Hur klarade sig folk sparare pÄ börsen i 100 Är utan sÄdana smarta momentumfonder och alla fondrobotar
?
Det gjorde de inte. ![]()
![]()
Folket har historisk klarat sig dÄligt och blivit blÄsta av dyra förvaltare senaste 100 Ären ![]()
För att?
Vissa av autos fonder har vÀl lÀgre avgifter Àn Lysa? Hörde nÄn podcast nÄnstans som hÀvdade att avgifter har vÀldigt stor betydelse ![]()
Nu efter 100 Är Àr det bara 70% av smÄsparare som ligger i dyra aktiva fonder som bankrÄdgivare har valt Ät de ![]()
Jag vet inte var jag har dig @Alec lÀngre haha. Du har blivit egen helt besatt av momentum dimensional fonden ![]()
![]()
![]()
Annars ser du ganska objektiv ut @janbolmeson om man bortser val av fondrobotar ![]()
![]()
Vad Àr skillnaden? Bredare?
à terigen - allt vi pratar om i denna trÄden Àr lösningar som alla stÄr pÄ prispallen. SÄ ingen Àr dÄlig utan tvÀrtom, de Àr bÀttre Àn de flestas sparande (och man behöver egentligen inte vÀlja, utan kan ha allihop, vilket jag ocksÄ har).
Anledningen till att min röst brukar hamna pÄ LYSA Àr:
-
Om jag ska ha en jÀmförbar aktieportfölj, dÄ behöver man lÀgga till egna kompletterande fonder (t.ex. tillvÀxtmarknader) och man fÄr det ÀndÄ inte sÄ brett som LYSA. Kostnaden för en egen lösning hamnar pÄ runt 0.3%. Lysas lösning kostar typ 0.37%. Det skiljer alltsÄ 7 bpm, eller 70 kr per 100.000 SEK investerat.
-
Om vi tittar pÄ rÀntedelen, sÄ Àr jag inte sÀker pÄ att den generelle spararen kan sÀtta ihop en lika diversifierad och valutasÀkrad rÀntedel som Lysa kan.
-
LYSA löser hela problemet med sparande för alla tidshorisonter (bankkonto, till 100% aktier till nÄgot mitt-emellan).
-
LYSA Àr skittrÄkigt och deras incitament gÄr i linje med mina - de mejlar inte om att jag borde omplacera, de hittar inte pÄ nya produkter som jag ska upp-sÀljas till etc.
För mig övervÀger de sista tre punkterna de 7 baspunkterna jag sparar i avgift. Samma resoneman gÀller OPTI, men det som ligger dem i fatet Àr den högre avgiften. à andra sidan Àr de betydligt bÀttre pÄ att utbilda sina sparare (t.ex. via nyhetsbreven), de har en bra app för nybörjare sÄ till ungdomar i slÀkten har jag rekommenderat OPTI framför LYSA.
Med allt ovan sagt - sÄ har jag konto pÄ Avanza, Nordnet och direktsparar i utbildningssyfte i aktier med vÄr 12-Äring, har en lekhink med alternativa investeringar etc. SÄ jag Àr inte pÄ nÄgot sÀtt fundamentalistisk. ![]()
Ăr vĂ€l inte sĂ„ konstigt att man blir lyrisk över Dimensionals fonder, dom följer FF5 som förklarar upp till 95% av portföljers avkastning, dom överviktar inte momentum faktorn, men hĂ„ller den neutral (normalt har vĂ€rdefonder negativt momentum), allt detta till en lĂ„g avgift pĂ„ 0,4%.
SÄ vill man ha ett komplement till sin globala indexfond och öka den förvÀntade avkastningen sÄ tycker jag DFA GTV Àr ett givet alternativ, alternativt att man byter ut globalfonden och köper WEF.
Men med det sagt sÄ menar jag att det inte Àr för alla, genom att övervikta mot vÀrde sÄ köper du opopulÀra bolag som inte andra vill ha, vilken kan vara jobbigt mentalt, men det Àr ocksÄ dÀrför dom har en högre riskpremie.
