Hur hittar man en hyresrätt som ska ombildas till BRF?

Hej RT!

Jag äger en fin hyresrätt som jag skulle vilja byta till en annan hyresrätt som är under omvandlig eller ska omvandlas.

Från hyresrätt till bostadsrätt alltså.

Tack för hjälpen.

2 gillningar

Du får väl annonsera det på någon sida för sådant då. Det här forumet är inte rätt plats.

1 gillning

Vad menar du att du ”äger” din hyresrätt? Hur ska du byta en hyresrätt till en bostadsrätt?

Ah, såg nu om omvandling.

1 gillning

Det har funnits personer som varit intresserade av sådant här. Ofta handlar det om att man inte har råd att köpa loss sin lägenhet och vill slippa bli hyresgäst hos bostadsrättsföreningen. Tidigare var det också vanligt med personer som var ideologiska motståndare till bostadsrätter.

1 gillning

Tack för infon. Jag tar det med mig.

Tror inte det finns sammanställt någonstans. Det man förmodligen skulle få göra är att ringa runt till privata hyresvärdar och fråga om de är intresserade av att sälja. Sedan kanske man får starta en BRF i fastigheten och driva frågan mot fastighetsägaren. Men det känns som en ganska omständig process.

Först och främst gäller det att göra dig själv sökbar - sätta ut en eller flera annonser om lägenhetsbyte där du tydligt anger att du söker lägenhet som är aktuell för ombildning.
Du vill ju hitta någon som inte vill/kan köpa sin lägenhet i den kommande ombildningen och som heller inte vill vara kvar som hyresgäst hos den nya Brf.
Din nuvarande hyreslägenhet bör ligga på attraktiv adress samt vara av hyfsad storlek så att det lockar till byte, en 1:a med kokvrå är gissningsvis helt iskall för byte.
Du måste nog också förbereda dig på att salta erbjudandet med något extra som gör att personen väljer just dig och din bostad……

Jag har vetskap om 2 byten i min närmsta bekantskapskrets med helt olika utfall, i det ena fallet gick allt klockrent medans det i andra slutade med familjebråk och betydligt sämre relation.

Viktigt att understryka att detta inte enbart är en överenskommelse mellan 2 parter som vill byta lägenhet sinsemellan utan det finns 4 ytterligare parter som kan ha synpunkter eller lägga hinder;
Två nuvarande hyresvärdar, Den nybildade Brf och minst 1 bank

Jag skulle säga att din nuvarande hyresvärd kan vara den svåraste att komma runt.
Ju större fastighetsbolag desto större motstånd till att deras lägenheter ska vara en del av en ”ekonomisk transaktion” vilket ju är en realitet när du vill använda din nuvarande hyresrätt för att ta del av en ombildning till Brf på en annan adress.
Är det en privatvärd går det nog enklare att lösa även om det kan behövas lite smörjmedel.

Motpartens hyresvärd som vill avyttra fastigheten och den nybildade Brf som i nuläget saknar pengar vill nog båda säkerställa att du dels kommer rösta Ja vid omröstningar som ligger längre fram samt det nog allra viktigaste, att du har för avsikt att köpa din lägenhet.
Brf’n har tagit kontakt med en bank för att möjliggöra en ombildning och banken kommer att kräva att minst 75-90% av fastighetens bostadsyta upplåtes som bostadsrätt.
Din ekonomiska situation och förutsättningar att få lån ligger därmed i hyresvärdens, Brf och bankens intresse.

Vi brukar kalla byggnader med en uthyrbar bostad kort och gott för “hus”. :wink:

Om någon vill flytta till en ny hyresrätt, så är det ju oftast betydligt bättre ur ekonomisk synpunkt att vara med på ombildningen, sedan sälja och därefter flytta. Skulle säljaren få med en påse pengar kan hen dessutom ha råd att ta en lite dyrare lägenhet.

