315. Husbyte: ett dolt mervärde i ditt boende och ett sätt att resa mer för mindre | Intervju med JesseX

Det är viktigt att komma ihåg att det är en betydande skillnad mellan att hyra ut på Airbnb och att göra husbyten. Jag har gjort båda delarna och att någon kan ha invändningar mot Airbnb uppfattar jag inte som något konstigt.

Mängden ”blandade issues” med Airbnb var för stor i min värld. Detta var främst kopplat till att väldigt många som hyr är nybörjare och har väldigt olika förväntningar. Någon inser att de betalar ett lågt pris för ett ”budgetboende” medan andra förväntar sig hotelliknande service.

Min sambo kommer från Östeuropa och är del av den här kulturen med säkerhetsdörrar, trippla lås och bilder på kamphundar vid entrén. Hon är inte så pigg på Airbnb men däremot positiv till husbyten. Från början var hon skeptisk till alltihopa men när hon fått prova har hon ändrat uppfattning.

Frågan om att ”sova i min säng” blir med ens mindre dramatisk när man får göra motsvarande hos sin bytespartner. Att det vara en process att övervinna det momentet för vissa är inte så konstigt.

2 gillningar

Inte för mig.

Bra ide till avsnitt och trevligt att lyssna på. Intressant koncept, kanske nått för framtida planer.

Inget för oss just nu tyvärr, vi har fler fastigheter än vi vill ha och satsar snarare på att hyra ut och sälja än byta. De flesta vill säkert inte ha besök av en hund heller :slight_smile: :dog: Vi har ju valt att semestera i Sverige i år … alltså, det jag var mest säker på var den Svenska sommaren. Det var innan 3 veckors regn följt av ovädret “Hans”. Efter ett år i shorts, blev det full GoreTex skid utrustning (med goggles) för att gå ut med hunden mitt i sommaren…

Vi får se hur det blir nästa år :slight_smile:

Jag håller med om inställningen att inte “maxa” och att ta det lugnt istället. Det handlar om att njuta av tillvaron. Det är viktigare att göra det bästa av några få väl valda saker än att stressa runt och komma hem med 400 foton. Man får spara lite till nästa resa och den som spar… den har :slight_smile:

1 gillning

Det är många som kombinerar husbyte och uthyrning. Jag har gjort båda själv men det jag tänker på nu är mer modellen att ”göra affär” av att kombinera de två.

I många länder finns det direkta eller indirekta begränsningar för hur mycket man får hyra ut. Vi har ju skattefri privatuthyrning upp till ett visst belopp i Sverige. Att lägga till någon månad med husbyte bryter inte mot några regler.

Många som har riktigt attraktiva objekt väljer att hyra ut dem under högsäsong. Jag menar nu typ lyxhus på Barbados eller turistlägenheter vid Medelhavet. Iom att efterfrågan är så stor kan de lätt ta betalt motsvarande ”fullvärde” och ändå få uthyrt hela säsongen. När det däremot är lågsäsong står dessa objekt ofta tomma ganska mycket. De hyrs ut ibland men inte hela tiden och då till ett lägre pris. Många väljer då att erbjuda husbyte under lågsäsongen som ett komplement.

Jag var tidigare i kontakt med en ägare till en camping i Palanga, Litauens motsvarighet till Tylösand. Detta var då via Home Exchange. Han hyr ut stugor där och tar rätt bra betalt. Så fort skolan börjar dippar efterfrågan och han var då öppen för husbyte med mig. Jag skulle alltså fått en stuga på hans camping. Det är attraktivt med sådana objekt eftersom de inte är typiska. Det passade inte riktigt eftersom jag var bunden till skolloven. Förslaget kändes annars helt reko.

1 gillning

I podden hade vi uppe några olika exempel på länder och platser att byta med. Jag har själv bytt med Berlin (öst), Prag och Budapest. Ingen av dessa platser ligger i de områden där husbyte är riktigt stort och det följaktligen är lättare att få till husbyten. De områden vi pratar om nu har följande kännetecken:

1. Det rör sig om länder i den ”västeuropeiska kultursfären”.
  2. Lokalbefolkningen har det generellt mycket gott ställt ekonomiskt.
  3. Det bor mycket folk på liten yta.

Alla mina tre ställen ligger längre österut och förutsättningarna där är sämre. Det går förstås men det är mer osäkert. Jag ville specifikt till dessa länder så det var inte av någon slump som jag hamnade där. Att just de platserna blev aktuella styrdes mycket av vilka lågprisrutter med flyg som var tillgängliga då. Det hade ju motsvarande fördel för motparten så det var en enkel parameter att titta på. Idag skulle jag föredra att slippa flyga om det går.

