Var femte får väl ändå anses hyffsat onormalt, men visst, då vi har bra historiskt data kan alla rörelser hänvisas till det normala. Det passar säkerligen ditt narrativ bättre.
Men no pain, no gain, det bör man vara införstådd med om man ligger i aktiemarknaden.
Ne det tycker jag verkligen inte är onormalt.
Bara titta på denna bilden av fördelarning av årlig avkastning hos Stockholmsbörsen så kan jag inte alls hålla med om att det är en “speciell tid” med 25-30% avkastning på ett år. Definitivt inom vad som är normalt.
Det beror väl på hur man definierar normalt.
Enskilda år på denna nivå är ju normalt.
Genomsnittsavkastning på denna nivå över längre tid är inte lika normalt.
Not going anywhere! Trivs oerhört bra här.
Och så cherrypickade vi sthlmsbörsen… men vad vet jag du kanske är all in där.
Om vi då tittar på denna börsen kan vi finna 4 sådana liknande perioder de senaste 40 åren. Dessa ledde fram till 90-krisen, 2000-bubblan, 2007-finans och 2022.
Ngn av dessa hade endast två år före det sprack, men den som är truly unik är tiden innan 2000, den uppgången pågick i många år.
Jag har förstått att du tycker detta är väldigt vanliga fenomen, jag tycker de är normala men ovanliga då de flesta här i forumet högst har upplevt 0-1 sådana perioder och events.
Nej jag tog den som jag snabbadt hittade. Ta fram globalt eller SnP om du vill visa nåt annat.
Har du någon referens på vilken att dessa perioder faktiskt “ledde till” de respektive negångarna? Samt hur ens indentifierar du vad som är “en sådan liknande period”? Vad är det för period du menar?
Det hela låter väldigt subjektivt.
Subjektivt är att cherrypicka en börs när du kommenterar på ett inlägg om global index där vi har definierat en period på två eller fler år som den går över 25%. Vad är en oklart där?
Det finns hur mycket enkelt och tillgängligt data för både sthlmsbörsen och global ind x, jag är dock förvånad att du ej har tillskansat dig sådan med tanke på din argumentation.
Men om du har svårt att hitta historisk data för Stockholmsbörsen kan du få en länk här: Stockholmsbörsen historik - Börsens utveckling 1984-2024 | Börsindex
Dessa perioder är normala men ovanliga.
Jag har tillskansat mig det. Sluta argumentera med karaktärsmord istället för relevanta argument och data. I övrigt bevisar du bara mitt argument. Inte nytt under solen även nuvarande situation.
Dinfamiljejurist har lagt det så. Efter 18år 8ch fram till 25år: körkort, utbildning eller bostad.
Att månadsspar under väntan låter klokt
Kloka råd, tack!
Jag hade kollat med mina barn hur de ser på det. 500k var nu eller 1mille+ om 15 år. Förmodligen kan de bygga bättre eget sparande och ekonomi om de får hjälp nu, men jag har ju ingen aning om hur deras ekonomiska situation ser ut nu. När du pratar med barnen kan du få ett hum om vad de skulle göra om de fick förskott på arv. Tänker de bränna pengarna på en lyxkryssning och nya bilar kanske det inte är lika instressant att låta dom ärva nu som om dom vill lösa lån eller satsa på något du tycker känns bra. Varför inte ett par hundra tusen i ett konto på Lysa? ![]()
Det skulle ju ge både dig och barnen lugn inför framtiden.
Spontant hade jag gått i pension på en gång, men jag har förstått att du vill jobba två år till för att få ihop pengar+värdeökning till barnbarnens insatser. Du är ingen ungdom, så att kunna få två år med fri tid med din fru och din familj ska inte underskattas (om ni har en bra relation). Ditt beslut känns styrt av möjligheten till mer kapital mer än “hur kan jag använda dessa pengar för att skapa en så bra tillvaro och samhörighet som möjligt för mig och min familj som en enhet”.
Vad är det som gör att du inte väljer att ge mer till era barn redan nu?
Misstänker att era barn är i 35-47 års åldern och det är en ålder då ett rejält pengabidrag kan göra större skillnad än att få ett ännu större belopp när du/ni avlider om 15+ år. Ni har redan vinst i er bostad så att jag tolkar att de kommer att få ett rejält arv även utan dessa pengar.
Om du tror att de kommer att slänga bort pengarna på skräp så kan du ju ge en del nu och en del sen eller hjälpa till att betala vissa kostnader (tex delar av bolån).
Ytterligare en sak jag hade valt att lägga pengar på att skapa minnen tillsammans - kanske någon årlig resa ihop utomlands som blir en tradition. Jag lägger pengar på (minst en) årlig resa med vuxna sonen där vi får kvalitetstid ihop. Det är mångfalt mer värt jmf med att han vår någon mille mer när jag dör.
Ge vidare till behövande, dyrt me hus, bröllop, barn osv
Fördelar och nackdelar med det mesta i livet. Resonerar så här: Hör till världens rikaste 1% sett i ett globalt perspektiv. Är i god hälsa, trivs med jobbet och livet. Hinner med allt jag vill. Har haft ett så bra liv. Mycket att vara tacksam för. Om frun och jag vill något, så är det bara att köra till. Skulle kunna ge typ 150,000kr till barnen. Frun säger att dem säger…“använd det själv…bjud på en semester”. Därmed kommer vi att bjuda på ett antal resor under åren som kommer. Har snackat med barnen om att dem egentligen inte behöver spara till pensionen själva.
Jag blir alltmer orolig över vart världen är på väg. Pengar är långt ifrån allt. Men man kommer inte ifrån att det underlättar livet och spelar en nyckel roll gällande livskvalité. Barnen och barnbarnen har det bra redan nu. Mer och mer inställd på att sikta in på att lämna ett större bidrag till att säkerställa släktens ekonomisk trygghet. Om man kan påbett osjälviskt och mer solidariskt sätt sikta in på att bevara eller värdeöka istället för att konsumera och förbruka, så kommer kommande generationer att dra stor nytta av det. Vetskapen om den sanningen räcker för mig. Har inget behov av att vara med om att vara delaktig i avnjutandet. Ingen behöver heller vara tacksam. Känns rätt och riktig som utgångspunkt. Ett steg i taget framåt.
Men jag vill nog säga att det är många som resonerar som du. I get it. Det är inte dumt inte. Må så gott! Be well and live well!