Största fördelen med Opti tycker jag Àr att de har en bÀttre tillgÄngsallokering. Opti har ingen övervikt mot Sverige (Lysas Àr absurt hög tycker jag - 20% av aktieportföljen mot Sverige), bredare aktieexponering i t ex emerging och frontier markets, rÄvaror, etc.
De ligger betydligt nÀrmare forskningen nÀr det gÀller en optimal portfölj dÀr man köper hela marknaden. Detta kan stÀllas mot lite lÀgre avgifter hos Lysa. Vilket som Àr bÀst över tiden ÄterstÄr att se, men man gör ett stort bet pÄ Sverige med Lysa som man ska vara medveten om.
Tack för ett bra avsnitt. Det fick mig att minnas trÄden jag skapade för ca 2 Är sedan gÀllande misstÀnkta skalavgifter för min tjÀnstepension som dÄ lÄg hos SEB:
Vill minnas att jag dÄ rÀknade ut att det skulle kosta mig minst ett par hundratusen kronor att ha kvar TJPn hos SEB Ànda fram till pensionen.
Jag Àr glad att Rika tillsammans fick upp mina ögon för detta redan i min 30Ärs Älder och inte senare ![]()
Ă
andra sidan - om vi utgÄr frÄn att bidraget frÄn valuta över tid Àr noll - borde inte Lysas 20% i Sverige vara en fördel framgent nÀr 70% av Optis pengar ligger i USD och vi rÀknar med en förstÀrkning av SEK. Vilket bland annat bidrar till att den förvÀntade avkastningen för den svenska marknaden Àr högre Àn den globala? ![]()
Min poÀng Àr att det hÀr Àr detaljer som kan slÄ Ät vilket hÄll som helst. Jag tycker inte det Àr fel av Lysa att övervikta dÄ man kan argumentera för det - precis som man kan argumentera för Optis beslut. Jag tror att det pÄ den hÀr nivÄn blir mer slumpen som avgör.
Sedan jag bytte till Lysa för nÄgra Är sedan har jag pillat med sparandet exakt noll gÄnger. Hur mÄnga kan sÀga det samma om sparande pÄ Avanza/Nordnet (som jag hade innan).
För egen del Àr det hÀr vÀrt betydligt mer Àn de 0,07 som skiljer. Set it and forget it until you will use it.
Om du vill spekulera i en kronförstÀrkning, sÄ ja, dÄ kan du resonera sÄ. Det vill sÀga om du just i detta fallet vÀljer att tro att prognosmakarna har rÀtt nÀr det gÀller framtida utveckling av en speciell tillgÄng, i dvs kronan. ![]()
Som jag skrev, och som jag tror @Jonas-Opti Àven sade i ett avsnitt nyligen sÄ kan det gÄ Ät vilket hÄll som helst nÀr det gÀller framtida utveckling av Opti vs Lysa.
Alla fondrobotar Àr utmÀrkta val (t ex Opti, Lysa, Avanza Auto, BetterWealth) och sparar man i nÄgon av dem ligger man redan topp 1% i diversifiering och forskningsbaserad investeringsstrategi gissar jag.
Min poÀng var och Àr att Lysa avviker frÄn marknadsvikten nÀr det gÀller Sverige med jag tror ungefÀr 18,5% jÀmfört med vad det borde vara om man ser till globalt market cap, och det ska man vara medveten om. Det gÄr inte att komma ifrÄn att det Àr ett bet pÄ en specifik marknad.
Lysa har valt en strategi att minimera avgifterna, samt tagit ett aktivt beslut att övervikta Sverige. Dessa tvÄ saker hÀnger dessutom ihop och Lysa Àr öppna med att avgifterna Àr en av anledningarna till detta val.
(för transparens - jag har inte lÀngre kapital i nÄgon av fondrobotarna)
Bra och vÀldigt viktigt avsnitt
.
Förstod inte riktigt delen angÄende skal nÀr det gÀller tjÀnstepension.