Jan tog upp Gent i Belgien som ett ställe där han hittat något hus som såg trevligt ut. Gent är i husbytarvärlden ett riktigt bra val. Det är exakt en sådan plats där förutsättningarna för bra husbyten är goda. Jag menar då dels i form av många medlemmar och ”stort urval” men också att det finns många lokalbor som är erfarna och pålitliga. Risken för tråkiga överraskningar blir då låg.

Jan nämnde också att han var intresserad av Transsylvanien och Ukraina som möjliga ställen för framtida husbyten. Idén är det inget fel med men utbudet är sannolikt begränsat. Det finns sannolikt många hus att hyra via Airbnb men betydligt färre på husbytarsajter. Det beror främst på att den lokala ekonomin är sämre. Människor som bor där reser inte utomlands själva i så stor utsträckning. Om de reser åker de sannolikt till platser där släktingar bor. Samtidigt baserar de ofta sin privatekonomi på uthyrning av hus eller lägenheter. Det är vanligt att kunna tjäna lika mycket på uthyrning som man har i månadslön. Bara lönen skulle vara svår att klara sig på.

De personer som man stöter på i husbytargrupper bor normalt i Västeuropa, USA eller Australien. Det säger nog också ganska mycket om var de huvudsakliga möjligheterna finns. Samtidigt är det också platser där prisnivån på boende är relativt hög och det gör att ”besparingspotentialen” är betydande.

2 gillningar

Tack för intressant avsnitt! Om man vill höra mer om samma ämne (och för en kort stund lämna RT) så kan jag tipsa om att Sveriges Radios podd ”Plånboken” från 5 juli också tar upp detta ämne:)

4 gillningar

Tack för ett trevligt avsnitt!

Ibland kan även husbyten leda till spännande nya perspektiv på sitt egen kultur och situation, tänker då på en historia från en familjevän som gjorde ett husbyte för många år sedan. Han ville semestra bland vingårdar i Italien och bytte till sig ett stort hus där nere mot sitt stora hus i välbärgat område norr om Sthlm. När veckorna var slut hördes han och motpart för att stämma av hur allt varit. Familjevännen var enkom positiv medan Italienare var utom sig lyrisk, då han hittat en helt fantastisk butik. Där kunde man botanisera bland öl och vin från hela världen till överkomliga priser och undrade om familjevännen var bekant med Systembolaget. Det blev en vinresa för båda parter helt enkelt, även om den ena var lite mer inställd på det från början.

2 gillningar

Som du skriver får man ofta anledning att ompröva sina idéer om vad som är normalt, bra eller dåligt.

En av de saker som det särskilt gäller i Sverige är naturen. Enkelt sammanfattat kan relativt ”ordinär natur” typ lite skog i ett annat land vara kallas för nationalpark och betraktas som en plats för fina vandringar. Att man överallt i området hör motorvägsljud i bakgrunden är ofta något som man glömt tala om.

När vi bytte med Budapest hade vi av vår bytespartner rekommenderats att åka till en sjö som heter Velencesjön. Den är ett lokalt populärt ställe. Vi åkte dit och det är helt ärligt ett av de gräsligaste ställen jag besökt i Europa, alla kategorier. Det var extremt packat med folk, väldigt kommersialiserat och inte någon natur i riktig mening alls. Jag har fått berättat för mig om sådana hemska ställen men det här var första gången jag fick se det i verkligheten. Jag gillar Ungern annars.

När vi sedan stämde av med dem efteråt fick vi höra om fina cykelutflykter längs Mälarens stränder. De hade besökt mängder av riktigt fina ställen dit turister inte kommer.

1 gillning

Helt rätt, där särskiljer vi oss från kontinenten. Inte minst utifrån kommersialiseringen, väldigt få stränder där det hyrs ut solstolar likt det görs längs hela kusterna ner igenom. Men det kan väl gå att härleda till vädret.

Det var inte solstolar som var ”grejen”. De är ju iallafall användbara. Här var det mer att varje ledig kvadratcentimeter var upptagen med stånd som sålde korv, popcorn, godis eller olika sorters plastskräp

1 gillning

Vi har gjort 6 byten via Intervac med 2001-2009. När vi gick med fanns det fortfarande katalog i pappersform, men sen blev allt på nätet. Allt har funkat toppen och jag rekommenderar varmt detta sätt att semestra! Vi bor i villa i Västerbotten, rymligt hus i vanliga villakvarter, inget märkvärdigt men välutrustat för småbarnsfamiljer.

