Mycket bra avsnitt! Keep them coming! ![]()
Som flitig läsare av Zinos tråd ville jag bara säga att det var en bra och pedagogisk introduktion av konceptet/portföljen!
Bra jobbat båda ![]()
Precis. Här fungerar vi alla olika, men som en stark förespråkare av allvädersportföljer är detta kanske den största invändningen jag har mot att gå 100% indexfonder. En rejäl dipp följt av något decenniums kräftgång kan nog ta knäcken på den bäste.
För mig är det självklart att fördela riskerna över olika tillgångsslag för att därigenom nå en betydligt mer linjär utveckling. (Och med rätt kort spelade kanske dessutom en högre total.)
För återgå till trådens huvudämne: stort tack för intervjun och kul att få ett ansikte på en av de absolut mest inspirerande och kunniga medlemmarna på hela forumet ![]()
Snyggt @Zino lika ödmjuk, skarpt och pedagogisk som din skrift här.
Tack för ett mycket bra avsnitt! Precis som andra redan varit inne på så är det ju en allvädersportfölj som bör ligga i mellanriskhinken, särskilt vid stay-rich/FIRE. Har man inte en löneinkomst varje månad så måste åtminstone de närmaste 5-10 åren vara hyfsat stabila. Enbart sparkonto eller räntefonder duger ju inte på grund av inflationsrisken och det funkar inte att plocka ur passiva hinken vid en börsnedgång på 50%. Jag hoppas på ett uppföljande avsnitt om val av fonder och en diskussion kring växlingsavgifter, motpartsrisker och liknande.
Kul avsnitt med @Zino som gäst!
Enda brasklappen jag skulle vilja slänga in är att en inte kan förvänta sig så hög riskpremie ur Commodity Futures som tas upp i avsnittet.
Brukar tipsa om att se denna föreläsning med Professor K. French varje gång jag ser sådana glädjesiffror:
Skulle man gå stenhårt på modern portföljteori skulle den förväntade riskpremien över riskfria räntan på dess kontrakt tom vara negativ.
Tack för en bra artikel. Jag undrar hur det kommer sig att det inte finns, eller nämns, någon robot eller generell fond som erbjuder just det som ni talar om.
Om nu många eftersöker en sådan produkt, vilket ju låter rimligt, borde det finnas en stor marknad för det
På Kiwitrader finns en annan delad allvädersportfölj att investera i men jag vet inte fördelar/nackdelar med den jämfört med Zinos variant?
Jo, tack för tipset, men det är just en avancerad allvädersportfölj av @Zino jag önskar. Om jag får önska något
![]()
Samt, återigen grymt bra avsnitt
![]()
Go @Zino Go !!!
Riktigt kul att få se @Zino live, lika pedagogisk och ödmjuk som i forumet! Tack för ett kanonavsnitt.
Kan hålla med @JFB att det är lite konstigt med “avrådan” i början, känns som att en allvädersportfölj är väl ett väldigt bra val för folk som har ett behov att agera lite mer än att bara stoppa in pengarna i en fondrobot. Egentligen ett bättre alternativ än lekhinken för att lära sig. Så jag kan tycka att man med gott samvete kan peka åt det hållet utan att riskera få mån backlash.
Men återigen, grymt avsnitt och gillar verkligen när ni tar med denna typ av gäster!
Om man vill försöka matcha en allvädersportfölj hos fondrobotarna, något tips på vilken risknivå man bör ligga på?
(EDIT: Tog bort vad jag just skrev om Avanza Auto 2. )
Jag tror inte man kommer undan så enkelt utan får försöka, som @zino säger, lösa det själv med åtminstone fyra fonder.
Som @Zino beskrev det i avsnittet så finns det men inte så mycket i Sverige. Vi svenskar har ju en affektion för aktier så jag tolkar det som att efterfrågan inte är tillräckligt stor i Sverige för att motivera svenska banker att ta fram produkten och kanske då inte heller amerikanska varianter som inte orkar följa UCITS reglerna. Så min tolkning är dåligt utbud pga låg efterfrågan… än så länge ![]()
Skrattade lite när Jan inte vågade säga riktigt om valuta. Vårt yrande har rubbat honom också ![]()
”I slutändan spelar det bara roll vad havregrynsgröten kostar” ![]()
Tycker @Zino gjorde bra ifrån sig. Trygg läkarstil, typ ![]()
Stort tack för era kommentarer och feedback! Jättekul att ni verkar uppskatta avsnittet. Jag är på semester men försöker svara på era frågor när jag har möjlighet.
Tack, det är ett bra klipp. Väldigt kortfattat menar French att den klassiska förklaringen med råvaruproducenter som vill betala en premie för att säkra sina försäljningspriser är förlegad, och att det idag snarare är vi investerare som vill betala en premie för att säkra vår inflationsrisk. I sådana fall bör den förväntade riskpremien vara negativ, enligt modern portföljteori. Han visar även data för råvaruterminer från 1959-2003 i klippet, som visserligen visar god avkastning (>11% nominellt), men han menar att det krävs >60 års data för att uppnå signifikans.
Beträffande det förstnämnda så tror jag absolut att han kan ha en poäng med att riskpremien idag är mindre än förr, då fler är intresserade av råvaror som inflationshedge. Det han däremot inte pratar om i föreläsningen är att carryn är en stor bidragande faktor till avkastningen av råvaruterminer. Moderna “optimerade” råvarufonder maximerar denna genom att företrädelsevis välja kontrakt i backwardation. Jag skrev om det nyligen i min tråd:
Beträffande signifikans av data kommer mina siffror med riskpremie 4-6% för råvaruterminer från 2 oberoende artiklar, som båda analyserat utvecklingen av råvaruterminer sedan 1870:
I artiklarna The Commodity Futures Risk Premium och Commodities for the Long Run backtestas data för råvaruterminer ända från 1870-talet, varpå man finner att riskpremien ligger på 5,3% resp. 4,6% per år, inte alls långt ifrån aktier!
Sammanfattat så tror jag definitivt att råvaruterminer har en positiv riskpremie, om än lägre idag än den var förr enligt Frenchs argument. Vi har nu 150 års empirisk data för att backa det påståendet.
Intressant uppdatering av portföljen, ska kika närmare på den ikväll! Ja det var ju ett par decennier sedan French gjorde den där föreläsningen så kan mycket väl ha kommit ny forskning sedan dess som bevisar hans påståenden fel. Kan säkert vara så att det ligger en hel del carry faktor inbakat som ökar den förväntade avkastningen som du säger.
Om man använder enbart 4 komponenter:
Globalfond
20åriga obligationer
Råvaror
Guld
Är fördelningen 25% vardera eller
30/20/20/30 Enligt ultimata allvädersportfölj - tråden ?
Sammanfattat så tror jag definitivt att råvaruterminer har en positiv riskpremie, om än lägre idag än den var förr enligt Frenchs argument. Vi har nu 150 års empirisk data för att backa det påståendet.
Hur man dissar en nobelpristagare på ett trovärdigt och ödmjukt sätt ![]()
(… kanske bara var Fama som fick priset för deras forskning, men ändå)
Är fördelningen 25% vardera eller
30/20/20/30 Enligt ultimata allvädersportfölj - tråden ?
+1 på den frågan ![]()