Hur ska jag förhålla mig till boende vid en flytt?

Hur ska jag förhålla mig till boende vid en flytt?

Jag är en kille i 22 års åldern och flyttar nu ifrån de norraste delarna av Sverige till Söder, närmare bestämt Linköping.
Jag flyttar på grund utav jobb och inget annat. Jag känner ingen som bor i Linköping, eller ens i närheten. Jag har aldrig varit i staden (bortsett från då jag hade arbetsintervjun). Helt enkelt så har jag ingen koppling till Linköping utöver mitt nya jobb.

I och med jobbet tillkommer såklart sökandet av boende. Här pendlar jag just nu mellan två alternativ just nu, hyra eller att köpa lägenhet.

För och nackdelar till detta kan ju vara följande.
Att köpa:

• Svårt att välja rätt område.
  • “Fast” i stan och lägenheten ifall jag inte skulle trivas med jobb.
  • Större start kostnad.
  • Med så kort tid blir det svårt att hitta den rätta lägenheten.
  • Det blir svårt att kolla på lägenheten innan köp då jag bor så långt bort.

Att hyra:

• Högst troligt ett andrahandskontrakt.
  • Inte samma känsla att hyra som att köpa.
  • Högst troligt dyrare månadskostnad.
  • Även här svårt att hitta rätt lägenhet, som passar de krav som finns.
  • Sämre utbud av bil parkering.
  • Sämre utbud av elbils laddare vid eller i närheten av lägenheten.

Ytterligare möjligtvis nödvändig info:

• Jag har nog med pengar för att utföra ett lägenhetsköp.
  • Jag har hittills bara bott hemma med föräldrar.
  • Jag kör Elbil och behöver därmed parkeringsplats samt gärna möjlighet att ladda nära lägenheten.
  • Mitt nya jobb är ett tjänstemannajobb utan provanställning.
  • Jag är just nu arbetslös (men statliglönegaranti till slutet av maj) p.g.a. Konkurs hos fd arbetsgivare.
  • Arbetsgivaren har sagt “Du kan börja imorgon, men vi fattar att det inte går” med att lägga till denna info vill jag alltså säga att det ligger i mitt högsta intresse att hitta ett boende jag kan flytta in i snabbt.
  • Jag flyttar långt och hade velat ha med mig alla mina grejer vid flytt.

Min grundläggande fråga blir då, vad ska jag välja? Hur ska jag gå tillväga? Och snäll som jag är lägger jag även till: Vet ni någon, eller har du själv en lägenhet i Linköping som du kan tänka dig hyra ut, hör gärna av dig!

Jag har flyttat många gånger i mitt liv. Hyr i ett år innan du köper något boende, annars stor risk att du gör bort dig. Du kanske inte ens trivs på jobbet eller i staden, hittar ett bättre jobb på annan ort, kommer att betala för mycket för en bostad, hamnar i fel stadsdel osv.

13 gillningar

Jag hade börjat med att hyra, lättare att leta rätt boende på plats

7 gillningar

Hyr först, Köp sen.

9 gillningar

Utan tvekan: hyr först.

Gå med i FB-grupper för lägenheter sökes/uthyres i Linköping.

3 gillningar

När jag flyttade till en stad jag inte kände någon skrev jag på facebook om någon hade en lösning och hittade en soffa hos en kompis kompis i någon vecka så man var på plats och lättare att leta då. Hittade sedan ett airbnb som inneboende under 30 dagar som sedan blev permanent. Så stick dit, lös kortsiktigt så brukar det bli bra långsiktigt! Kör hårt! :clap:

2 gillningar

Ha förtröstan! Linköping är en studentstad, så det är 10000-tals ungdomar i samma situation som dig - du kommer hitta massa nya vänner och trivas i en supertrevlig stad!

1 gillning

Välkommen till Östergötland! Hyr först, så du lär känna stan och vet vilket område du vill bo i, vilken färdväg du vill ha till jobbet osv. Linköping har bostadsområden med väldigt olika karaktär och det är ju trist om du sätter dig i en bostadsrätt och sen inte trivs.

1 gillning

Eftersom det är en studentstad är det tuff konkurrens i aug-okt när nya studenter flyttar in. Mitt råd; undvika att leta hyresrätt den perioden. Har du råd med dyrt nybygge blir det så klart mkt lättare och köerna kortare/obefintliga.

Apropå områden; vilka är dina behov? Låg kostnad/smidig pendling/stadspuls/landslugn/hög standard/låg brottslighet/socialt umgänge etc?

Linköpings universitet ligger utanför stadskärnan så vill du gärna träffa studenter är det till stor del i närheten av den du ska flytta.

1 gillning

off-topic: Söder? :thinking: :rofl:

Det finns f ö lite RT-maffia i Linköping också, så kanske kan ni dra ihop en forumträff när du landat. I övrigt håller jag med resten: Hyr först!

Gällande krav så är jag är jag tyvärr rätt kräsen. Hade gärna velat hitta en vettig hyresvärd till ett OK pris, kanske inte låter som en hög standard men det verkar vara svårt… Finns såklart även fler saker jag tänker på än så. En viktig del är bilvänlighet, inte längre än 15 min till jobbet (Saab i Malmslätt) med mera.

När det kommer till område är jag inte superkräsen, har inge krav på varken stadspuls eller landslugn.

En felskrivning helt enkelt :stuck_out_tongue:, utöver det anser jag helt klart att Linköping är en del av Södra Sverige, däremot inte en del utav södra Stockholm :wink:.

Jo visst kan en RT-forum träff vara till godo för att lära känna både folket i stan men även staden.

Man brukar säga att varje beslut har ett inbyggt flexibilitetsvärd. En ”option” på framtiden. Att hyra är som en relativt billig ångerlott, du betalar lite mer per månad, men behåller friheten att snabbt ändra dig. Att köpa gör flexibiliteten till ett fast åtagande och flyttar risken – prisfall, fel stadsdel, jobbyte – från marknaden till dig själv.

Frågan är svår att besvara utan konkreta alternativ, men i de allra flesta fall väger riskerna med att köpa bostadsrätt tyngre än fördelarna när både jobbet och staden är nya för dig.

1 gillning

Jag syftade mer på att det fortfarande är halvvägs till isbjörnarna. :joy:

1 gillning

Tack allihop! Jag hör er som hockeypubliken i Coop Arena, Luleå den 1 maj. Jag siktar på att hyra en lägenhet till en början, helst i förstahand, men mest troligt får jag nöja mig med ett andrahandskontrakt.

1 gillning

När jag flyttade till Linköping (börjar bli många år sen nu) så hade kommunala bostadsbolaget Stångåstaden några lägenheter för omedelbar uthyrning, som man kunde få utan kötid. Värt att ringa och kolla läget?

Annonsera i Corren? Är du skötsam och har fast jobb på Saab så ligger du hyfsat till.

Kan även kolla Blocket såklart.

1 gillning

Om du inte värdesätter att bo centralt och värdesätter lite lägre hyra samt pendlingsavstånd så hade jag föreslagit att först leta i Malmsslätt eftersom det är där du ska jobba och det är en förort.

1 gillning

Hur gick det för dig @Melander

Hej Jon,

Sen uppdatering från min sida men det har gått bra. Det blev att hyra och jag är extremt nöjd med lägenheten som jag valde! :smiley:

Nu finns det eventuellt nya planer på att flytta vidare pga jobb (igen) så får se hur nästa kapitel ser ut!

6 gillningar

Kul att det gick bra! Vad var det som fick dig att välja hyra till slut?