Det är den största fördelen; att som barnfamilj byta med en annan barnfamilj. Allt som behövs i vardagen finns. Att ha tillgång till fullt utrustat kök gör också att man kan laga mat i stället för att äta ute om man så önskar, vilket också sparar pengar. Och mycket roligare att botanisera i vanliga mataffärer efter lokala råvaror än att äta standard restaurangmat för dyra pengar.

Även tillgång till bil och cyklar underlättar. Så visst är det ett sätt att få billigare semesterresor ffa om man har lång semester och kan avsätta mer tid och ha flexibilitet om man får en förfrågan. Det är också en tjusning, att man åker till något ställe man aldrig skulle ha tänkt ut själv!

Alla våra byten har varit simultana 1till 1 byten. Vid ett tillfälle gick vår tv hemma sönder under bytet, men det var kopplat till ett åskväder och löstes med vår vanliga försäkring. I Spanien blev vår lånade bil repad av tredjepart på en parkering, men det gick på ägarens försäkring. I Frankrike visade det sig att vi hade en katt, vilket inte hade framkommit i informationen, men det blev en bonus för barnen!

Via Intervac kunde man åtminstone tidigare också byta ungdomar! Vår tonårsdotter åkte till en familj i Spanien under en vecka och nästa sommar kom dottern i den familjen på returresa till oss. Enkelt sätt att ordna miniutbyten om man har ungdomar som är pigga på äventyr!

Anledningen till att vi inte de senaste åren använt oss av husbyten är just tonåringar. När de börjar sommarjobba blir flexibiliteten mindre, då det är fler personers ledighet som ska sammanfalla. Så alla ni som fortfarande har barn som har långa lediga somrar, ta chansen till spännande resor och vardagsupplevelser i någon annans hemmiljö!

En bonuseffekt är att man börjar se på sitt eget boende och sin egen närmiljö med andras ögon, man blir mindre hemmablind! Att beskriva sitt hus, vad som är värt att se och göra i närheten etc får en att lyfta blicken. Och att sedan efteråt höra gästernas kommentarer kring vad de sett och gjort och vad de uppskattat är extra roligt!

4 gillningar

Husbyte som fenomen har växt enormt på senare år. Framför allt har sajten Home exchange gått från att vara ett av flera någorlunda jämnstora bytarnätverk till att bli gigantiskt. Runt 2015 när jag gjorde mina byten var den formellt störst men jag uppfattade att de hade ett kreativt sätt att räkna medlemmar på. Även om de redovisade dubbelt så många medlemmar var den faktiska skillnaden i storlek sannolikt mindre.

Home exchange gick för några år sedan ihop med en fransk sajt som hette Guest to Guest. Den sajten var gratis och hade ett system med så kallade guest points. Istället för pengar så samlade man poäng och betalade för byten med dessa. Home exchange har sedan introducerat detta koncept för sina medlemmar även om “vanliga” byten också finns kvar.

Med Guest points blir konsekvensen att olika hem kostar olika. En lägenhet i Bagarmossen kan kosta 100 guest points medan ett lyxhus i Provence kan kosta 1000 guest points. Siffrorna är helt fiktiva och ska bara illustrera värdeskillnaden. Med traditionella byten är alla bostäder lika mycket värda, oavsett hur fina de är. Sannolikt har Home exchange lyckats expandera marknaden kraftigt med Guest points som verktyg. Det finns krasst sett en massa människor som äger exklusiva hus och lägenheter på olika turistorter. Att byta dessa en mot en med någon lägenhet i Bagarmossen eller andra mer normala boenden upplevs sannolikt som ett nerköp. I det läget vill man hellre hyra ut via Airbnb för en rejäl summa per dygn. När jag skriver lägenhet i Bagarmossen menar jag nu inte specifikt ordinära eller enklare boenden. Det handlar snarare om att ett exklusivt hus i Thailand under högsäsong är “värt” mycket mer per dygn än vad ett hus i Sverige är, även om det ligger i typ Djursholm. Det finns helt enkelt en mycket större efterfrågan på huset i Thailand än huset i Djursholm, även om det har all upptänklig lyx.

Jag är själv inte så intresserad av att komma till regelrätta turistorter och även om jag skulle resa dit skulle jag oftast välja något enklare boende. Den här typen av objekt med hög lyxfaktor och hög hyra (i kronor eller Guest points) är helt enkelt inte min grej. Av den här anledningen tänker jag att People like us känns som det fräschaste bytarnätverket idag. De har ungefär samma upplägg som Home exchange hade tidigare, innan de började med Guest points. Fokus ligger på “standardbostäder” snarare än lyxobjekt. Det innebär förstås inte att standarden skulle vara låg men den här extra nivån som förekommer på dyra turistorter är inte i fokus.

