Ah, det är ett lite helsike som jag tyvärr inte hinner med. Men jag tittade på aktie/räntefördelningen i de generationsfonder jag kunde hitta i tråden nedan (länk längst ner)
Min slutsats är att bara för det kallas generationsfonder så är det förvånansvärt olika innehåll även när man tittar på övergripande aktie/ränte-allokering. Jag har inte tittat djupare på vad de respektive delarna innehåller.
| Generationsfond | Aktieandel start | Sänkt aktieandel från | Aktieandel i pension |
|---|---|---|---|
| Länsförsäkringar Sparmål | 100% | 55 år | 30% |
| Handelsbanken Pension | 100% | 55 år | 25% |
| Swedbank Robur Transfer | 90% | 50 år | 35% |
| SPP Generation | 90% | Från 30-40 år till 80%, från 40-50 år till 30% från 50 ytterligare → | 20% |
| SPP Ett val ITP | 100% | 60 år | 20% |
Det är väl närmast SPP Generation som jag tycker är alldeles för konservativ tidigt i livet. De andra är väl OK om än med i min mening något låg aktieandel i pension.
SPP Ett val ITP är en variant för ITP anslutna som är mer aggressiv tidigare i livet än SPP Generation som jag förstår det men landar i samma konservativa 20% i pension även om det beror på uttagstid (når 20% aktier längre in i pension om lång uttagstid).
20-35% aktier kan bli snålt att försvara sig mot inflationen med när man väl är i pension. Men visst, så länge avgiften är låg så är det väl OK som en “en skotts” lösning där man inte behöver göra något under resten av livet. Minus SPP Generation då som jag inte gillar / för konservativ.
Brasklappen är att man även här faktiskt måste läsa på vad som gäller för den generationsfonden man tänker välja, kanske speciellt om man bara tänkt göra valet en gång i livet. Då är det ju extra viktigt det blir rätt.
Det kan såklart finnas fler generationsfonder som jag missat men jag tror dessa är de större. Jag kan också ha missförstått något om allokeringen men detta är den bild jag fått av dem.
Jag har filurat ett tag på hur olika pensionslösningar ser ut m.h.t. aktie/ränte-allokering och tänkte skapa mig en tumregel kring aktieallokering i mina egna pensionslösningar. Det jag kommit fram till är att det skiljer något enormt mellan olika på ytan liknande lösningar. Detta har väl triggats av att TIAA (There Is An Alternative) nu när räntan gått upp och förväntad avkastning på obligationer ligger på 4%ish även för medellånga obligationer (duration 4-5 år) och med mycket hög kredit kvali…