3 personer som tar huslån?

Hej.

Vi är ett par som har hittat vårt drömhus i form av en gammal skola. Vi är sambor i en hyresrätt, inte gifta och vi har 2 barn.

Vi vill ta lån tillsammans med en god vän, hon bor i ett hus.
Ingen av oss har någonsin tagit huslån tidigare.
Vår vän kommer att bo där och vi kommer till en början bara vara där ibland.
På sikt tänker vi nog bo där men det är när barnen är större så om 10 år eller så.
Vi tänker ha professionell dansverksamhet där på sikt men även kunna ge dans och cirkusundervisning för barn.

Vi vet att vi måste reglera allt noga i avtal mellan oss tre och en vän tipsade oss om att starta en BRF men jag kan inte sånt över huvud taget så jag förstår inte helt varför. Vi blev även tipsade om att gifta oss och att min sambo tar lån med vår vän. (Om giftermål så antar jag för att då äger vi det tillsammans sen?) Vi har inga problem med att gifta oss snart.

Många banker verkar inte gilla att vi är tre personer som tar lån på samma objekt.
Har någon här gjort så tidigare?

Tack på förhand

En brf verkar minst sagt krångligt, för att inte tala om kostnaden för att bilda densamma. Då måste det finnas tre lägenheter, där ni äger en lägenhet var, och hur skall ni fördela de övriga ytorna?

Att gifta sig, ser jag mer som en "försäkring " att det inte blir några problem med att barnen skall lösas ut om någon av er dör i förtid.

Köper din make huset själv så äger han huset och inte du. Vid en eventuell skilsmässa skall du dock lösas ut med halva husets värde minus lån om han äger 100 procent. Han kan heller inte sälja eller inteckna huset utan ditt medgivande.

Skall bara din vän bo där, så är det väl enklast om han köper det själv, och ni betalar en hyra i mån av utnyttjandegrad.

Allt kan hända på 10 år. Jag förstår om bankerna är ointresserade.

5 gillningar

ok. tack för det.
Vi hittade en lokal bank (Skövdetrakten) som var positiva.