Intressant sällskap under dsgens cykelpendling. ![]()
Jag hade nog dött av tristess, men jag gillar matematiken. ![]()
En av de mest intressanta avsnitten på längre!
Ja varför finns det ingen fondrobot som fixar detta?
Kiwitrader har nämnts. Har inte kollat upp detta än.
Tänker på Opti. De har väl redan alla dessa tillgångsslag, men inte i rätt fördelning? Detta kunde väl varit en nisch.
Intressant avsnitt @Zino!!
Uppfräschande med ett alternativ till index.
Får man fråga om din inställning till utdelningsaktier. Får en känsla av att du gjort någon form av analys / tankeverksamhet på ämnet.
Jag tänker att om riskpremien är 5-7% i genomsnitt över tid för ett tillgångslag, varför skulle man blanda in andra tillgångslag på 2-3%, 1-2%, eller till och med negativ riskpremie för att få en sammansatt portfölj med en riskpremie på 3-4%?
Då har man ju realiserat 30% av risken innan man ens har börjat…
Om volatiliteten är 25% tror jag inte man klarar det bättre än en volatilitet på 40%. Jag tror man agerar i panik precis lika mycket.
Alla de här varianterna av tillgångsslag med omvända korrelationer ter sig endast som att försöka tajma marknaden. “Köp guld när det är billigt och sälj när det är dyrt!” “Köp räntepapper när det är billigt och sälj när det är dyrt!” “Köp aktier när det är billigt och sälj när det är dyrt!”. “Sitt med pengar på kontot och vänta till rätt tillgälle att köpa det för tillfället billiga tillgångsslaget!”
Är det inte allt detta ovan som “vetenskapen” entydigt visat att man bäst håller sig borta ifrån?
Det enda räntepappret jag kan tänka mig passar i en portfölj är en belåning (hävstång) på så mycket du bara orkar när börsen kraschat 30-40%.
(Titta, Jan! Jag kunde skriva flera stycken text på begriplig svenska utan att använda “han”, “hon”, eller “hen”! Det går att uttrycka sig på svenska utan att dra uppmärksamheten till könet.)
Tycker tanken med introt om avrådan var bra så att inte folk blir förvirrade om vad som gäller som allmän rekommendation.
En intressant tanke i övrigt är att om man förenklar ytterligare och plockar bort råvaror som tillgångsslag (pga dess otillgänglighet) så resulterar det i en portfölj med ca 37,5% aktier, 37,5% guld och 25% långa statsobligationer.
Förenklar man ytterligare om tar bort ett tillgångsslag till blir det dessutom inte aktier och räntor man ska äga utan istället aktier och guld för att täcka alla kvadraterna, dvs det är mer relevant att äga guld än räntor i sin portfölj.
Fantastiskt bra och informativt avsnitt! @Zino kvalar direkt in bland favoritgästerna i podden ![]()
Förutom temat för avsnittet gav Zino bland de enklaste och bästa förklaringarna jag hittills hört kring de olika tillgångsslagen.
Hatten av och stort tack till Zino och Jan! ![]()
Det finns redan en hel del bra allvädersportföljer att inspireras av på Kiwi/Frejvid. Personligen hade jag tyvärr inte kunnat bygga min avancerade portfölj där, eftersom jag saknar flertalet ingredienser, ffa svenska faktorviktade aktier och svenska räntor, samt managed futures och carryfonder. Men jag tycker att det är en lovande aktör med mycket potential för framtiden!
Jag skrev nyligen ett inlägg med översikt av befintliga stora aktörer som erbjuder allvädersportföljer i min tråd:
Men, som nämnts av @JFB är utbudet dåligt i Sverige, sannolikt pga låg efterfrågan.
Svarade i min tråd:
Då blev det inte så enkelt längre ![]()
Jag som hittat min “trygga” strategi sedan jag hittade hit någon gång i höstas. Läst, lyssnat många, många timmar. 70/30 har gjort att jag sover gott. Lyssnat på halva avsnittet och nu blir jag osäker igen ![]()
Obs att detta inte är någon kritik mot innehållet i avsnittet, men jag kom att tänka på hur annorlunda finansbranschen är mot mycket annat. En läkare som är intresserad av finans och läst på lite och kommer med inspel kring fiatvalutor, riskpremier och riskjusterad avkastning.
Tänk det omvända. En ekonom som varit intresserad av kroppen ett par år och läst lite på nätet och på samma sätt satt och berättade om cancer och tarmens funktion.
Visst det förekommer så klart inom många andra områden också med folk som uttalar sig om vaccin, krig och vägbyggen utan någon utbildning. Men tveksamt om det finns någon bransch som i samma utsträckning gör att man litar mer på en kompis med lite koll än sin personliga bankman.
Och återigen ingen kritik mot podden och innehållet. Snarare ett underbetyg till finansbranschen.
Det du har gjort är gott nog.
Att köra med modellen i denna podd är avancerat även om det har förenklats mycket. Dessutom kostar det lite mer i långa loppet, men du kan få en lugnare resa.
Skulle vilja påstå att vi har en sådan situation inom byggbranschen. Alla hemmafixare som frågar folk på forum om hur man byter en kran eller bygger en altan, en pool eller ett garage etc. ![]()
När det gäller finans, så skulle jag hellre lyssna på någon som förklarar sin teori, visar uträkningar, backtesting etc. än en bankman som vill sälja bankens produkter.
Jag har blivit besviken på alla mina bankmän fram till nu (ca. 20-25 års tid).
