Bästa strategin för att få en hyresrätt inom rimlig tid?

Bostadsrätt vs hyresrätt är en fråga som har diskuterats flitigt på på forumet. Här kan man ju tänka lite olika beroende på var man är i livet och vad det är man prioriterar. Själv tycker jag att hyresrätt är ett riktigt lyxboende; en bostad där man som privatperson tar väldigt liten ekonomisk risk, stor flexibilitet med att man oftast kan säga upp sitt boende med enbart tre månaders framförhållning och inte behöver rodda med försäljning av sin bostad. Man slipper även alternativkostnaden med att binda mycket pengar i sitt boende och kan investera de pengarna istället (men hur klokt detta är, är ju en fråga som har diskuterats i flera tidigare trådar). Som plus i kanten behöver man inte oro sig för renovering eller underhåll, om man nu råkar ha tummen mitt i handen som jag själv eller tycker att det finns annat i livet som lockar mer än renoveringar.

Hyresrätt är ett lyxboende på många sätt, dock med den lilla detaljen att det på många orter snarare är ett drömboende, i den bemärkelse att är något man bara kan drömma om, då bostadsköerna kan vara minst sagt …långa.

Tänkte fråga om någon har några kloka råd om hur man på bästa sätt och med kortast tid skaffar sig ett förstahandskontrakt på en hyresrätt. Är nog mest intresserad av en allmängiltig strategi som fungerar i de flesta mellanstora till stora städer i Sverige, så att man har möjlighet att få ett boende oavsett vart än livet för en. Vore väldigt uppskatta om någon kan tipsa om privata hyresvärdar som t.ex. har en egen kort kötid, slumpmässigt urval, “först-till kvarn”-principen eller förtur t.ex. via bosparande som HSB.

Hyresgästföreningen har en bra lista över privat hyresvärdar men jag upplever att många är anknutna till HomeQ och även där kan kötiden vara lång och konkurrensen tuff.

Någon som har några kloka råd?

2 gillningar

Jag tror inte det finns något speciellt ”hack”.
Det bästa är att vara (eller iaf uppfattas som) en problemfri hyresgäst.

Det är du genom att ha fast inkomst, inga husdjur, gärna inga barn och goda referenser.

Ett tips är att ställa sig i olika bostadsköer i landets större städer. Flera av dessa är gratis. Kostar bara lite tid i att logga in varje år, men i övrigt inget. Dock sällan något som ger utdelning utan att stå där mindre än 10 år.

4 gillningar

När jag letade hyresrätt promenerade jag helt enkelt runt i områdena jag fann intressanta.
De flesta fastigheter har antingen små skyltar på fasaden eller anslag innanför porten där det framgår vem som äger eller förvaltar fastigheten. Sen är det bara att sätta igång och mejla/ringa runt. Det finns många hyresvärdar och förvaltare som inte har något kölista.

2 gillningar

Jag vet hur det är här, en mellanstor stad, och gissar att det kan vara så i ganska många städer.

Här behöver man titta på små, nyproducerade lägenheter. Där verkar det vara lättast att hitta något utan lång kötid. De är för små för de flesta som har kommit en bit i livet och för dyra för unga som vill ha en liten lägenhet.

1 gillning

Ring och prata med de som hyr ut i ditt område.

Jag ringde varje dag till ett ställe, då det lite var först till kvarn, och frågade om de hade något nytt inom områdena jag tyckte var intressanta. Dag 3 hade de en 3:a, så då tog jag den.

Jag ringde för att de får objekt att hyra ut då och då, men det kan ta ett tag för dem att listas på hemsidorna. Då har du mindre konkurrens redan via telefonen.

1 gillning

Tyvärr, det existerar ingen sådan.

Blev dom inte irriterade över att du ringde varje dag? :slight_smile:

Är man trevlig och koncis så är det inte jobbigt med ett 5minsamtal…

1 gillning

Det är nog tyvärr så som du klokt säger. Hade det funnits en bra, enkel och snabb lösning på problemet hade människor inte accepterat att bo dyrt i andra hand. Är väl ett symptom av en mindre väl fungerande hyresmarknad.

Tack för tipset.

Upplevde du att du lyckades hitta hyresvärdar på det sättet som inte redan hade sina lägenheter publicerade på de större marknadsplatssidorna för lägenheter?

När vi flyttade till Sverige hade jag lite glömt av att man behöver stå i lång bostadskö här. I London, där vi bodde tidigare, hade man budgivning på hyresrätter med. Den som är villig att betala mest i hyra vinner.

Vi fick ett tips av en bekant som arbetar som mäklare att kika på Blocket Bostad. Det finns en hel del föreningar som vill välja hyresgäster själv och kringgår kösystemet så här.

När vi fick napp ringde jag direkt och kopplade på charmen så mycket det gick. Därefter skickade jag min pappa på visning som är en före detta polis. Vem vill inte ha en ordentlig polis-sons familj i sin lägenhet? Vips så hade vi en stor lägenhet i ett väldigt bra område.

Vi bor i en mellanstor stad och jag skulle gissa att det här inte går lika lätt i städer som Stockholm och Göteborg.

1 gillning

Ring strax innan månadsskiftet, då säger flest upp sina lägenheter :slightly_smiling_face: Tips min kollega fick av en uthyrare.

1 gillning

Tack för tipset. Är kanske dags att damma av mitt gamla konto på Blocket Bostad.