336. Boka in egen årskickoff med någon du bryr dig om

Bloggaren Hildas brukar ha årskonferens med sin man, liknande tema, fina frågor. Se tex

https://www.instagram.com/p/BwcdSyHHZ2t/?utm_source=ig_web_copy_link

Eller lyssna på

2 gillningar

Jag och en kompis har de senaste 7 åren kring nyår reflekterat över det gågna året och visionerat om det kommande året utifrån årskompassen (yearcompass.com). Jag tycker årskompassen är ett ypperligt underlag för en personlig “kickoff” även om vi aldrig kallat det något annat än årsreflekterande eller för årskompass. Årskompassen har inte så mycket fokus på ekonomi, mer fokus på andra livsområden. Jag tycker det är kul att lägga märke till hur mina ledord och fokus ändras genom åren och hur mycket som också förverkligas av det jag drömmer om. Jag är tacksam att jag har möjligheten att dela denna tradition med en vän eller flera vänner men jag tänker det går precis lika bra att göra det på egen hand.

4 gillningar

Jag blev inspirerad av detta avsnitt och i går överraskade jag med fru med en kick-off, med några tweaks.
Eftersom senaste året helt präglats av stressigt småbarnsliv så bokade jag in oss på hotell och ordnade vår första barnfria kväll/natt på över två år.
Lade upp det hela som ett styrelsemöte i Mamma och Pappa AB och förberedde en powerpoint-presentation med nyckeltal för vår ekonomi 2023. Presentation castades till hotellrummets TV och under 2h (och tillhörande flaska bubbel) hade vi en öppen och givande diskussion om året som varit och vad vi bör göra annorlunda nästa år. Vi avslutade med livshjulet för att identifiera ytterligare områden att förbättra.
Det hela var mycket uppskattat och hon föreslog att vi skulle göra detta återkommande, ett par gånger per år.

Jag har anonymiserat presentationen och bilagt den nedan om någon är intresserad. :slight_smile:

Stark rekommendation för övriga att göra liknande övningar, ett enkelt och bra sätt att lyfta frågor som kan vara svåra att diskutera i vardagen.

Financial year review 2023 - Mamma och Pappa AB

9 gillningar

Imponerande ändå, att tillbringa den med en PowerPoint istället för i bubbelpoolen :grin:

3 gillningar

PowerPoint var antagligen mer romantiskt än bubbelpools-alternativet på totalen, enligt min egna kalkyl. :nerd_face:
Just den typen av diskussion som öppnade sig här var ovärderlig.
Massage, spa, etc. är ganska enkelt att trycka in som småpauser här och där men att avsätta tid och skapa forum för djupare diskussioner är inte lätt i den kaostillvaro som två småbarn innebär.

7 gillningar

Wow, coolt! Grattis!

Får man fråga vad utkomsten blev?

Ps. Länken verkar inte fungera. Du kan mejla till mig annars så kan jag lägga ut.

1 gillning

Hej Jan,

Tack för tipsen i avsnittet!

En utkomst blev att hon nu fått mer självförtroende ang. vår ekonomi och sin förståelse kring den. Jag är den som sköter all ekonomi i förhållande och hon orkar normalt ej engagera sig speciellt i de frågorna. Jag hade kryddat presentationen med flera frågor för att aktivera henne och hon lyckades förhållandevis bra i sina gissningar och insåg att hon trots det har ok koll på de stora dragen.

En annan utkomst blev att vi identifierade de områden vi vill spendera mer på.
Framför allt resor och mer tid med barnen i takt med att de börjar bli större. För att göra slag i saken har vi nu börjat planera inför en längre resa till sommaren. Men även donationer och gåvor finns förbättringsutrymme på, så för det förstnämnda har vi också nu identifierat vad vi kommer lägga mer återkommande på och hur vi ska trappa upp detta över tid.
Även om jag påpekat det flera gånger förut för henne så tror jag att polletten åtminstone delvis gick ner för frun också angående att hon inte behöver bry sig om enstaka inköp eller dylikt under ett par tusen - gör det bara om det ger energi.

Efter en titt på våra livshjul såg vi även att vi behöver avsätta mer egentid ihop. Åtminstone månadsvis så blir det framöver middag ute eller annan paraktivitet. Även relationer med vänner och familj behöver vårdas bättre.

