Stort tack för era kommentarer och feedback! Jättekul att ni verkar uppskatta avsnittet. Jag är på semester men försöker svara på era frågor när jag har möjlighet.
Tack, det är ett bra klipp. Väldigt kortfattat menar French att den klassiska förklaringen med råvaruproducenter som vill betala en premie för att säkra sina försäljningspriser är förlegad, och att det idag snarare är vi investerare som vill betala en premie för att säkra vår inflationsrisk. I sådana fall bör den förväntade riskpremien vara negativ, enligt modern portföljteori. Han visar även data för råvaruterminer från 1959-2003 i klippet, som visserligen visar god avkastning (>11% nominellt), men han menar att det krävs >60 års data för att uppnå signifikans.
Beträffande det förstnämnda så tror jag absolut att han kan ha en poäng med att riskpremien idag är mindre än förr, då fler är intresserade av råvaror som inflationshedge. Det han däremot inte pratar om i föreläsningen är att carryn är en stor bidragande faktor till avkastningen av råvaruterminer. Moderna “optimerade” råvarufonder maximerar denna genom att företrädelsevis välja kontrakt i backwardation. Jag skrev om det nyligen i min tråd:
Beträffande signifikans av data kommer mina siffror med riskpremie 4-6% för råvaruterminer från 2 oberoende artiklar, som båda analyserat utvecklingen av råvaruterminer sedan 1870:
I artiklarna The Commodity Futures Risk Premium och Commodities for the Long Run backtestas data för råvaruterminer ända från 1870-talet, varpå man finner att riskpremien ligger på 5,3% resp. 4,6% per år, inte alls långt ifrån aktier!
Sammanfattat så tror jag definitivt att råvaruterminer har en positiv riskpremie, om än lägre idag än den var förr enligt Frenchs argument. Vi har nu 150 års empirisk data för att backa det påståendet.