Hej, vi söker byte på en bytes ”sida” för hyreslägenheter.
Där en energisk person efter lite kommunikation ger mobil nr och väldigt artig och framåt. Förståeligt då vi byter central pärla till dess like, dock till en mindre stad. Vi har uppsidan att vraka o välja.
Enligt dom hyr dom ut i andra hand utan närmare förklaring. Lade mobil nr i Swish och vare sig förmodad pojkvän eller hennes namn är folkbokförda på adressen.
Alltså frågan är - det är väl inte konstigt att vi hissar en röd flagga - då övriga matchningar är på sin folkbokföring. Eller har vi missat något.
Inte paranoid och vill inte konfrontera men med fri nos och fri själ avstår vi att fullfölja med en snygg undanmanöver ”vi vill inte göra direktbyte men kan ingå i triangelbyte” upplever att viss försiktighet krävs idag och en allmän webbplats för lättlurad borde inrättas.
Om ingen av dem är skrivna på adressen så kan man fundera över om de verkligen står på kontraktet. Men det kan ju finnas skäl till det förvisso. Har ni träffat dem och sett deras lägenhet? Har ni sett deras kontrakt? Man borde väl kunna ringa bostadsbolaget och höra. Tyvärr är det ofta ett jäkla jobb att försöka byta hyresrätter.
Men jag håller med om att vara försiktig. Och bra idé att fråga hyresvärden. Är ju ändå den som ska tillåta bytet till sist. Troligen vill de inte svara på frågor om en annan kund, men de borde kunna svara på möjligheten och bara att du frågar kan ju få dem att nysta.
Det är väl självklart att man inte är skriven på en adress man inte bor på. Och att hyra ut i andra hand är inte suspekt. Snarare är det väl rimligt att försöka byta en bostad man inte vill/kan bo i.
Det är rätt suspekt. Det finns många skojare som försöker lura folk. Det kan också innebära att det inte finns tillåtelse från hyresvärden, det är inte förtroendeingivande.
Det är enklare än så tycker jag. Byt inte ditt förstahandskontrakt mot ett andrahandskontrakt. Det har inte samma värde.
Vill belysa och förstärka att - vi känner att något är i görningen och ville bara höra om andra var i vår situation också skulle se RÖTT - vi rotar och förvärrar inget - utan koncentrerar oss på direktbyten och låter fenomenets parallella uppmärksamhets försök ebba ut.
Det är alltså reglerat i lag hur man får göra när man hyr ut i andra hand, bättre indikator på att det inte är suspekt att hyra ut finns knappast. Det faktum att man hyr ut behöver naturligtvis inte innebära att man inte har tillstånd och kan alltså inte avgöra huruvida man är förtroendeingivande eller ej.
Och den som vill byta försöker alltså byta ett förstahandskontrakt, inte ett andrahandskontrakt.
Inget problem AS utan gör just det - men stör mig på att vissa kanske råkar illa ut av el. pga skojare. Och då på Sveriges största mest välkända webbsida med bank ID som verifierar ( vilket inte har egenvärde ) och tänker att vi klappar oss själva på axeln
Ja jag hade nog inte heller bott i min lgh om jag hyr ut den i andra hand vilket du själv skriver att dem säger. Du kan ju fortsätta skriva här och så men de räcker med ett telefonsamtal så vet du svart på vitt om det är en lurendrejare eller inte istället för att sitta här och gissa om att du har rätt eller inte.
Swish visar dock varken adress eller pojkvännens namn, endast mottagarens namn. Med hjälp av namnet kan man ibland få fram adress via Mrkoll och liknande. Vill motparten dölja sitt namn för dig kan hen använda telefon nr som inte är kopplat till Swish. Men varför ta omväg via Swish när man redan vet lägenhetens adress och kan kolla vilka som bor där via Mrkoll eller genom att kontakta hyresvärden?
En fråga bara, tror du hyresvärdarna inte skulle kolla upp något om er som ska byta? Kontrakt ska skrivas, kreditupplysningar ska göras, och sedan borde antagligen hyresvärden kollar sinsemellan. De handlar ju inte om att ni kommer överens om att ni ska byta lgh, det är hyresvärden som avgör den frågan.
Det har blivit svårare och svårare att byta lägenheter.
Hem & Hyra har kartlagt utslagen i landets hyresnämnder.
2017 fick sex av tio rätt att byta.
2024 hade det minskat till tre av tio.
För att få igenom ett byte behöver de inblandande ofta uppfylla lagens krav på beaktansvärda skäl, där juridiken kan ha en betydligt striktare syn på vad som är beaktansvärt än vad man själv har. Även om man råkar ha laglig rätt att byta kan det ta så lång tid att få igenom sin önskan att den man ska byta med hoppar av.
Om jag försöker se det ut hyresvärdens synvinkel föreställer jag mig att det mest är en massa risk för strul som inte genererar några som helst intäkter för besväret. Bakom kulisserna lurar risken att bli inblandad i skenbyten för att runda bostadskön, eller att det rör sig om folkbokföringsbrott. Som hyresvärd är det nog i många fall lättast att bara säga nej.