Sälja bostadsrätt och ta en hyresrätt

Jag har fått en idé

Jag säljer min bostadsrätt (ca 3-3,2) miljoner och hyr en bostadsrätt.

Det finns gott om hyresrätter där vi bor

Idag betalar jag 6000kr/mån för bostadsrätten (har ingen bolån)

Jag kan hyra en bostadsrätt för ca 12-14 000kr/mån och få nästan samma standard eller lägre (helt OK för min del)

Dessa 3 miljoner investerar jag på börsen på Global indexfond.

Vad tycker ni om min idé :sweat_smile:

Känns så dumt att ha 3 miljoner låsta i en bostad och då jag ändå kan hyra en lägenhet i staden jag bor i.

6 gillningar

Sitter i huvudsak i samma sits och tankar - men dom tre millarna kommer istället att vara låste i den globala indexfonden. Visserligen kan du sälja dom - men då har du inget “bidrag till hyran”.

1 gillning

3 miljoner investerat. 120 000 per år uttag enl 4%-regeln, 1% ryker i skatt så kvar är 90 000. Alltså 7 500 kr i månaden.

Så det blir ändå ungefär 5-6000 kr/mån utöver det för att betala hyran. Skillnaden är att du har pengarna i en globalfond istället för i lägenhetsväggarna.

3 gillningar

Dvs. ungefär samma kostnad för att bo i hyres som bostadsrätt? Men lite mer likvida pengar såklart.

Då skulle jag gå mer på vilken lägenhet som jag trivdes bäst i.

1 gillning

Det är förmodligen sämre skick och större risk för keffa grannar om du hyr. Detta vill du ta reda på först.

Det kanske är ekonomiskt fördelaktigt för dig att hyra istället men du kommer ångra dig om du hyr en lägenhet i dåligt skick eller med dåliga grannar eller en dålig värd.

3 gillningar

Bra idé. Gjorde själv så för 1.5 år sen. Ogillade precis som du att ha pengarna låsta. Men det är ett tungt ansvar att ha alla pengarna på börsen.

3 gillningar

Jag skulle aldrig våga ha så mycket pengar på börsen i dessa oroliga tider i världen. Sålde allt jag hade på börsen för nästan ett år sen och har pengarna i många olika banker till låst ränta i tre eller sex månader på 4,25-4,4% ränta. Kan idag lätt leva på ränteinkomsten så behöver inte använda nåt av andra inkomster. Tre miljoner räcker ju inte såklart till det så att man kan leva på räntan.

2 gillningar

En riktigt maffig “Stay Rich” portfölj du har då, är min slutsats. Men du kanske har mkt låga fasta (boende)kostnader i Sverige?

Jajamän har inte haft lån på 20år och har dom senaste åtta åren levt ekonomiskt “smart” sålde dyra bilen som inte gav mig tillfredsställelse. Vi bor billigt eldar med ved när elen är dyr och när det är som kallast. Har vinteravtal på elen sista vintern nu 39öre/kwh. Vi reser 4-5 gånger om året till Spanien i huvudsak när det är som billigast och hyr lägenhet och hyrbil billigt där. Vi lever livet som lokala istället för som turister där. Mamma lärde mig alltid att jag kan bli rik utan att investera på börsen om jag lever smart. Nu när jag fyller snart 52 har jag resten av livet tryggad även om jag inte skulle få nån annan inkomst än räntan och blir den lägre kan jag ta av sparkapitalet isåfall.

2 gillningar

Riktigt billigt boende hjälper ju mycket. Svårt det där om man valt/vill bo i Sthlm, centralt. Även om man inte har några lån eller mkt lite, så finns det nåt i Sthlm stad som heter Tomträttsavgäld och många Brf:er är på tomträtt… :unamused: :angry:

Vad är “vinteravtal” på el för nåt, hur får man det? (nyfiken)
4-5 ggr om året till Spanien i lågsäsong och både du och din fru gillar att laga mat själva, skrev du i nån annan tråd häromdan. Låter nice, ni har nog knäckt koden med livsstilen :wink:

250/0.7/0.0425 = 8403

Vinteravtal finns tyvärr inte längre iallafall inte hos telge energi. Vi bor i villa på landet en mil utanför en medelstor stad och sex mil till en större med växthus, en massa fruktträd och bärbuskar. Odlar min egen tobak också som jag gör snus av. Man förändras ju med åldern. När jag var yngre lekte jag av mig med fina bilar och motorcyklar. Nu värdesätter jag frihet högst istället för materiell överflöd. Man har bara ett liv och det är inte många år man är fri om man jobbar tills man är 67-68år så därför har jag sett till att försöka njuta av frihet dom sista 25-30åren. Min mor gick bort i cancer i somras strax innan hon skulle ha fyllt 73år så det var utlösande faktorn att jag bestämde att jag ska inte slava mer med jobb där jag åker hemifrån kl.5 på morgonen och kommer hem dödstrött kl. 17.

