Någon som bytt boende under semestern, men utanför dessa organisationer man kan vara medlem i och därmed få lite större trygghet då inblandade parter har verifierats och godkänts.
Har fått erbjudande att byta lägenhet några veckor i Europa nu i vår med ett par med svenska rötter. De jobbar där och har en lägenhet centralt i en av de större städerna.
Jag vet ju dock inget om dem. Så vad bör man tänka på, ta reda på om man byter med främlingar helt utanför någon organisation?
Tänker spontant på identitet, bostadskontrakt, referenser, att de har rätt att byta, ?.
Det finns en mängd artiklar om sådant här som du kan googla fram. Det har också skrivits bra trådar om ämnet här på sajten.
Min allmänna bild är att området är komplicerat. Det finns en anledning till att de här nätverken finns. De fungerar inte som ”Spray Date” utan ger en riktig kvalitetssäkring.
Att hitta någon att byta med privat behöver inte vara fel eller dåligt. Dock innebär det en påtagligt högre risknivå. Jag skulle jämföra det med att göra bostadsaffärer utan mäklare.
Tack för svar. Googlade lite, läste lite artiklar om husbyte via organisationer och förstår förstås riskerna, men ville ha lite kött på benen från andra som kanske faktiskt bytt boende med folk i t.ex. fb-grupper, där det erbjuds både uthyrning och byten.
Och håller med, känns väldigt riskabelt. Lite som folks blir blåsta när de erbjuds hyra lägenhet via Blocket. Man måste vara väldigt noggrann.
Min bild rent allmänt är att nätverken är bra och fungerar. Det är inte som ”Spray Date” där du skriver 100 meddelanden och får noll svar utan nätverken är fantastiska. Du får ofta förslag om byten med ställen du aldrig skulle ha kommit till ”på egen hand”. Många som är med i nätverken har det som livsstil och gör flera byten varje år. Det är inte så att man betalar 1000 kr för att göra något enstaka byte.
Den främsta nackdelen med nätverken är att de fungerar internationellt men inte i Sverige. I Sverige finns några FB-grupper men de fungerar inte särskilt bra. En mindre grupp personer är väldigt engagerade och gör byten via FB men det är ingen fungerande marknad. En helt överväldigande mängd av de som lägger upp annonser vill byta sin trea i Borås mot ett hus på Österlen eller på Gotland under juli-augusti. Det funkar krasst sett inte så. De som lägger upp sådana annonser är inga husbytare utan lycksökare.
När man byter hus vill man byta med rutinerade personer som har det som livsstil. Man har gedigna instruktioner för det egna hemmet och stor erfarenhet av tidigare husbyten. Ska man byta med någon som gör det för första gången eller ser det som en ”engångsgrej” är risken överhängande att standarden i olika avseenden blir betydligt sämre än du tänkt dig.