Som ägare till ett hyreshus som skall göras om till Brf, är intresset för ett byte av lägenhet strax före ombildningen väldigt låg. Har fastighetsägaren någon närstående eller nära vän vill ju hen ha in denna person i stället i lägenheten.

Men visst, har du tur så kan det gå vägen. Lycka till, men gör dig inga stora förhoppningar. Dessutom är detta förknippat med risk. Viker marknaden kan du göra en förlustaffär.

1 gillning

Kanske är jag färgad och ser allt ur ett Stockholmsperspektiv men att delta i ombildningen för att sedan sälja innebär ju att man inom kort sätter sig själv i en situation som bostadslös med en tjänad slant på banken.
Är man då inte beredd att skuldsätta sig genom att köpa en ny bostad är alternativen relativt få.
Det är ju inte så att hyresmarknaden för bra och billiga lägenheter på bra adress/stadsdel finns i överflöd - verkligheten är det motsatta där det krävs långa kötider i bostadskö för att ens få komma på en visning med 20-30 andra intressenter.

Nu har jag begränsad erfarenhet av ombildningar till Brf men jag har deltagit i 2 stycken varav jag var ordförande i 1 utav dem i samband med ombildningen.
Jag skulle säga att nuvarande hyresvärd har ett ekonomiskt intresse av att hjälpa till att ”byta ut” hyresgäster som kan stjälpa en ombildning.

Den av oss hyresgäster bildade bostadsrättsföreningen saknade ju ekonomiska resurser inledningsvis och hade 0kr på kontot när den skulle ge sig in i budgivning om fastigheten som lades ut till försäljning på den öppna marknaden av ägaren.
Även om ägaren var positivt inställd till ombildning så ville han givetvis ha maximalt betalt för sin fastighet.
Eftersom en nybildad Brf saknar ekonomiska muskler måste man salta erbjudandet till ägaren genom att lägga till en premie, i vårt fall så erbjöd vi ”2.000.000kr ovanpå högsta seriösa bud” med stöd av vår bank.
Dessa 2 miljoner kronor extra var att betrakta som en försäkringspremie till fastighetsägaren om affären skulle möta motstånd bland de boende eller av andra skäl skulle omkullkastas.

Men innan ett bud kunde läggas var vi tvungna att få ett Ja från 2/3-delar av de boende inkl de näringsidkare som hyrde lokaler, att ombilda till bostadsrätt.
Vidare så behövde minst 80% av bostadsytan upplåtas som bostadsrätt för att banken skulle godkänna kalkylen.
Det var därför av största vikt att alla hyresgäster i stora lägenheter, 100-160 m2, i fastigheten röstade ja och samtidigt visade på köpintresse medans någon liten 1:a på 29 m2 kunde göra detsamma.

Vi, Brf och nuvarande fastighetsägare, uppmuntrade de få hyresgäster som inte ville delta i ombildningen (däribland min yngsta dotter som också bodde i fastigheten) att se detta som en möjlighet att byta upp sitt boende till önskad storlek och/eller stadsdel genom att svara på annonser om lägenhetsbyten där innehavaren uttryckligen ville ha lägenhet som var på väg att ombildas.
För min dotters del som vid denna tid fortfarande pluggade på universitetet innebar det att hon bytte sin lägenhet mot en lägenhet på en mycket attraktiv adress i Stockholm som krävde 40+ års kötid i den kommunala bostadskön samt att lägenhetsinnehavaren betalade 2 årshyror för min dotters räkning.

Oavsett vad man tycker så har ett förstahandskontrakt på en hyreslägenhet ett värde på den grå bostadsmarknaden och det är väl det som TS nu söker öppning för.

2 gillningar

Ja, man skall ju inte sälja och bli hemlös. Man får vara med på ombildningen och casha hem senare.

Självklart plockar inte en hyresvärd in en ny hyresgäst i närtid om hen misstänker att den är ointresserad av att inte vilja vara med på en ombildning.

1 gillning