PÄ minPension stÄr det
Kapitalavgift procent: 0.15 % av pensionskapitalet
Kapitalavgift fast: 40 kronor per Är
Kapitalförvaltningsavgift Procent: 0.03 %
KĂ€lla: AMF
Avkastningsskatt: 0.219 % av pensionskapitalet vid Ärets början
Ăr detta vad jan menade?
Kollat pÄ SAF-LO - Avtalspension för privatanstÀlld arbetare | amf.se
Och alternativet verkar vara fondförsÀkring.
LÀser jag rÀtt att man inte kommer ifrÄn avgift pÄ 60kr/Är? + Fondavgift + engÄngskostnad pÄ 200kr?
Ăr det billigare Ă€n 40kr per Ă„r + 0.03% +0.15%
Du betalar en Ă„rlig försĂ€kringsavgift pĂ„ 60 kronor, oavsett antal försĂ€kringar. Beroende pĂ„ ditt fondval tillkommer fondernas egna avgifter. För AMFs egna fonder Ă€r fondförvaltningsavgiften 0,10â0,35 procent och för externt förvaltade fonder 0,18â0,56 procent. Att flytta kapitalet inom AMF kostar ingenting, men att flytta till ett annat bolag kostar 200 kronor.
AMF Àr bland de bÀsta och billigaste. Men t.ex. nÀr jag hade SEB TryggLiv för mÄnga Är sedan dÄ betalade jag 0.5% pÄ hela beloppet varje Är + avgifterna för fonderna + 300 kr + försÀkring⊠![]()
FrÄga frÄn Insta:
Efter att ha kikat pÄ det hÀr avsnittet gick jag in och stuvade om lite i mitt fondinnehav. InsÄg att nÄgra av de fonder jag Àger har för hög avgift jÀmfört med hur de har presterat. Med det sagt har jag ocksÄ valt att behÄlla nÄgra fonder med högre avgifter eftersom de gÄtt som tÄget de senaste Ären. Lite osÀker pÄ hur man ska göra dÀr. Men jag sitter still i bÄten just nu.
Tack! Det beror lite pÄ syftet med fonderna i portföljen. Jag sjÀlv brukar tÀnka ungefÀr sÄ hÀr:
➠BÀsta motivet = för att det inte finns nÄgon annan fond med samma exponering till en lÀgre avgift
➠Lekhink = jag köper den dyrare fonden för att jag vill ha den och t.ex. tror den kommer gÄ bÀttre Àn andra vÀl medveten om risken eller att det ingÄr i min strategi
Sedan finns det sÀkert andra anledningar, man de kommer jag inte pÄ. ![]()
Ett inlÀgg delades upp till ett nytt Àmne: Hur stÄr billigaste portföljen mot t.ex. basportföljen?
MÄste fÄ dela ett mejl frÄn @LoA som gjorde mig jÀtteglad hÀromdagen.
SÄ hÀr skrev jag pÄ Instagram:
Följande konversation hade en av vÄra vÀnner med sin son hÀromdagen.
Jag blir verkligen jÀtteglad nÀr vi fÄr mejl som dessa - dÀr du och andra delar med er av era smÄ berÀttelser frÄn livet. SÀrskilt om jag fÄr sprida dem sÄ hÀr och kanske inspirera andra.
I det hĂ€r fallet Ă€r det magiskt att vĂ„rt förra avsnitt â305 - LĂ„ga fondavgifter = tusentals kronor mer till dig
â kunde fĂ„ bidra till att kasta lite ljus pĂ„ vikten av avgifter i sparandet.
Extra coolt i det hÀr fallet dÀr sonen Àr runt 20 Är gammal. Snacka om att ha en kunskap som de kommande 10, 20, 30, 40, 50 Ären bokstavligt talat kan spara hundratusentals - kanske till och med miljoner - kronor.
SÄ tack till dig Lotta som delade, grattis till er bÄda och jag hoppas att Àven du som lÀser kanske nÄgon gÄng i framtiden kan tÀnka dela med dig av en historia frÄn ditt liv.