366. Depåstopp och ett större skifte i livet | Halvårsuppdatering 2024

Budget is da shit :heart:
Lycka är excel :heart:

3 gillningar

Nu har jag inte hunnit lyssna på podden och såklart aldrig träffat dig @carolinebolmeson. Men du kommer göra detta så bra. Det finns mkt frustration att möta, men du kommer vara fast förankrad i vem du är. Heja dig som jagar drömmarna!

3 gillningar

@carolinebolmeson är SÅ glad för din skull att du hittat det där som väcker nyfikenheten igen! Kände igen mig så mycket i ditt resonemang. Tror också arbetet i vården ”för oss” som haft helt annan karriär innan och väljer det senare pga den där inre drivkraften gör att vi trivs bättre. Det är också extremt kul att plugga en till utbildning med den nyfikenheten och så lyxigt att få den tiden till att lära sig och utveckla sig själv.
Nu har jag bara jobbat en kort stund efter min omskolning men varje dag känns meningsfull, trots alla utmaningar som vården som arbetsgivare står inför. Kanske kommer det inte kännas så sen, men då hanterar vi det då. Grattis igen och njut av den här känslan!

2 gillningar

Tack för att ni så generöst delar med er av var ni är i livet just nu. Det låter som ni båda är inne i förändringsprocesser och starten på något nytt och det är inspirerande att få höra de tankarna innan ni vet var de leder. Jag ska prova modellen på mitt eget liv och se hur det känns.

Avsnittet gav mig flera reflektioner som kanske mer kopplar till mina värderingar i livet och som jag inte ska lägga på er, men två stora reflektioner som jag vill dela med mig av är:

• När @carolinebolmeson talar om den där känslan av att alltid behöva uppgradera sig så kommer jag att tänka på avsnittet med @angaudlinn. Han pratade om vad han gillar att göra som FIRE och att han känner sig nöjd med att bara ligga på soffan och lyssna på musik. Jag vet inte om det finns forskning på olika personlighetstyper här, men det känns som en intressant fråga att bända mer i. Vad är det som ger lycka hos olika typer av människor? Finns det något generellt som funkar både för oss introverta “lugnisar” och för extroverta multientreprenörer? Kanske ett avsnittsidé att bjuda in typ Micael Dahlén att prata om?
  • Apropå att @janbolmeson har haft behov av vila den senaste tiden: Det finns en tallriksmodell för mental hälsa som jag gillar, “The healthy mind platter”. I den beskrivs vilka behov som vi människor behöver (helst dagligen) för att må bra. Sömn, dagdrömmeri och reflektion ska inte underskattas - jag tror stenhårt på att det är en viktig del i att ta hand om vårt inre maskineri. Kanske kan den ge lite nya tankar och inspel?

Ta hand om er!

16 gillningar

Jag vill passa på att tacka er, och särskilt dig @janbolmeson , för allt du gjort och gör här. Jag har funderat på det och kommit fram till att din särart i en djungel av ekonomisnubbar för mig är att du så tydligt och fint är en människa mitt i allt det här. Jag kan liksom inte relatera till de som ser sig som 100% logiska och rationella excelmaskiner. Jag är ju smart och fattar en massa grejer som jag inte alltid fixar att implementera eftersom jag är den jag är, och du har hjälpt mig att lyckas jobba med det istället för mot det! Jag tycker att det är så inkluderande och validerande liksom, det öppnar för fler än bara de redan frälsta och de som liksom bara ÄR bra på det här. Jag är inte rik, men definitivt rikare tack vare dig! Tack för att du gett så mycket av dig själv som person i Rika Tillsammans, och vad som än händer härnäst så unnar och önskar jag dig verkligen all lycka och inspiration!

37 gillningar

Jag måste också passa på att tacka. Jag och min fru (dåvarande flickvän) gick på Balansekonomis kick-off för ca 10 år sedan då du (Jan) gick igenom investeringar och passiva vs aktiva inkomster/utgifter och gjorde ett tankeexperiment där tre personer med olika förutsättningar plötsligt blev arbetslösa. Det var en riktig “game changer” för oss och vi har följt RikaTillsammans sedan dess. Jag minns att min fru reste sig upp och irriterat frågade dig vad den här föreläsningen kunde göra för oss som inte har en massa pengar och att du förklarade att det var just VI som hade så mycket tid framför oss i livet som skulle ha mest nytta av att vara där.

