Hej!
Jag är 30 år, bor i Stockholm och har satt upp min månadsbudget ganska detaljerat. Tänkte kolla om ni ser några uppenbara förbättringar, risker eller saker jag missar. Mitt mål är nu att snabbt bygga upp kapital i globalfonder för att kunna göra grovgörat så tidigt som möjligt.
Hur ser min ekonomi ut med tillgångar och framtid?
Alla siffror är netto per månad.
Tillgångar
Buffert (kontant): 100 000 kr
Globalfonder (ISK): 300 000 kr
Bostad (marknadsvärde): ca 5 600 000 kr 54% belåningsgrad (bor i innerstan)
Bolån: 3 012 000 kr(0,00 % ränta, bundet 1 år via Stabelo, (alltså noll i ränta via deras kampani)
Skulder
Bolån: 3 012 000 kr(0,0 % ränta, bundet 1 år via Stabelo)
Du har en bra situation trots inte superhög lön givet Stockholms innerstad. Du hyr ut ett rum (?) och boostar därigenom din ekonomi avsevärt. Du har en sparkvot som är mer än 50%. Om målet som du säger är att “göra grovgörat” så tidigt som möjligt, vilket jag tolkar som att du vill frontloada din kapitalanskaffning, så är du helt rätt på det.
Det finns säkert dom som kan hävda att du kan dra ner på diverse utgiftsposter i hushåll & konsumtion men jag säger fuck that, bra att du lever lite också, annars förloras poängen med just Stockholms innerstad.
Där du istället bör lägga ditt krut framgent är att öka din lön mer och mer, dvs jobba på ditt humankapital och byt arbete om så krävs för att levla upp lönen.
Ursäkta jag läste nog brutto 43k men 55k brutto är absolut inte lågt nej, det är ju jättebra! Utöver min felläsning står jag fast i att fortsatt avancemang i lönestegen kommer ha störst inverkan på din framtida ekonomi.
Fattar, ingen fara. Mitt mål är också att bygga ett såpas stort investerat kapital att mitt sparande per månad successivt trappas ner, alltså när ränte på ränte effekten tar vid på riktigt.
Ja det är helt rätt tänkt. Det du gör snyggt tycker jag är att du har extremt bra sparkvot samtidigt som du verkar unna dig att leva. Det är bra! Jag försöker själv också frontloada mitt sparande för att sedan trappa ner. Har du satt upp något första mål för när du kommer dra ner på månadssparandet, isf hur har du kommit fram till det målet? Jag själv försöker spara så mkt som möjligt (har barn så har lägre sparkvot än dig) med målet att innan jag är 50 kunna nå en summa på ISK som motsvarar årlig utveckling (7-8%) i paritet med min nettoårslön.
Som de flesta i din ålder har du en del risk som du bör försöka minska över tid (ingen katastrof).
Investeringar, lån och fysiskt ägande är alla en risk. Det finns tyvärr en koppling mellan dessa. I en alvarlig ekonomisk händelse, om du har otur, kan räntan höjas till en nivå som gör den svår att betala, om det sker faller värdet på det mesta som bostad och fonder då många tvingas sälja till förlust för att klara kostnaderna vilket skapar en spiral nedåt.
Du testades säkert mot en faktisk ränta om 5% men under korta perioder har den varit mycket högre än så (20% rörlig). Om räntan skulle nå den nivån igen med den skuldsättning vi har i Sverige skulle utslagningen bli större än under 90-talet.
Jag är 48år och har en risk om 65-70%. Det betyder inga lån och försöker skydda min förmögenhet mot fall genom primärt diversifiering men även genom att minska mängden tillgångar i risk.
Med all respekt för föregående talare håller jag inte med. TS har faktiskt nästan lägre risk än jag skulle rekommendera för en 30-åring pga mycket kapital i boendet. Det är i ung ålder man ska gasa på med risk. Sen skulle jag inte rekommendera att man per automatik belånar sig högre för att investera på börsen, det beslutet kan man bara själv fatta givet risktolerans osv. Men att sträva mot 0 lån är direkt felaktigt. Likaså är historier om ränta på 20% totalt otroligt givet dagens läge. Det skulle innebära att hela ekonomin kollapsar.
Jag kommer apa Jan nu, men grattis till en fantastisk situation!
44 000kr i lön efter skatt Vi pratar om Stockholm, men 55k kr är en hög lön även där eftersom medelvärdet (inte median) är 44k, och TS är bara 30 år gammal.
Dessutom har TS 1,5- 8,3(!) årslöner lätt tillgängligt om man vill göra ett skifte i livet med jobb (beroende på om man räknar med fortsatta intäkterna från uthyrning eller inte).
Om vi antar att TS förmögenhet följer index, och då på ett ungefär fördubblas vart 12e år kommer TS ha över 25 miljoner innan hen pensionerar sig, utan att ha investerat en enda krona till (30-42-54-66), PLUS PENSION!
Jag kanske missat, men hyr TS ut en separat lägenhet eller en del av sin lägenhet?
Om det är del av egen lägenhet har TS kanske bra kontroll. Om det är en separat lägenhet borde man kanske räkna med en del pengar till underhåll av den lägenheten.
Det kanske inte blir någon utgift alls, men det kan också bli en märkbar kostnad.
Mycket bra ekonomisk situation. Hög lön, säkert topp 20% i Sverige trots relativt låg ålder. Mängden sparat kapital är också en bra bit över medel för åldern.
Jämfört med knösarna på Rikatillsammans så kanske det inte är så imponerade men det är en bra ekonomi. Fortsätt med sparande, amortering och karriärutveckling så går det hela nog bra.