Intressant att man räknar så högt per barn i Sverige. Jag jobbar på bank i Finland och vi räknar med 407€ per barn. 1 vuxen 1379€ och 2 vuxna 2481€. Detta har justerats upp för några månader sen.
Intressant avsnitt, det som det gav mig var att kunna relatera min ekonomi till något. Inte för att det påverkar saker men det ger perspektiv och ökad förståelse.
Vill ni spinna vidare på detta och ha andra familjeekonomier att analysera kan nog jag och min familj ställa upp. Vi är 2 vuxna och 1 barn på 12 år. Bor i villa i en småstad. Överlag medelsvensson.
Det jag kan locka dig med är att jag har en excelfil med alla våra köp de senaste 10 åren, som är sammanfattade per år i kategorier som huskostnader, bensin, resor osv
Intressant. Fler av liknande avsnitt med olika förutsättningar som utgångspunkt tack!
Hade det funnits en födel med att ha flera olika index-fonder i sin tjänstepension? Eller är det lika bra att ha bara en fond sålänge den är så global och billig som möjligt?
Jag gillade avsnittet och ser gärna fler liknande framöver
Hade varit ännu bättre om personen/personerna som det angår hade varit där och reagerat på din analys
Men gillade det bra så här också ![]()
Har lyssnat på lite mer än halva avsnittet i bilen och är duktigt ivrig på att göra samma analys på mig och sambon.
Pluspoäng samt allmänna jubel och hejarop från mig om detta hamnar på hemsidan likt ränta på ränta kalkylatorn där man enkelt kan fylla i sina egna siffror och få nyckeltalen uträknade.
Imorgon blir det att lyssna klart på avsnittet ![]()
Lärorikt och inspirrande avsnitt!
Till listan vore ett intressant tillskott ensamstående förälder med flera barn och målsättningen att uppnå ekonomisk flexibilitet/frihet och samtidigt prioritera att leva ett innehållsrikt liv när barnen ff bor hemma.
Ja, vi får se om @mack återkommer med en kommentar i tråden, det vore kul!
För många är det viktigt med anonymiteten (tyvärr). Men vill någon vara med, så absolut, jag är öppen för att prova.
Hej! Jag ställer gärna upp! Jag är 44år, kvinna, bor själv i villa med tonåringar varannan vecka.
Sparar till olika underhållsarbeten på huset men drömmar om fler resor och känslan av ekonomisk trygghet.
Investerar i fonder.
Inflik om kostnaden för barn. Efter att ha uppfostrat två söner från 0-18 nu så stämmer säkert swedbank siffror, MEN hade vi räknat på det där med barn innan vi bestämde oss för att försöka få barn så är risken uppenbar att vi inte hade vågat och höra det i jans röst med 8k/mån. och barn… yikes…
Så med det sagt, friskt vågat, hälften vunnet och resten får man sortera ut under resans gång, människan är uppfinningsrik och löser det mesta man ställs inför. (däremot är det självklart bra att förbereda sig och se till att ha marginal i sin ekonomi)
Ja, trist om barnafödandet går ner pga folk är oroliga för ekonomin.
Det har vi ju sett i många länder redan. Nivåerna i t ex södra europa har ju länge varit väldigt låga.
Kanske beror på vilka parametrar man tar med i beräkningarna och självklart vilka antaganden man gör. Beror också på vad man har för välfärdsystem, skatter, bidrag osv
Jag blev nog för distraherad av alla nyckeltal så jag ska nog inte bara lyssna utan titta också… eller lyssna igen. ![]()
Jättebra och intressant avsnitt! Intressant med nyckeltal, något som jag själv ska börja implementera i fortsättningen. Bra också att nämna mediantal då det är lätt att bli lite “fartblind” när man enbart jämför sig med sina topp-presterande kompisar. Gör gärna flera avsnitt som dessa!
Intressant avsnitt. Jag kan bli med på analys som ett avskräckande exempel på hur det sedan kan gå efter ett arbetsliv, samboförhållande med ett barn . Nu är hon 28 år , sambon dog helt oväntat när han var 52år och jag är nu ålderspensionär, 68 år men jobbar på för ekonomins skull.
Misstänker att det delvis har att göra med mitt mindset som fattig, men också för att jag genom åren haft 0 koll på ekonomi. Betalar höga avgifter till banken , säkert investerat helt fel.
Vore värdefullt för mig , kanske för många andra också, att genomlysa min situation.
Kan man t ex rädda upp något så sent i livet , vad finns att göra inför framtida eventuellt 15-20 år till att hänga med i ett aktivt liv.
Jag har ISK 800 tusen på Nordea och 700 tusen på Avanza , 100 tusen i LYSA , så helt barskrapad är jag inte men det täcker inte utgifter på 25 tusen i månaden ( det är inkl sparande till resor)
Jag bor i hyresrätt, har bil som en lyxgrej och längtar efter att få sluta jobba nångång.
Hoppas ni faller för mitt case!
Kul analys! Hade varit jätteintressant att få vara med om en liknande genomlysning.
Gift par i 40-årsåldern, pandemiköpt (strax innan peak) villa i attraktiv storstadsregion, 3 småbarn. Jobb och löner som enligt bankernas kalkyler tillåter ett sådant köp.
