NÀr kommer bonusavsnittet med Patrik Adamson frÄn Lysa?
Annars ett bra avsnitt, för vanliga medel-svensken som anser att betala en dyr tjÀnst Àr lika med bra tjÀnst ![]()
NÀr kommer bonusavsnittet med Patrik Adamson frÄn Lysa?
Annars ett bra avsnitt, för vanliga medel-svensken som anser att betala en dyr tjÀnst Àr lika med bra tjÀnst ![]()
TĂ€nker typ onsdag. ![]()
Man fĂ„r ju uppskatta titlarna pĂ„ mĂ„nga studier - en annan favorit Ă€r: âIf we are so smart, why are we not rich?â - studie som följde en aktieklubb med Mensa-medlemmar. ![]()
Totalavkastningen (dvs inklusive Äterinvesterade utdelningar) sÄsom historiska utdelningar för Xact Norden Högutdelande visas pÄ https://secure.msse.se/shb/sv.se/funds/0P0001A16E?hb=true&nopension=false&sa=3&hw=false&idType=perfId Kommande utdelningar visas pÄ Xact - Nyheter
2 inlĂ€gg delades upp till ett nytt Ă€mne: Ăr en indexfond som tar hĂ€nsyn till hĂ„llbarhet (ESG) bĂ€ttre eller sĂ€mre?
Tack Jan, du övertygade mig att sluta köpa handelsbankens smÄbolagsfond, den Àr alldeles för dyr.
En helt annan frÄga,
42 min in i avsnittet nÀmns att fondförmögenheten i Sverige uppgÄr till ca 4000 mdkr. Om vi Àr 10 miljoner svenskar innebÀr vÀl det 400 tkr/person om jag fÄtt rÀtt med nollorna i huvudet.
Det kĂ€nns inte riktigt som att det rimmar med tidigare avsnitt om âsĂ„ rika Ă€r svenskarnaâ.? DĂ€r pratar man ju om vad folk har pĂ„ Avanza i snitt, men jag tror att mĂ„nga pĂ„ Avanza ocksĂ„ har pengar pĂ„ andra stĂ€llen⊠eller rĂ€knas Ă€ven pensioner till fondförmögenheten ovan? Det skulle kanske ocksĂ„ kunna vara en förklaring?
Förslag pÄ tatuering @janbolmeson
Du glömde skriva helst fondrobot ![]()
Siffran om fondförmögenheten kommer frÄn fondbolagens förening, sÄ jag skulle gissa att det inkluderar pensioner som Àr placerade i aktiefonder.
Efter att ha lyssnat pÄ avsnittet och ser grafen pÄ skillnaden mellan 0,2% och Lysas ca 0,35% funderar man ju pÄ om det Àr vÀrt att skippa Lysa och köra allt pÄ LÀnsförsÀkringar Global Index?
Vad Àr för och nackdelarna med att göra sÄ?
Vad Àr alternativet om man vill ha globala smÄbolag? NÄgon ETF?
Det finns en del:
Avgiften Àr dock lÀgst om man hÄller sig till smÄbolag i USA och Europa.
Absolut en tanke, vet att mÄnga i forumet resonerar sÄ. Men fÄr bara vara medveten om att man inte fÄr med tillvÀxtmarknader, smÄbolag och inte Sverige. ![]()
@Kursiko
Ăr man inte intresserad av en lekhink, nĂ„gon speciell portföljsammansĂ€ttning (permanent portfolio etc etc) sĂ„ ser jag inte riktigt varför man vĂ€ljer Avanza/Nordnet över Lysa/Opti
stora fördelen med en börsmÀklare Àr ju just utbudet, men vill man bara ha sÄ nÀra marknadsportföljen som möjligt sÄ mÄste vÀl ÀndÄ en fondrobot vara det bÀsta. Mer eller mindre omöjligt att komponera lika bra portföljer sjÀlv.
Jag kör Avanza, men dĂ„ gillar jag att investera i enskilda aktier och kvantitativa strategier utöver min indexportfölj, sĂ„ Ă€r vĂ€l troligen en av forumets större âkrĂ„ngel-makareâ.
Om man ska vara helt korrekt sÄ vÀxer avgiften ocksÄ exponentiellt. 1 % lÀgre avgift per Är ger 34.7 % besparing efter 30 Är och 64.4 % efter 50 Är.
Detta Àr i min mening det i sÀrklass bÀsta alternativet om du vill ha en vanlig fond:
0,4% i avgift, handlas i SEK, 4250 innehav, rensar bort övervÀrderade skrÀpbolag och hÄller momentum neutralt. Mycket mycket bra.
Vilka Ă€r det skrĂ€pbolag den rensar bort? Ăr det alla teknik aktier som gick upp över 40% i Ă„r ? ![]()
Japp
Nice recency bias ![]()