Fått en ny bankman nu som jag haft ett möte med där mötet drog över med 30 minuter och hela mötet spenderade han med att försöka förstå min situation och tipsa mig med hur jag ska tänka och agera. Sålde inte en enda produkt och gav inga exempel på specifika tjänster eller fonder jag borde ha etc.
Jag ställde frågor om mina aktier & fonder och bad om hjälp med hur man ska tänka med ränteplaceringar. Blev en diskussion kring korta och långa räntor, olika typer av obligationer etc. Inte ett enda förslag om att jag borde köpa X eller Y från banken. Fortsätter det så här så kommer jag bli nöjd med min bankman för första gången ![]()
Så nu har jag lyssnat till härlig hund promenad. ![]()
![]()
![]()
Jag håller med att det är att gå tvärt emot konsensus vad gäller get rich och generella råd för att bygga en portfölj. Som sagt var jag också på förhand negativt inställd till att söka låg och jämn avkastning.
Däremot tror jag det skulle kunna finnas något use case för detta. Jag tänker mig någon som inte har en plan, dvs inte vet när den vill använda sina pengar och inte heller hur mycket. Det finns ett värde i att när som helst kunna göra stora inköp (kanske).
Jag tycker dock alternativ kostnaden blir för stor, inget för oss. Vi gillar att planera och optimera istället. ![]()
Det är dock själva målet med portföljen jag tycker är dåligt, inte nödvändigtvis implementationen av den.
Om jag skulle säga något negativt om avsnittet är det kanske just det, det talades väldigt lite om varför / när man ska göra så här jämfört med konsensus. Det känns tveksamt att nörda loss alldeles för mycket på något man inte förstår alla fördelarna med. Lite sales pitch hade hjälpt kanske.
Annars helt ok.
Litar mer på kompisen som jagat och odlat än ICA-handlaren.
Litar mer på kompisens omdöme om en bil än säljaren i bilhallen.
Litar mer på mig själv än vad en mäklare säger om skicket på garagetaket.
Kan nog komma på fler.
Tack för ditt svar
![]()
Otroligt bra avsnitt. Tack Zino för att du tog dig ur komfortzonen. Breddade verkligen min kunskap om alternativa sätt att hitta vettigt sparande. Denna portfölj löser på ett elegant sätt problematiken med en osäker tidshorisont för sparandet. Med vettig portföljbelåning så borde man kunna få upp den absoluta avkastningen till konkurrenskraftiga nivåer. Tyvärr har jag inte tid just nu för att pilla, optimera, konstuera och ombalansera om än lockad. Lysa får fortsatt tuffa på i bakgrunden.
En fråga till @Zino: Vad skulle den förväntade absoluta avkastningen bli med den rekommenderade hävstången från Nordnet (x1.52)?
Jag var nog lite otydlig. Jag syftade snarare på lite bredare penseldrag än garagetakets eller bilens skick. Liknelsen skulle snarare vara att svensk byggnorm är fuktspärr på ena sidan isoleringen men min granne säger att det är bättre att göra tvärt om. Eller Volvo påstår i instruktionsboken att man ska använda motorolja men Paolo Roberto säger att hans olivolja är bättre för motorn.
Först o främst är det ju extremt stor skillnad på en bankman och en forskare inom finans (jämför säljaren på elgiganten med ingenjören som tagit fram Oled-tekniken)
Men även om man tittar lite djupare i finans så är det i grund och botten matematik och statistik (vilket förvånansvärt få inom finansbranchen är bra på, tro mig, har jobbat där)
Det @Zino redovisar -är- ju en pedagogisk breskrivnimg av forskningen, så han kommer ju inte med några kontroversiella påstående, han är bara bra på att sammanfatta och applicera det på en svensk marknad
Kan man säga något om uttagsstrategier för allvädersportföljen? Klarar den 4% withdrawal rate? 2.5%?
Först av allt tack till @Zino som jag tycker sammanfattade mycket väl hur en allvädersportfölj är uppbyggd, och varför. ![]()
När det gäller detta:
Jag skulle säga att det händer i princip alla branscher, och ja, hade jag varit intresserad och läst på om tarmar och cancer i ett par år så tror jag att jag hade kunnat ganska mycket om det.
Jag kommenterar, ifrågasätter, och kommer med ‘hjälpsamma’ kommentarer i stort sätt dagligen till mina Product & Engineering-team. Hur svårt kan det liksom vara? Inte särskilt skulle jag säga. ![]()
Ekonomi är kanske tacksammare än vissa andra områden, då alla har en åsikt och en nära relation till i alla fall privatekonomi, och det är en viktig del av livet…
Man får komma ihåg att en privatrådgivare på en bank är en rådgivare av sin egna arbetsgivares produkter, dvs en säljare, precis som är fallet i de flesta andra branscher. Inget konstigt i det kan jag tycka. Vill du hitta den bästa bilen för din situation frågar du inte bara Volvo-handlaren, du gör din egen research, läser oberoende tester, etc (eller anlitar @Skogstomten!). Samma sak inom privatekonomi. Det finns många banksäljare som inte är särskilt kunniga, det håller jag med om - precis samma sak inom alla andra branscher, inklusive medicin.
För att återgå till ämnet, tack Zino, jag tror du har hjälpt många med din tråd och nu i intervjun.
Jag tror du missförstod.
EDIT: Håller dock med om att det var otydligt
Tanken med portföljen är att få en högre riskjusterad avkastning jämfört med tex 100% aktier.
Så om du vill ha samma risk som för 100% aktier behöver du köra lite hävstång.
Hade gärna hört vilken hävstång som krävs för att hamna på samma risk och vad största drawdownen kan tänkas bli då. ![]()