För att få ett förstahandskontrakt behöver man i de allra flesta fall ha en heltidsinkomst på en viss nivå. Och dessutom i vissa fall en fast anställning.
Om har en liten inkomst, men större förmägenhet, kan man t.ex. lägga in en del av en förmögenhet i ett AB för att sedan ta ut den som en inkomst i form av lön eller utdelning? Men självklart utan att behöva skatta på nytt för pengarna. Eller på något annat sätt få en förmögenhet att inkluderas i månads/årsinkomsten?
Jag har behövt gå ner i arbetstid. Har enskild firma och jobbar ungefär halvtid. Klarar mig. Har dessutom en del kontant, men det mesta på börsen. Äger även en bostadsrätt i Stockholm med låg belåningsgrad som är värd ett antal miljoner. Vill i framtiden sälja och istället hyra något för att sedan leva upp resterande pengar plus det jag arbetar ihop och den pension jag får.
Jag tjänar alltså för dåligt för att kvalificera mig för ett förstahandskontrakt. Vilket är tråkigt då jag aldrig haft betalningsanmärkningar, alltid betalt mina räkningar, aldrig haft inga smålån förutom bolån och csn, samt har en förmögenhet.
Tror dessvärre det här kan bli svårt. Har själv en bekant som hamnade i en liknande sits efter att hans förhållande tog slut. Han driver ett relativt nystartat aktiebolag som ännu inte betalar ut lön. Det ställde till det när han sökte hyresrätter. För att kringgå problemet försökte han erbjuda ett års hyra i förskott men det var ingen som nappade. Idag hyr han istället i andra hand. Med det sagt är det inte säkert att alla hyresvärdar resonerar på samma sätt.
“Inkomst” är ett bredare begrepp än tjänsteinkomst. Med en förmögen placerad på börsen vi ett AF-konto, kommer du eventuellt att ha en kapitalinkomst i form av utdelningar eller realiserade vinster. I praktiken är dock “inkomst” många gånger likställt med löneinkomst. Exempelvis skrev Swedbank ned min bruttoinkomst när vi sökte lånelöfte eftersom delar av den bestod av utdelning från fåmansbolag. Jag försökte argumentera att Finansinspektionens direktiv till bankerna faktiskt är att inkludera all bruttoinkomst. Deras respons var att det finns osäkerheter i 3:12-reglernas framtid och att den därför inte kan tas upp till 100% i inkomstunderlaget. Kapitalinkomster från börsen är ju inte direkt ett säkrare alternativ.
Att föra över pengarna till ett aktiebolag för att sedan betala ut lön vore grov kapitalförstöring och kanske inte ett alternativ.
Går det att få någon närstående eller som känner dig väl att borga för ditt hyreskontrakt? Vet inte om det accepteras, men exempelvis lån kan ju andra borga för. Annars skulle jag fortsätta leta efter en hyresvärd som exempelvis kan acceptera förskottsbetalning som en lösning.
Du kan köpa en annuity (livränta) som borde jämföras med pensionsinkomst eftersom den ger en förutbestämd månadsinkomst i ett förutbestämt antal år eller livet ut och kan inte ändras. Säkrare än en löneinkomst som ju försvinner om man blir av med jobbet.
Intressant alternativ men ersättning från livränta som inte är grundad i inkomstbortfall från arbets- eller pensionsskada är skattepliktig så vitt jag förstått det.
Det kan inte vara skatt på grundbeloppet men förmodligen får du betala 30% på ränteavkastningen.
En annan idé vore att du tar ut all tjänstepension på kort tid, exempelvis 5 år, för att skapa en pensionsinkomst, om du har åldern inne och har en skaplig tjänstepension. Förmögenheten kan du ju ha som pension senare.
Om inte det är möjligt återstår nog endast att kontakta mindre fastighetsägare och erbjuda ett års förskottshyra för ett förstahandskontrakt så snart de har en ledig lägenhet, vore märkligt om ingen nappar när räntan inte längre är så låg.
De flesta hyresvärdar brukar väl vilja ha ett anställningskontrakt och tre lönespecar? Starta ett AB, låt någon närstående sitta i styrelsen eller nåt och skriv ett anställningskontrakt där ni båda signerar. Med dig själv som arbetstagare. Betala ut tre st normala månadslöner och betala sociala avgifter och skatt för de månaderna. Se skatten som en köpeskilling för att få en hyresrätt.
Tror att värdarna måste börja förändra sina perspektiv lite. Alltfler blir företagare eller arbetar på projektbasis, kortare kontrakt etc. Eller har en upparbetad förmögenhet som de använder när de downshiftar av olika anledningar.
Jag fyller faktiskt 55 nästa år, så att ta ut tjänstepensionen för att skapa en hyfsad månadslön skulle kanske funka. Hade tänkt att eventuellt plocka ut den för att investera, då jag jobbar fortfarande. Men kanske kan jag vänta tills ja säljer lägenheten och då skapa en normallön.
Övriga alternativ ska jag komma ihåg att kolla upp.
Så länge efterfrågan är större än utbudet på hyresrätter behöver de inte förändra sig nämnvärt tänker jag. Dvs i de flesta större städer kan de göra lite som de vill, för de kommer få fler sökande än de behöver ändå.