viken idiot som helst kan skaffa en bostadsrätt, skillnaden är att du kan engagera dig i föreningen medans du i en hyresrätt måste förlita dig på en privat eller kommunal värd.
Har man “keffa grannar” är engagera sig i föreningen nog det sista man vill göra
Eller så tar du bolån, och lägger de pengarna i samma fond.
Statistisk sett ökar bostadens värde mer än räntan, det är oftast en god affär att äga sin bostad. Lån är fördelaktiga när värdeökningen, på det man investerat lånet i, överstiger räntan, vilket typiskt sker när inflationen överstiger räntan.
Om du inte tycker att din boendesituation är viktig och du kan tänka dig att flytta till något billigare område om bostadsmarknaden stiger, i så fall kan det vara vettigt att bo i en hyresrätt och minimera sin exponering mot bostadsmarknaden, men om du tvärtom tycker att boende är något viktigt, så är det också rimligt att minimera din exponering mot förändrade bostadspriser genom att själv äga ditt boende.
Det är antagligen hyfsat sannolikt, i alla fall på något års sikt, att ditt nuvarande boende stiger mer i värde än vad börsen gör. Kanske lite tråkigt att inte kunna köpa tillbaka vad du tidigare haft. Det är kanske inte över 50 % sannolikt, men kanske 40 %, vill du riskera det?
nä att inte engagera sig i sin brf visar ju bara hur lite man vet om hur detta fungerar
Hej
Bra gjort!
Jag sålde min bf och hyrde en nybyggd hyresrätt i Helsingborg.
Sen investerade jag i en äganderätt lägenhet i Torrevieja 2021.
Och resten satte jag på sparränta 5år 3,75 % ränta, och lite köpte jag bitcoin för.
Mvh
Mikael
Ja men bara då. Personer som inte fäster så stor vikt vid var de bor, t.ex. för att “de aldrig är hemma ändå” kan ju göra så här och få tillbaka/“loss” pengarna som investerats i en bostadsrätt eller villa i ett visst område. Men hur vanligt är det egentligen, handen på hjärtat? Och även om du själv inte bryr dig så mycket var/hur du bor, så kanske din partner – eller framtida partner – bryr sig…
Låter som uttalande utan grund. Du kan hamna med usla grannar oavsett boendeform. Det är dock svårare att avyttra ett köpt boende om du har jobbiga grannar än vad det är att göra det med ett hyrt boende.
De större hyresbolagen har ofta avtal med störningsjour, vilket inte villor eller alla bostadsrätter har. Försök prata med din nyskilda granne som förlorat huset och tvingats flytta till bostadsrätt där han fått för sig att det är ok att spränga högtalarna hela dagarna för hans definition av stadgarna är att han får störa fram till 22.00. Trevlig upplevelse kan jag tänka mig.
Sant är att det är inte så avslappnande att sitta i en Brf-styrelse om det finns många grannar som har div konstiga ideer och är stridslystna. Det kan bli väldigt jobbigt och påfrestande, inget för människor som heltidsarbetar. Ju större pengar det har blivit (spec i Sthlm), desto mer konstigheter och problem har det blivit. Har man riktigt “keffa” grannar i en Brf i Sthlm och stridigheter pågått mellan olika falanger i många år, är det bästa man kan göra att sälja och flytta. Faktiskt.
Å andra sidan: även om man har en bra hyresvärd och det finns störningsjour och allt möjligt sådant, är det mycket mycket svårt (det ska mycket till) att s.a.s. bli av med en hyresgäst som stör och beter sig allmänt illa. Så länge han/hon betalar hyran…
Sen verkar det finns folk här i tråden som tror att det där med att byta lgh (hyresrätt) är ganska lätt. Det är det inte. Iaf inte om du är lite noga med vart du vill flytta och hur den ny lägenheten är beskaffad med läge och skick och sånt. Det är ett j-a pyssel att byta lgh om du bryr dig i detaljer.
Beror på objekt.
Där jag bor säljs små ettor i äldre föreningar med låga skulder som smör.
Eller som smör är nog att ta i blir inga budgivingar men säljarna får en som går med på utgångspriset inom 1-2 vecka i snitt här.
Villor samt större lägenheter i nyproduktion verkar vara lite segare dock men vissa “finare” hus med sjöläge har faktiskt fått galna budgivningar trots dessa tider.