Husbyten via Facebook?

Jag noterar att fenomenet husbyte via Facebook verkar växa starkt. Det handlar i första hand om internationella husbyten men även, till viss del, husbyten inom Sverige. De hus som annonseras i den internationella gruppen är till största delen den typ av lyxhus som dominerar husbytesmarknaden i stort medan det lokalt i Sverige verkar vara mer blandat.

Jag har tidigare, också via Facebook, haft en del dialog med ”veteraner” inom husbyte och då fått höra om olika byten som gått snett. Det har inte främst handlat om regelrätta bedrägerier, snarare om personer som haft lite udda idéer. Att under sin semester behöva engagera sig i större projekt av typen problemlösning är rimligen inte vad man tänkt sig.

De vanligaste problemen vid husbyten kretsar kring bilen. I de flesta fall ingår bil vid husbyten. Vissa kan då tänka sig att det kan vara rimligt att ge sig ut på en ”road trip” med bytesvärdens bil eller liknande. Det är också vanligt att det uppkommer slitage eller skador på bilen med olika uppfattningar om vållandet.

Att det skulle kunna förekomma regelrätta bedrägerier framstår som sannolikt, särskilt som det inte finns någon kontroll alls av de som lägger upp annonser på FB. Bilderna skulle i princip kunna komma från var som helst.

Jag skulle förmodligen, trots allt, kunna tänka mig genomföra husbyten via grupper på Facebook. Då skulle det handla om mer ”blygsamma” objekt i första hand. Om någon skulle vara en bedragare skulle denne mer sannolikt lägga upp bilder på något palatsliknande med havsutsikt på typ Bali. Det är inget ovanligt med sådana objekt så det skulle inte sticka ut direkt.

Är det någon som har erfarenheter av husbyte specifikt på Facebook?

1 gillning

En stilla undran - hur gör du denna observation?
Jag hade det inte ens på radarn förrän du tog upp det. Det kan inte vara Facebooks algoritmer som pejlar in vad du sökt mycket på?

På temat så skulle jag aldrig orka utsätta mig och familjen för det monumentala krångel det innebär att säkra upp vårt eget hus och bil för en sån här cirkus. Försäkringar gäller knappast om man t ex lånar ut bilen till någon som bestämmer sig för att sno den. Mitt hem är min borg och bara att plocka undan personliga tillhörigheter skulle ta flera dagar. Då hyr jag hellre normalt.

Jag har varit med i olika sådana här grupper i några år nu. Jag har genomfört ett antal husbyten själv tidigare, dock inte via Facebook. Jag har naturligtvis ingen pålitlig statistik om ämnet men intrycket är att utbud och aktivitet är växande.

Home exchange, Intervac, Homelink med flera etablerade nätverk fungerar bra. Där behöver man verifiera sin identitet och man får och ger omdömen till andra medlemmar. I sällsynta fall där saker ”skiter sig” kan man också få viss hjälp av nätverket.

Jag har lagt upp en del trådar om husbyte tidigare och tänker att diskussioner om husbyte allmänt är bättre att föra där.

1 gillning

Intressant, jag visste inte ens att ett sådant fenom fanns. Har du någon länk till en grupp / sida för någon som är helt grön?

En stor grupp på FB heter Holiday home swapping 2023.

För att förstå bättre hur husbyte ”egentligen” fungerar är det bättre att läsa den tråd jag lagt upp tidigare eller officiell information från olika husbytarnätverk. På FB finns bara en massa objekt medan själva ”ramverket” saknas. Det innebär att man slipper medlemsavgifter men också att risken ökar.

För det fall att jag skulle byta med någon som gjort flera byten innan och har en ordentlig profil och omdömen sedan innan skulle jag uppfatta ”genvägen” via FB som helt ok. Den ökade risken skulle vara rätt liten. Skulle jag däremot byta med någon som aldrig gjort det tidigare och som uppfattar FB-formatet som ”billigt och enkelt” och uppfattar att det är ”självklart hur det fungerar” skulle jag uppfatta risken som betydligt högre.

Husbyte är en särskild typ av ”rörelse” med tydliga oskrivna regler för hur saker fungerar. Att byta med någon erfaren person är därför generellt betydligt smidigare.

Det är väsentligt att förstå att husbyte är en aktivitet för rika människor. Det är egenföretagare, IT-konsulter, ”FIRE-personer” och högre tjänstemän som är den dominerande gruppen. Att lägga upp en villa med pool för 15-20 mkr innebär inte att du kommer att ”sticka ut” utan sådana objekt är normala.

Jag kan absolut förstå att man som rik person och husägare kan känna en skepticism mot att hyra ut sitt hem via Airbnb. Det förekommer en del avarter när det gäller sådana bokningar och det är dumt att utsätta sig för sådana risker. Att sätta upp en apparat med städning mellan olika bokningar är också opraktiskt.

Husbyte är något helt annat än Airbnb. Eftersom du får bo i en annan rik persons fina hem finns en mer självklar inställning att bete sig ordentligt. Några ”festande ungdomar” eller personer ”som inte vet hur man för sig normalt” är inga risker man behöver ställas inför. Självklart bör man ställa undan saker av särskilt värde så att de inte försvinner eller skadas.

1 gillning

Tack!

Nämnde det för Caroline precis. Hennes spontana kommentar: “Aldrig!” :laughing: Får jobba på den här frågan känner jag. :joy:

2 gillningar

Det blir lättare när man har något mer konkret. Det handlar ju inte om att ”ersätta hotellbokning i stad X under vecka Y”. Vissa nybörjare tror att det är sådana saker (=spara pengar) som är grejen men det är ju helt fel.

Om man istället börjar med en lista över drömresmål i världen så kan det ge bra inspiration. Sedan sätter du som utgångspunkt att vara en månad på det aktuella resmålet och att du inte ska sänka dina levnadsstandard alls jämfört med hemma. Sedan kan du titta vad det kostar.

Utöver sådana materiella / ekonomiska faktorer tillkommer sådana aspekter som att bo i exklusiva miljöer som inte är präglade av massturism, Airbnb osv. Det tillför en betydande kvalitet till en resa att leva i miljöer som välbärgade lokala personer föredrar istället för platser som ”AB Turism” har valt ut för storskalig exploatering.

1 gillning