En aspekt av frågan ovan är att vanliga husbyten normalt görs med länder där lokalbefolkningen har det relativt gott ställt. Modellen med turistlägenheter som bytesobjekt handlar främst om att rika “vitingar” från Europa eller USA köpt hus i olika fattigare länder och byter dessa med andra “vitingar”. Något alternativ att byta med lokalbefolkningen och bo “mer normalt” finns inte eftersom de normalt inte har råd att resa utomlands. Vill man komma till denna typ av länder via husbyte så är systemet med guest points sannolikt vettigt. Då kan man antingen själv ha ett attraktivt objekt på Mallorca eller liknande och byta med det eller byta ut sin lägenhet i Bagarmossen många gånger och på några år spara ihop den mängd poäng som behövs för lyxhuset i Thailand.

Det finns en möjlighet att vara “housesitter” hos någon om man vill hitta boende men utan att byta.
Vi har inte bytt då vi velat luffa runt. Däremot har vi haft en “housesitter” i vårt hus.
Vi har ofta valt att resa bort lite längre vintertid när vi kunnat och har då inte velat lämna huset tomt när det är kallt och snö skall skottas- det blir så tydligt att ingen är hemma vintertid.
Sen har vi också haft varierande mängd husdjur hemma-hund, katter, kaniner, ibland hästar. Då har det varit toppen med en “housesitter” för oss som fixar det.
Vi har haft det runt 10 gånger och från olika länder- Australien, USA, England, Tyskland. Det har varit fantastiska bekantskaper där vi har fortsatt kontakt. Ett par av våra första husvakter hade precis gått i pension vid 55 och sålt sitt hus -sedan levde de så under flera år innan de till slut skaffade ett nytt boende.
Kan tipsa om sidan Housecarers.com som är den sajt vi bruka använda. Man kan gå in och kolla annonser från de som önskar en housesit -och kontakta dem-men också annonsera själv om vad man önskar och när.
Vi har inte varit oroliga för att någon är i vårt hus- men vi har kommit hem till nystädat med middag på bordet! En gång hade de t o m målat klart åt oss efter en renovering- underbart.

5 gillningar

Jac och en vän åker till Australien en månad och kommer bo kostnadsfritt i tre kanonfina boenden genom www.peoplelikeus.world :blush: Sparar många tusenlappar och mycket högre standard och bättre lägen än vad vi annars skulle ha kostat på oss. Vi behöver bara komplettera med två hotellnätter innsn vi åker hem. Dessutom jättetrevligt community, vi är inbjudna på en barbeque till trevliga mönniskor som inte kunde erbjuda husbyte men gärna träffar oss! Blev också erbjudna hämtning från flygplatsen :blush: Sen tänker vi träffa upp några andra husbytare när vi är där, socialt, multinationellt och trevligt!

4 gillningar

Det finns ingen motsättning mellan husbyte och att ”luffa runt”. Vi bytte med en expatfamilj från Nya Zeeland som då var bosatta i Prag. De gjorde en stor roadtrip runt hela Skandinavien och hade husbyten som gick i varandra under hela resan. Vi bodde tio dagar i deras enorma lägenhet och de bodde i vårt hus. Alla var nöjda.

Det som däremot är viktigt är att man har en viss kvalitet på det man stoppar in för att få till den typen av upplägg. Som jag förstod det från expatfamiljen så hade de också en hyggligt flexibel rutt. Om de skulle bestämt exakt vart de ville åka i förväg hade det knappast funkat.

I livshack-tråden kom det just upp en inlägg om byte med tre olika ställen i Australien och det är ett likartat upplägg.

Hallå, vad tror ni om att göra husbyte med en bostadsrätt?

Vi la ut vår fritidsbostad, men då vi skrev att vi bor i Stockholm var det flera som var intresserade av att byta med vår lägenhet i Stockholm. Tänkte inte desto mera på det utan la upp vår lägenhet också, och nu har vi bokat in ett byte.

Nu efter lite googlande inser jag att ett byte kan tolkas som andrahandsuthyrning.

I teorin är även en utlåning till en kompis/familjemedlem, även utan att ta ut hyra, att tolka som andrahandsuthyrning. Oberoende om det är 1 dag eller många månader. Jag gissar att ett fall där man lånar ut lägenheten i 4-7 dagar aldrig prövats i rätten?

Airbnb uthyrning har prövats och praxis finns att det ej är tillåtet utan styrelsens tillåtelse. Men det tolkas som hotellverksamhet.