Tack vare RikaTillsammans har vi månadssparat i indexfonder ända sedan första året som studenter, avkastningen är därefter! :chart_with_upwards_trend:

Tack vare RikaTillsammans har vi ett stort ekonomiskt självförtroende. :muscle:

Tack vare RikaTillsammans stämmer vi av läget med varandra en gång vart 6:e månad på ett strukturerat sätt, inledningsvis handlade det bara om pengar men nu innefattar det även vart vi är på väg i livet och hur nöjda vi är med vår tillvaro etc. :heart_hands:

Tack vare RikaTillsammans har jag ett bättre ställe att skrolla på än Facebook, Instagram etc, här på forumet lär man sig nya saker och får hjälpa andra. :bulb:

Ja, listan kan säkert göras mycket längre. Jag arbetar själv inom vården och trivs med att jag får ett direkt kvitto på att det är meningsfullt i mötet med andra människor, men det ni gör är också mycket meningsfullt även om det är svårt att se det lika tydligt.

Tack!

36 gillningar

Hear, hear! :+1: :grinning:

13 gillningar

Det kanske inte är fokus i avsnittet men ditt mående är otroligt likt mitt tidigare @janbolmeson . Jag tog mig till mod och besökte läkare och till slut vågade jag börja med antidepressiva. Är endast vecka 3 än men känns mycket lovande. En helt annan tillvaro än innan och ångesten och mörka molnet i magen är inte där på samma sätt. Är en resa men kan vara värt att fundera på med professionell läkarhjälp.

Som parantes har jag läst mängder av självhjälpsböcker, poddar, psykologer, meditation, journal, för att inte nämna mycket sömn, träning och hälsosam kost. Allt bra på pappret. Inte i en vecka utan många många år, som jag vet att du också gjort.

7 gillningar

Gjorde också det tills jag såg en jämförelse mellan effekten av SSRI, olika terapiformer och motion. Hittar inte tabellen igen, men här är en artikel som pekar på samma sak.

Antingen är motion väldigt effektivt eller så är alternativen ganska ineffektiva. Detta är på gruppnivå. För vissa individer funkade SSRI och andra preparat, men för andra funkade det inte. Har för mig det var typ 30% av människor som var mottagliga för SSRI. Samtidigt tar det tid att avsluta en behandling, man ser den ibland som livslång och det kan uppstå biverkningar.

Jag sökte vård för jag tyckte man borde kunna må bättre med mer pengar. Och mycket bättre med mycket mer. Nu när jag fått barn och provat olika alternativ vården har att erbjuda så fattar jag att oro och frustration är högst medfött och naturligt. Att man vill ha nya utmaningar efter att ha drivit ett projekt i 15 år eller vad det är nu är indikerar förmodligen inget medicinskt problem, va? Tycker den känslan låter helt naturlig iaf.

3 gillningar

Är väl medveten om studier som den. Har läst två böcker av Anders Hansen som är väldigt informativa för den intresserade. Har genomgått både KBT och har tränat olika former i decennier, högre puls och kondition och andra former som styrka, klättring, cykling, osv.

Du kan mycket väl ha rätt, tycker bara det är värt att nämna. Det är just sådana saker som ”jag gör allt rätt, och allt är bra på pappret”, som gjorde att det tog så lång tid för mig att våga prata med läkare.

7 gillningar

Kul att höra Jan att du funderar på sadla om, kör hårt! Ta en paus från RT om det behövs, det finns mkt mer i livet.

Jag gillar förresten att det blivit mkt personlig utveckling av senaste årets RT avsnitt. Och att både du och Caroline är så öppna med era tankar, det är inspirerande.

Här kommer ett boktips som förändrat mitt liv iaf :grinning: Och den handlar om mycket viktigare saker än just ekonomi.

5 gillningar

Jag är också väldigt förtjust i det han lär ut! (Kanske till och med skulle vara någon som kan vara gäst i podden på temat ”ett rikare liv med biohacking”?)

1 gillning

Såg avsnittet igår, var intressant att höra funderingarna. Jag kan förstå dig @janbolmeson i dina tankar om att forumet, eller i alla fall ditt engagemang i nuvarande format, kanske har nått vägs ände.

Jag tror det är en naturlig funktion dels pga av att du hållt på med det i så många år nu så allt blir repetitivt då det mesta när det gäller ekonomi har sagts och debatterats från alla möjliga håll och vinklar, och dels pga storleken på forumet.

Alla forum som attraherar en stor bredd av människor får en klick av troll, provokatörer, och ordmärkare som medvetet fultolkar, som det är jobbigt att moderera eller ta tag i på andra sätt. (@moderatorer gör ett bra jobb, så ingen skugga faller på dem!)

