I podden gjorde jag en liknelse mellan husbyte och internetdejting. Jag tror den kopplingen är bra att ha med sig. Många har idag ganska stor erfarenhet av internetdejting och är man bra på det så kan man alltså viktiga bitar av ”paketet” kopplat till husbyte. Det är inget märkvärdigt utan en massa småsaker och sociala koder som inte är självklara för den som är nybörjare. Det finns färdiga svar på frågan om hur man förväntas agera och bete sig.
En annan liknelse kan göras mellan husbyte och företeelsen byta hyresrätt. Jag har inte gjort detta lika mycket som internetdejting själv men jag har provat. Som jag uppfattar den marknaden så är det normalt tre parametrar som är centrala:
- Läget
- Hyresnivån
- Lägenheten i sig
Att byta lägenhet innebär alltså normalt att göra en trade-of mellan dessa parametrar. Kanske skiljer det sig något i
I husbytarvärlden är det istället tre andra parametrar som är centrala:
1.”Bildskönhet”. Att objektet ser fint ut på bild.
2. Standard. Att det är smakfullt renoverat.
3. Tillgänglighet. Att det inte medför onödigt krångel och/eller kostnader för att ta sig till objektet.
Den första punkten innebär en stor potential i objekt med fin utsikt över vatten eller som har gammal eller originell stil på annat sätt. De behöver inte ligga i områden som förknippas med turism eller som svenskar håller extra högt.
Standard är den enklaste punkten. Det ska se fräscht ut och vara renoverat. Så noga exakt hur det ser ut är det egentligen inte så länge det är snyggt och nyare standard.
Tillgänglighet är en intressant punkt. Jag skulle tro att objekt som förutsätter inrikesflyg har en betydande uppförsbacke. Många vill till Sverige men få vill specifikt till t.ex. Västerbotten. Det finns alltid undantag men det innebär att ”valfriheten” för den som har ett sådant objekt är sämre. Den extra transportsträckan och kostnaden kommer att uppfattas som en nackdel och det är svårt att göra något åt det.