2 gillningar

Lycka till att sälja.
Kommer knappt folk på visninger trots stora sänkningar.
Är nog inte bara att sälja nu

1 gillning

Jag bor inte i någon håla :sweat_smile:. Det är en storstad och här säljs det :slight_smile:

Bor du i en hyresrätt isåfall är det tillfälligt du bor i en hyresrätt?

Man väljer ju knappast sina grannar i en bostadsrätt? Känner inte mina grannar förutom hej då och då :slight_smile:

Hyresrätt så kan man ju flytta om man inte gillar att bo där, men med bostadsrätt så kan det ta tid att flytta

2 gillningar

Avkastningen på bostadsmarknaden är högre än på börsen och lägre risk enligt index. Här har du en väldigt bra genomgång av siffrorna bakom detta:

investerarfysikern.se/2022/05/avkastning-pa-hus-varlden-over-ar-1870-2015/

Jag vet redan nu att mitt ”bostad vs börsen”-argument kommer ifrågasättas. Det kan man stånga sig blodig om med olika åsikter men i slutändan är en bostad alltid ett säkert kort.

Sen är det svårt att sälja nu, jag skulle nog väntat något år om du trots detta vill sälja.

Ett alternativ som kräver lite arbete men jag personligen skulle övervägt är att hyra ut din bostadsrätt om du har turen att själv hitta en bra billig hyresrätt.

Men som sagt, det kräver lite arbete, tur och risk för dubbelhyra någon månad istället så det beror helt på hur man är lagd och val av riskhantering. Bara ett förslag.

Sen är det självklart viktigt att du kan hantera pengarna ordentligt vid försäljning och har erfarenhet på börsen innan du flyttar ett större innehav. Tänk om ifall du inte hanterat större summor på börsen tidigare.

1 gillning

Jag bor i hyresrätt med förstahandskontrakt. Tänker göra det i två tre år, sedan köpa bostadsrätt igen.

Bor i stockholmsområdet. Håla eller rövarkula…?

1 gillning

Ja tanken är att vi säljer om 1 år. Just nu känns det inte lönsamt och vi har inte bråttom då vi inte har någon bolån. Håller absolut med, tror det är bättre år 2025 att sälja…

Vi har större summa på börsen idag ( högre summa än värdet på lägenheten) och har varit med både i nedgång och uppgång. Men börsen går ju alltid upp…:slight_smile: Är inte rädd att förlora pengarna då vi ändå kör index.

Ifrågasätter det inte. Om vi pratar större (stor-…) stad i Sverige där det råder bostadsbrist och kommer så vara under överskådligt tid, är en ägd bostad (spec fast egendom, men även Brf lgh) en bra investering, absolut. När man säljer och tar hem vinsten är skatten lägre också.

Finns bara ett MEN: man kan ju bara ta hem vinsten på riktigt om man flyttar till hyresrätt som är “billig” och inte kommer bli jättemycket högre hyra på snart eller om man flyttar till liten tätort eller landsbygd där man kan köpa ett hus jättebilligt. T.ex. Kramfors, el nånstans i Västernorrlands län.
Eller lämnar Sverige och flyttar till annat EU land där prisnivåerna på allt är lägre och boende är billigare a’la “Where I lay my hat is my home”…

Kruxet är ju att om man bor i Stockholm t.ex., älskar det och inte vill flytta därifrån är det inte lätt att realisera vinsten på den ägda bostaden. Tak över huvudet måste man ha och ett trivsamt bra boende är viktigt i livet för välmåendet. Speciellt om man tänker sig ett RE scenario. Väldigt viktig faktor för mig och många andra också, det vet jag.

Det här vore ju en annan femma, hela resonemanget, om det var som i Finland där det inte är någon reavinstskatt på bostad man har ägt och bott i >2 år. Eller för den delen om man kunde få hyra ut sin bostadsrätt i 2:a hand mycket mer fritt som man vill, av fler olika giltiga orsaker än som det är idag. Men det kommer aldrig att hända, det är min spaning.