Befinner man sig inte på topp av olika anledningar, som det verkar vara i Jans fall just nu, så är det svårt att ignorera kommentarer som man inte hade brytt sig om annars.

Slutligen, lycka till @carolinebolmeson till vad som förhoppningsvis blir en lyckad karriär-pivot, och Jan i dina reflektioner om vart du vill ta vägen härnäst!

18 gillningar

Hej,

Detta var ett av de bästa avsnitten hittills tycker jag! Så spännande att följa er resa och utveckling, och att ni delar med er så generöst av den.

Tråkigt att höra att du inte får samma energi som tidigare av formumet, Jan, och att det kommer trista kommentarer och frågor som du redan pratat om vid andra tillfällen. Jag antar att man får likna det lite som en präst som missionerar, om man gör ett bra jobb kommer det alltid nya lärljungar som har exakt samma frågor som de tidigare.

Jag har lyssnat på er sedan 2018 och har sedan dess verkligen förändrat min syn på pengar och sparande. Vi har varit game changers för mig på många sätt. Tack!

Lina

8 gillningar

Precis detta, det är en grupp användare på forumet som har detta som sin livsuppgift verkar det som. Att kritisera, ordmärka, leta fel i allt Jan lägger ut, samt styra och ställa vad gäller forumets innehåll, reklam, sponsorer osv. Jag tror forumägaren gör bäst i att inte låta sig styras av dessa personer och gå sin egen väg.

Tex det han nämner om storebror, lillebror, lillasyster i avsnittet. Reaktionerna på det av pk-eliten här inne😅 Jag fattar att han tröttnat.

8 gillningar

Tack för ett fint och personligt avsnitt!

@carolinebolmeson vad fantastiskt roligt att höra att du hittat ett så tydligt mål och dröm! Känner såväl igen fascinationen för biologi!

En tanke som slog mig när du pratade var om du kikat på utbildningen för biomedicinsk analytiker? En sådan jobbar med diagnostik ( i labmiljö (mikrobiologi/virus och bakteriediagnostik eller klinisk kemi) eller med fysiologiska utredningar typ hjärtultraljud, lungfunktionstester, neurologisk utredning…
Lite smalare/nördigare än sjuksköterska men lika lång utbildning. Inte lika flexibelt med arbetsplats men mindre av nätter, kvällar och helger som regel. Beroende på inriktning/arbetsplats kan man välja att jobba med eller utan direkt patientkontakt. Helt fritt från svåra beslut om liv och död.

Och @janbolmeson jag känner med dig. Så tänker jag på det där du brukar säga om misstag och att man alltid ska ta vara på det man lär av dem. Vad hindrar dig från att söka polishögskolan? En rädsla för… vad? Kan se hur många podavsnitt som helst kring dina lärdomar efter den uttagningsprocessen!

Men främst hoppas jag du kan se vilka fina saker du skapat. Att alla frågor på något vis avhandlats i forumet är väl bara ett tecken på just det.

Och jag tänker att det kanske finns en sorg i att vara färdig, ha uppnåt “allt”. Processen har varit så givande och nu går det liksom inte bara att fortsätta. I alla fall inte på exakt samma sätt. Och till det konsekvensera av att RT blivit så stort, med fjantiga fultolkningar i sociala medier…

Så ta du en paus, var lite hemmaman (tacka dig själv och dina framgångar för att du ens KAN unna dig det) och fundera över vad du nu vill ta dig an härnäst. För ingen av oss tror på att du kommer att förbli oproduktiv resten av livet.

• Kanske ska du försöka göra rika tillsammans resa men i ett annat sammanhang? Att du fångat den mer välmående delen av befolkningen är det nog ingen som tvivlar på. Men RT för nysvenskar, pensionärer, ensamstående kvinnor?

• Kanske börja samarbeta med någon annan?

• Kanske leva ut nörden i dig och skapa en nördpod för en smalare publik?

Lycka till och inte minst unna dig att chilla lite!

33 gillningar

OK, kanske sist på bollen men nu har jag lyssnat. :pray:
Och har, som alltid, en massa funderingar och tankar, och ett par inspel, så klart. :roll_eyes:

Först: det är fint att höra @carolinebolmeson’s entusiasm och nyfikenhet. Framåtlutad upplever jag dig i detta avsnitt Carro, och det ger mig glädje! Ser med stor nyfikenhet fram emot att få fortsätta följa dig på vägen - vilken huppegupptäcksfärd du är ute på!!