Började lyssna på RT under min föräldraledighet med minstingen och har sedan dess upplevt en märklig förändring. Under perioden har inkomsterna ökat samtidigt som vi unnat oss betydligt mindre och för första gången i mitt liv känner jag inte att mina livsstilsönskemål är i synk med mina ekonomiska förmågor. Den pandemiköpta villan och inflationen är naturligtvis en stora bova i dramat (tillsammans med ökat sparande) men RT har satt en del huvudbry i rullning. Och då skall tilläggas att jag betraktar mig som ekonomisk/sparsam redan sedan innan.
Tusen tack för en fantastisk podd och lysande forum. Jag har stalkat er länge, detta blev dock första inlägget ;).
@janbolmeson Det vore nog bra med någon övergripande strategi gällande avsnitt av den här typen. Förvisso kan det säkert gå att ”fylla på” någon gång ibland men tanken måste väl ändå vara att successivt kunna ”bocka av” några sorters segment?
Kanske finns det statistik över olika hushållsgrupper som skulle kunna vara till hjälp? Ett annat angreppssätt vore att försöka ”bocka av” situationer eller problemtyper. Jag menar då att titta på någon sammanboende, någon skild, någon med skulder, någon med ett stort arv etc.
En ytterligare variant skulle vara att hitta mer udda fall. Jag tänker nu på någon som kommit ur missbruk, nyligen blivit släppt från fängelse eller liknande. Jag har inte svaret här men modellen att alla möjliga erbjuder sig att ”lägga sig på slaktbänken” för att få personliga råd känns inte riktigt i linje med RT.
Tanken att ha dialog, lite i stil med Lyxfällan, är kanske intressant till någon del men skulle i min värld förutsätta att ”den på slaktbänken” är kunnig och har gjort informerade val. Att få höra att ”Monika på Nordea” rekommenderade den och den fonden framstår mest som fördummande.
En kommentar till det där med gemensam eller separat hushållsekonomi så är det ju så att det ständigt och jämt tjatas om att det är ojämnt fördelat mellan könen när det gäller att ta hand om hushållet och att det måste bli mer rättvist (läs: jämnt fördelat). Det pratas dock aldrig om att det är ojämnt fördelat ekonomiskt när det i många hushåll är så att mannen tjänar mer och bidrar mer ekonomiskt till hushållet. Om det nu är så att vi ska ha jämnt fördelat med hushållssysslorna så borde vi väl också ha jämnt och rättvist fördelat då det gäller det ekonomiska, eller hur? Att den ena partnern ska betala för att den andra partnern utför hushållstjänster kan man iofs komma överens om men jag tycker ändå att det känns lite konstigt. Hur blir diskussionerna hemma när ena partern vill att den andra ska hjälpa till mer hemma? “nej, jag betalar ju dig för att göra det”, “men… Du betalar för lite… Du måste bidra ännu mer om jag även ska bädda din säng. Det ingår inte i den extra andel du betalar!”. Visst kan man komma överens utan att det blir sådana avarter av diskussion men lite konstigt känns det att en ska betala för att ens partner utför hushållssysslor. Då känns det bättre att ha ambitionen att dela lika både i kategorin ekonomi och hushållssysslor.
Väldigt inspirerande och lärorikt avsnitt! Kul att lyssna på, ser fram emot fler liknande!
Ser även väldigt mycket fram emot fler avsnitt om olika former av inkomstförsäkringar, det är något jag själv känner mig osäker på i vår familj. Kanske är skyddet lite väl lågt till förmån för en högre sparkvot (ca 40%)…
Angående månadskostnad för hus, borde man inte lägga till en post för skötsel/underhåll? Jämförbart med lägenheten eller radhusets månadsavgift. 0 i underhåll/skötsel blir ju snabbt ett ohållbart förfall… ![]()
Hej!
Tack för en fantastisk pod!
Vi skulle väldigt gärna få hjälp att analysera våran ekonomi.
Vi är ett par på 34 och 32 år gamla med 3 barn (3år och tvillingar på 9 månader). Jag är ingenjör och min sambo är för tillfället föräldraledig (men annars ekonom). Jag har en lön på 47 000kr och min sambo tar ut ca 5 000- 10 000kr i föräldrapenning vilket gör att vår ekonomi kontrollerat blöder förtillfället. När båda arbetar har vi samanlagda inkomster på kring 85 000kr/månad.
Vi bor i en villa mellan Uppsala och Stockholm, har 2 bilar och en båt.
På lånesidan finns endast bostadslån med ca 55% belåningsgrad.
Vårt mål är att kunna leva ett ekonomiskt så bekymmersfritt liv som möjligt, med möjlighet till att resa någonstans varje år (gärna både sommar och vintersemester) och samtidigt ha möjlighet att gå i tidig pension (ca 55års åldern).
Vi går även i tankarna att bygga ett attefallshus på våran tomt för uthyrning, och funderar på om det är värt investeringen.
Jag upplever att vi har ganska god koll på vår ekonomi (tack vare er
) och ligger bra till i förhållande till våra mål men det skulle verkligen vara intressant att få fler ögon och endel tips på hur vi kan förbättra den ytterligare.
Mvh
Per