Inneboende är alltid tillåtet. Där tolkar jag definitionen som att personen som bor där inte kan räkna med att ha boendet för sig själv och jag som ägare kan komma och gå som jag vill. Kanske svårt att klassa ett husbyte som inneboende.

Hyresnämnden verkar gå på om man bor/jobbar på annan ort så är det tillåtet att hyra ut i andrahand. Detta bör stämma med husbyte? Eventuella tvister mes BRF eskaleras till Hyresnämnden?

Oberoende, jag är medveten om att vi rör oss i en gråzon. Så frågan är risk/reward här. Vad är det värsta som kan hända, realistiskt sett?

Det är en stor BRF, så sannolikheten att styrelsen upptäcker något är relativt liten. Däremot kan en granne reagerar om det kommer en familj från annat land med väskor o tar sig in i vår lägenhet.

Det är aktuellt med max 1-2 ggr per år och då bor gästen i vår lägenhet 3-7 dagar. Sannolikheten bör vara låg att bli anmäld, men kan hända.

Om vi skulle bli anmälda tänker jag att vi såklart får upphöra med detta. I teorin kan styrelsen tvinga oss att sälja vår bostadsrätt och utesluta oss ur föreningen.

Vad jag hört om liknande situationer så brukar man få möjlighet att rätt till det som är fel, dvs kasta ut hyresgästen och inte hyra ut igen, aller skaffa tillstånd, sen är allt ok. Detta har varit när personer hyrt ut sina lägenheter i flera månader/år mot en ersättning. Men gissar det beror på hur strikt en styrelse kan tänkas vara?

Om vi hamnar i en tvist/diskussion bör vi kunna hävda att vi bott/jobbat på annan ort under den tiden. Vilket stämmer. Då är vi ok enligt hyresnämnden men inte bett om tillstånd från styrelsen. Borde inte kunna gå så långt att dom kan tvinga oss sälja bostadsrätten, utan att dom har mycket mera på fötterna?

Vi kommer göra två varianter:

• Byta rakt av och vara i vår gästs bostad, utomlands, när dom är hos oss. Vi kommer jobba och ha semester.
  • Gästen är i vår lägenhet och vi är i vår fritidsbostad (som är utomlands), vi jobbar och har semester. Vid ett senare tillfälle får vi vara i vår gästs bostad.

Jag noterar att definitionen av andrahandsuthyrning är vid. Att din kompis eller släkting får låna lägenheten gratis några dagar skulle potentiellt också falla in under definitionen. Att styrelsen skulle ha synpunkt på att du har kattvakt eller liknande verkar konstigt.

Jag skulle i ditt ställe göra så här:

1. Informera husbytarna om att reglerna är otydliga.
  2. Gör upp med husbytarna att de är släktingar till dig, alltså som svar om någon frågar.
  3. Ev. informera närmaste grannar om att några släktingar kommer på besök några dagar.

Att det trots dessa förebyggande åtgärder skulle uppmärksammas och leda till reprimand verkar konstigt. Skulle det ända inträffa kan du ”spela dum”. Om vi pratar om att göra korta husbyten och du ”tänkt in” alla frågor/behov innan är sannolikt risken inte så stor. Med behov menar jag saker som:

1. Regler för att ha fester, spela musik sent på kvällen, föra oväsen på balkongen etc.
  2. Hur man sopsorterar korrekt.
  3. Hur tvättstugan fungerar (om egen tvättmaskin saknas)
  4. Hur kod/porttelefon fungerar.
  5. Hur man betalar parkering med appar som är på svenska.
  6. Hur olika apparater i lägenheten fungerar.
  7. Hur pant för flaskor och burkar fungerar.
  8. Var busshållplats, butik och liknande finns.

Det är när dessa saker strular som behov uppstår av att fråga grannarna och det hela riskerar att ”avslöjas”. Har du bara en husinstruktion på 20-30 sidor med bildinstruktioner för hur varje potentiellt fel kan fixas och hur allt fungerar på detaljnivå så bör gästerna klara sig. Detta är alltså en mycket viktig fråga och det tar en hel del tid att sätta ihop en bra husinstruktion. Se också till att de har Whatsapp eller liknande och att du är kontaktbar hela tiden. Då kan de fråga dig istället för grannarna.

Ja jag resonerar liknande. Viktigast är nog att förbereda gästen på situationen.

Har pratat med framtida gästerna, som är en erfaren husbytare, och de var helt med på upplägget om att hålla låg profil. Dom sa att det är ofta det är så när man byter lägenheter runtom i europa, så dom är vana vid det.

1 gillning