Hallå, vad tror ni om att göra husbyte med en bostadsrätt?
Vi la ut vår fritidsbostad, men då vi skrev att vi bor i Stockholm var det flera som var intresserade av att byta med vår lägenhet i Stockholm. Tänkte inte desto mera på det utan la upp vår lägenhet också, och nu har vi bokat in ett byte.
Nu efter lite googlande inser jag att ett byte kan tolkas som andrahandsuthyrning.
I teorin är även en utlåning till en kompis/familjemedlem, även utan att ta ut hyra, att tolka som andrahandsuthyrning. Oberoende om det är 1 dag eller många månader. Jag gissar att ett fall där man lånar ut lägenheten i 4-7 dagar aldrig prövats i rätten?
Airbnb uthyrning har prövats och praxis finns att det ej är tillåtet utan styrelsens tillåtelse. Men det tolkas som hotellverksamhet.
Inneboende är alltid tillåtet. Där tolkar jag definitionen som att personen som bor där inte kan räkna med att ha boendet för sig själv och jag som ägare kan komma och gå som jag vill. Kanske svårt att klassa ett husbyte som inneboende.
Hyresnämnden verkar gå på om man bor/jobbar på annan ort så är det tillåtet att hyra ut i andrahand. Detta bör stämma med husbyte? Eventuella tvister mes BRF eskaleras till Hyresnämnden?
Oberoende, jag är medveten om att vi rör oss i en gråzon. Så frågan är risk/reward här. Vad är det värsta som kan hända, realistiskt sett?
Det är en stor BRF, så sannolikheten att styrelsen upptäcker något är relativt liten. Däremot kan en granne reagerar om det kommer en familj från annat land med väskor o tar sig in i vår lägenhet.
Det är aktuellt med max 1-2 ggr per år och då bor gästen i vår lägenhet 3-7 dagar. Sannolikheten bör vara låg att bli anmäld, men kan hända.
Om vi skulle bli anmälda tänker jag att vi såklart får upphöra med detta. I teorin kan styrelsen tvinga oss att sälja vår bostadsrätt och utesluta oss ur föreningen.
Vad jag hört om liknande situationer så brukar man få möjlighet att rätt till det som är fel, dvs kasta ut hyresgästen och inte hyra ut igen, aller skaffa tillstånd, sen är allt ok. Detta har varit när personer hyrt ut sina lägenheter i flera månader/år mot en ersättning. Men gissar det beror på hur strikt en styrelse kan tänkas vara?
Om vi hamnar i en tvist/diskussion bör vi kunna hävda att vi bott/jobbat på annan ort under den tiden. Vilket stämmer. Då är vi ok enligt hyresnämnden men inte bett om tillstånd från styrelsen. Borde inte kunna gå så långt att dom kan tvinga oss sälja bostadsrätten, utan att dom har mycket mera på fötterna?
Vi kommer göra två varianter:
- Byta rakt av och vara i vår gästs bostad, utomlands, när dom är hos oss. Vi kommer jobba och ha semester.
- Gästen är i vår lägenhet och vi är i vår fritidsbostad (som är utomlands), vi jobbar och har semester. Vid ett senare tillfälle får vi vara i vår gästs bostad.