Sen, @janbolmeson, min kära vän, först och främst vill jag ge dig en stor kram. Du är så modig, öppen, sårbar, ärlig och villig att ta ansvar för allt och alla, även sådant som inte är ditt att ta (bra där Carro att du tog tillbaka ditt ansvar för dina siffror i ditt livshjul! :muscle:).

Jag lyssnar och är inte förvånad.

Jag lyssnar och tänker på Wintering av Katherine May, så det boktipset vill jag ge dig i gåva. Jag har lyssnat på den, ett par gånger på raken tom. Kalla det sabbatsår eller att gå i fire eller hemmaman eller vad du vill, det jag hör är ett stort behov av att vintra. (Och till den som undrar: man kan vintra närsom, det måste inte vara vintertid för att kunna göra det.) Låt dig. Ge dig den gåvan. Om än att den långt från alltid är lätt att vara i och med.

Förra året juli/aug/september då jag befann mig i utmattningssorg efter exmakens död (som följde på tre andra på olika vis viktiga och närstående personers död, allt under en fyra månaders period), så var det precis detta jag gjorde. Jag vintrade. Stängde av. Skötte det som verkligen behövde skötas, men resten släppte jag taget om. Hade jag inte gjort det, hade den där utmattningen nog mycket väl kunnat lett till en ‘riktig’ dito.

Dessutom upplever jag att du behöver vända dig inåt, ner i djupet, åt mörkret. Och det säger jag för att jag känner igen mig i dig. Du har så länge, så intensivt, så uppmärksamt, varit inriktad på att göra skillnad, på att följa ljuset, maximera det värde du ger… men det blir tillslut en-dimensionellt på något vis. Utplånande. Själsdödande. Trust me, been there, done that, i nästan 20 år, innan jag förstod… att det som jag behövde, och kanske, vad vet jag, även du behöver är att: vända dig mot mörkret. Ditt mörker. Skuggan. Skuggorna. Kalla det vad du vill, det är en del av oss alla, och det är en del som vi lärs att dölja, rädas, skämmas för etc. Men jag tror det är snett.

Och då kommer vi till min sista lilla gåva, som nog inte är en du kommer uppskatta, men jag gör det, så… :wink:

Detta är en psalm som vi sjungit i min kör, texten är en dikt av Erik Blomberg, som tonsatts av Karin Rehnström, som heter Var inte rädd för mörkret. Här i en version med Luleå Domkyrkas Vokalensemble, och de gör den så vackert!

Lyssna till texten!

Var inte rädd för mörkret - dikten

Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där intet mörker är.

I ljusa irisringen,
du bär en mörk pupill.
Ty mörkt är allt som ljuset,
med bävan längtar till.

ty ljuset vilar där.
som ljusets hjärta bär.

Ser fram emot att ses imorgon så jag kan ge er båda en rejäl kram!
:heart:

27 gillningar

När jag funderade mycket på det här för några år sedan så läste jag en del om SDT. En bra sak jag läste runt det var problematiken med att drivas av extrinsic motivation, för man har då inte kontroll över sitt liv. Vad händer när hyllningskörerna försvinner och den externa faktorn som man levde för inte längre finns där? Skillnaden mot när man har ett internt eget driv (intrinsic motivation) och kan “skita i vad andra tycker” och trivas ändå.

Ett exempel som har kommit upp i podavsnitt och forum är ju t ex “Jag är gladare när börsen går upp, och känner att livet är tristare när börsen går ner.” En typisk extern faktor som man verkligen inte kan påverka själv, och det är inte hälsosamt att börsen avgör hur man mår.

Det är en stor risk att se sitt egenvärde och lycka i vad andra säger, snarare än att bestämma det själv–om det så är börsen, folk på internet, ens svärföräldrar, eller podd-lyssnare och forum-skribenter. Jag tror det är superviktigt att hitta sitt interna driv medans det externa fortfarande går bra.

Jag skrev lite om det här när det var nyare för mig:

13 gillningar

Hon har ju doktorerat, så plugget är nog inte särskilt svårt för henne. Däremot tycker jag att låter väldigt jobbigt att börja jobba som sköterska. Jag är ungefär lika gammal som Caroline och skulle aldrig klara av det. Kommer man överens med folk i allmänhet är det kanske bra. Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig att jobba bland folk igen, men har man inte den begränsningen är det kanske rimligt.

Jans största ” problem” är nog att han har svårt för att inte göra något, att gå sysslolös. Jag är inte riktigt säker på att han klarar av att vara hemmaman! Att han t.o.m. skulle må bättre av det!

2 gillningar