303. Att missa de 10 bästa dagarna på 30 år kostar 30% av årsmedelavkastningen

@Melwa kul att du gillade avsnittet!

Måste bara kort säga att jag tror du sätter fingret på rätt sak här. Vi får ofta frågan från kunder om de helt borde sluta handla med sina aktier etc, trots att de gillar det. Och då är svaret såklart nej, för vad är livet till för om inte att göra saker som man gillar? Forskningen visar förvisso att man i snitt förlorar pengar på det – but hey, många hobbys man har kostar :slight_smile:

Det kan låta som att jag säger emot allt jag tror på men för att ge det nyans; det handlar mer om att vara noggrann med ens riskexponering. Om nöjet att få fortsätta handla (med lite mindre pengar) gör att en person investerar det mesta i ett superdiversifierat, långsiktigt sparande och sedan låter pengarna ligga där, ja då är det klart bättre än att personen börjar där, saknar sin stockpickinghobby, och sedan tar ut allt för att börja med den igen.

Åter igen, beteende formar avkastning, mer än vi tror och tänker…

Jättebra att du lyfter detta @Gabriel. Jag ska vara tydlig med att jag inte på något sätt tycker att kvinnor är offer här. Mer likt @angaudlinn’s kommentar så kan man se vissa beteenden på gruppnivå, men det är en för snabb slutsats att dra en linje mellan beteenden och att gruppen i fråga därför vore “offer”. Tycker ditt exempel med mäns spelbeteende är ett toppenexempel, inte alls olikt att män i 2022 klarade sig väsentligt sämre än kvinnor på börsen på grund av just risktagande och aktivitet. Då skulle män lika mycket vara offer. Eller – poängen jag jagar – lika lite vara det :slight_smile:

På gruppnivå finns helt enkelt olika beteenden. Vissa kan kanske kopplas till kön. Andra kan kopplas till helt andra saker, om jag vågar mig på några snabba och vitt skilda gissningar: Om man har barn eller inte, uppväxt i relation till risktagande potentiellt inklusive om man flytt(at) från ett annat land, dina föräldrars investeringsbeteende – med mycket mera.

Vår historia kommer alltid prägla våra beteenden, och ibland gör det att man ser skillnader på gruppnivå. Och det är på sitt sätt toppen, för då kan det hjälpa oss att agera på det, för att göra mer rätt. Och, för att sluta cirkeln, om vi agerar så är vi garanterat inte längre offer för något, oavsett om vi ens var det till att börja med :slight_smile:

Så bra inspel! Jag uppskattar att det går att ha en så icke-infekterad diskussion som möjligt här på forumen om dessa annars ofta känsliga frågor.

Mvh,
Jonas

6 gillningar