30 år nybliven singel, hur ser min ekonomi ut?

Hej!

Jag är 30 år, bor i Stockholm och har nyligen blivit singel efter att ha bott tillsammans med min partner. Försöker nu få en realistisk bild av ekonomin framåt och se om jag faktiskt sitter ganska tryggt eller om det finns risker jag missar.

Mitt mål framåt är att fortsätta bygga kapital via globalfonder och försöka hålla en stabil ekonomi även ensam.

Alla siffror är netto per månad.

Tillgångar

Buffert (kontant): 100 000 kr

Globalfonder (ISK): ca 420 000 kr

Bostad (marknadsvärde): ca 5 700 000 – 5 900 000 kr

Belåningsgrad: ca 50,9–52,7 %
(bor i innerstan)

Bolån: 3 004 000 kr

Skulder

Bolån: 3 004 000 kr
(0 % ränta via Stabelo fram till årsskiftet)

Studielån: 195 000 kr

Inkomster

Lön netto: 44 000 kr

Totala inkomster: 44 000 kr

Boende

Hyra/boende: 0 kr tillfälligt just nu

Avgift förening: 1 800 kr

El: 350 kr

Hemförsäkring: 106 kr

Totalt boende: 2 256 kr

Hushåll & konsumtion

Mat: 3 000 kr

Kläder: 1 200 kr

Resor: 2 500 kr

Hobby: 2 000 kr

Spotify: 119 kr

Mediciner: 590 kr

Klippning: 344 kr

CSN-lån: 890 kr

A-kassa/fack: 160 kr

Hushåll/hygien: 500 kr

Krogen/dejt: 2 500 kr

Nöje: 2 000 kr

Övrigt: 500 kr

Totalt hushåll: 16 303 kr

Sparande

ISK: 23 000 kr
(allt i globalfond just nu)

Amortering bolån: 2 584 kr

Totalt sparande: 25 584 kr

Summering

Totala inkomster: 44 000 kr

Totala utgifter + sparande: ≈ 44 143 kr

Det jag egentligen undrar är:

• sitter jag trots allt ganska tryggt ekonomiskt som singel?

• är sparkvoten för aggressiv?

• borde jag prioritera annorlunda när man nu står ensam med bostaden?

• och hur hade ni tänkt kring långsiktig förmögenhetsuppbyggnad i min sits?

Har du med det jag kallar “hoppsan-kostnader”? Man lägger rätt mycket när det dyker upp enstaka “händelser”.

Vi (2 personer, inga barn) back-trackade precis vår ekonomi ett halvår bakåt eftersom vi började fundera på varför bla våra kreditkortsräkningar och swishandet varit så mycket den senaste tiden. Där var mycket vi inte hade räknat med, där vi tom trodde vi låg på nästintill noll- men verkligheten var en annan (bara en sån grej som hämtmat för i genomsnitt 980 kr i månaden, alkohol för i genomsnitt 460 kr i månaden, sådant som vi aaaaldrig unnar oss :roll_eyes: Trodde vi… ). Men framför allt större kostnader i samband med en släktings jämna födelsedag, en annan släktings begravning, impulsiva välgörenhetsbidrag, motionsredskap, julklappar, tandläkare osv. Bara kostnader i samband med att delta på begravningen låg på 5500 kr (det var många bäckar små)… Har du räknat in såna kommande kostnader i din budget?

Men ja, jag tycker i övrigt du ser trygg ut i din budget. Du har inte så stora fasta kostnader. Blir du arbetslös eller sjuk så är det mesta av kostnaderna sånt du kan kapa med en gång :blush:

Om man räknar med 4% boränta i genomsnitt, så blir det ca 7k i månaden netto räntekostnad. Om jag räknat rätt med det övriga så har du ca 7900 kr som är “måste”- resten kan du kapa. Det betyder totalt ca 14 900 kr i kostnader du inte kan komma ifrån. Det är inte höga utgifter, och det klarar du med din buffert första tiden om något händer.

2 gillningar

Är detta målet så tycker jag din ekonomi ser stabil ut eftersom du går +/-0 inkl sparandet, dock oklart vad det är för värdeökning du eftersträvar och vad sparandet ska gå till?

Antar att din bostad är en relativt liten 2a, så att du varken behöver flytta till större eller mindre?

Känns som onödigt mycket pengar i buffert i din sits?

Ja bufferten känns stor, men jag förstår fortfarande tanken av säkerhet om någonting inträffar med bostadsrätten. Men Ja annars verkar det ju gå ihop och känner du att får glädje så är det väl bara att fortsätta!

Vad blir dina boendekostnader framöver när ränta osv skall betalas.
Du har en belåningsgrad på över 5.6x bruttoårsinkomst (3004k / 528k) trots en lång belåningsgrad.

Bruttolön torde ligga på ca 64k×12=768k

3 004 000/768 000~3.9

Skuldkvoten får jag till ca 3.9?

4 gillningar

Det stämmer. Läste inte nettolön.

1 gillning

Som 30 åring har du på tok för mycket i bostaden. Ta ut 1-2m och släng in på börsen :face_with_peeking_eye:

1 gillning