En mental lättnad är även att saker faktiskt blir uttryckligen sagda och ej ligger och maler i bakhuvudet. Även om vi var ganska välsynkade tidigare med så är vi helt enkelt ännu lite bättre i synk nu och förstår varandra bättre. Antalet antaganden har minskat i och med att tankar verifierats/justerats efter diskussion, vilket gör att vi förhoppningsvis kan spendera energi lite mer effektivt framöver med.

Kul även att hennes intresse tändes för fler liknande tillfällen, så om sex månader kör vi igen. :slight_smile:

Testar en ny länk, hoppas det funkar denna gång;

3 gillningar

Hade ett tillfälle i RikaTillsammans-programmet igår där vi följde upp på årskickoffen (deltagarna hade det som uppgift). Då kom följande tips som jag tyckte var super:

Kolla genom kamerarullen för förra året

Gå genom förra året genom att scrolla genom bilderna för att komma ihåg vad som hände förra året. Plocka fram höjdpuntkerna. Kan göras med partner där ni väljer t.ex. de 10 bästa minnena tillsammans.

Vi själva försöker från tid till annan göra en årsbok med bilder från det gångna året. Det är lite mer ambitiöst, men samma princip. Både barnen och min mor älskar det.

Yearly Compass

Det finns ett fint häfte man kan ladda ner som heter Yearly Compass som hänger ihop med det vi pratar om kring kickoffen. :slight_smile:

3 gillningar

@janbolmeson
Jag har precis börjat lyssna på det här avsnittet.
Ni läser ofta upp citat på engelska för att ni tycker det är viktigt med originalspråket. Jag tycker tvärt om att det är viktigare att ta det på svenska så att alla förstår det mesta med citatet än att en liten klick förstår små nyanser av citatet.
Därför blir jag förvånad när ni läser upp ett citat av Sokrates på engelska och inte grekiska. Sokrates sa troligen inte ett enda ord på engelska under sin livstid. Jag förstår att ni inte tog det på grekiska då nästan ingen hade förstått ett ord av det men nu blir det översättning i två steg i vår huvuden.
Ta citat på svenska eller var konsekvent och ta ALLA citat på originalspråk.

2 gillningar

Ja, försöker göra allt på svenska i dagsläget. Men missar ibland. Tack för feedbacken! :heart:

Jag och min man hade en årskickoff i januari, inspirerad av inlägget ovan. Vi valde några övergripande kategorier som var viktiga för oss, kladdade ner dem på en papperslapp, satte oss i bastun och började prata. Vi fick var och en sätta en siffra på kategorin t.ex “familj och vänner” från skala 1-10, hur prioriterad den var just nu, och hur vi egentligen ville prioritera den (hur mkt vi värdesatte den).

Vi var båda överens om att det var en av de bästa sakerna vi gjort! På många punkter tänkte vi lika medan på andra punkter hade vi lite att jobba med, då vi prioriterade olika.
Vi kom fram till att vi oftare borde ta oss tid att prata med varandra på det här sättet.

Tack för ett inspirerande och bra avsnitt Jan och Caroline!

Mvh
Anna och Per Gyllenhammar

4 gillningar

Oj, vad roligt @AnGy, det glädjer mig verkligen!

Tack också för att du tog dig tiden att hoppa in i forumet och återkoppla. Jag uppskattar det supermycket, inte minst för att det inspirerar mig och oss andra.

Kul också att ni gjorde det i bastun. Det har jag ännu inte provat. Jag tror att både @Esko och @JayR approves. :heart:

4 gillningar

Godkänt! Nu är det dags för en valbastu.

Förresten, Finland får sin första svenskspråkiga president sen Mannerheim.

3 gillningar

Tack själv för återkopplingen! Ni inspirerar även mig, både till att reflektera över livet i stort och mer konkrekt kring ekonomi/pengar.
Hinner dock inte ofta engagera mig i forumet även om jag ofta läser det samt lyssnar på många poddavsnitt. De uppskattas som sagt var mycket!

Ja bastun var en hit! :ok_hand:

2 gillningar

Sidan som hette “Årskickoff 2024: förslag på uppgifter och reflektionsfrågor | Komplement till 336” verkar ha försvunnit. Går det att få tillbaka den? :slight_smile:

1 gillning

@janbolmeson puff, se fråga ovan

1 gillning

Har flyttat det till Patreon-exklusivt. DM:a mig så löser vi det dock. :slight_smile: