392. "Våra samtal om pengar är ju sjukt trista!" | Tre tips för roligare pengasamtal från Ramit Sethi

Any time, Jan, any time! :eyes:

Har svart bälte i att rasta bankortetkortet och tämligen vältränad unna-mig-muskel. En av mina främsta not so humble brags. :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 gillningar

:slight_smile: Dissade utifrån förutsättningen “Gör något det kommande decenniet som kommer göra det värt det och som ni båda vill!”

Sedan stöttar jag Caroline i hennes kreativa i 110%, men det är mer på nivån åk ner till keramik-stället nere i stan en gång i veckan om det gör livet rikare. Det är för mig liksom i en annan liga, det är lite “just do it”.

Kan även dela med mig att diskussionen har verkligen fortsatt för oss de senaste dagarna - och vi har spelat in en del 2. “Dissningen” öppnade faktiskt upp för en mycket större diskussion om drömmar, båtluff i grekland, 50-års fest med vänner i Toscana eller motsvarande och inte minst roadtrip och aktiviteter tillsammans här hemma.

Så jag försöker väl egentligen bara säga att jag tar till mig feedbacken att jag kan göra det snyggare, att det inte var menat som en diss och att det kom från kärlek. :slight_smile:

Haha, tack för ett gott garv. Inser att, som ovan, jag har en del att träna på kring att tänka efter före hur saker låter. :see_no_evil:

Så här ett par dagar efteråt är insikten för oss att vi INTE ska kalla det för “ekonomimöten” utan vi kallar det faktiskt just nu för “ett rikare liv”-möten.

Tror du inte att det skulle kunna vara mer attraktivt för många än att just kalla det för ekonomimöten och alla de associationer som det innebär?

Haha, just nu kör vi en gemensam lista i “påminnelser”-appen med agenda. Kanske inte otänkbart med några slides när du ändå säger det… :joy:

Haha, jo… det kommer, såg i kalendern idag att Caroline bokat in en visning på en bostadsrätt… Ska bli spännande, även om jag är lite skeptisk till en BRF-avgift på 13000 kr i Malmö… :scream:

Det trista är att jag faktiskt inte kände att jag hade så många svar. Vilket för mig är också är feedback. Men det hänger ju nog ihop med att jag är på ett ställe där jag inte riktigt vet vad jag vill, vet vad jag tycker är kul eller ens vart jag är på väg.

Feedbacken tagen. Är faktiskt uppe vårt nästa “ett rikare liv”-möte.

4 gillningar

Vi kan absolut dyka ner i det. Men det hänger mycket ihop med:

Vi (jag) har en del gamla synder och onoterat är ett lite speciellt djur där man ibland blir tvingad att följdinvestera eftersom det är orimligt dyrt att inte göra det. Om vi kan få ihop en del frågor så kan vi säkert göra ett helt onoterat avsnitt, har ju rört mig en hel del i den världen.

Är du säker? Har du nått den? Är genuint nyfiken för att för mig - så flyttas den gränsen kontinuerligt. Det är sjukt frustrerande och jag försöker hela tiden förhålla mig till det. Liksom varje år (iaf de senaste åren när börsen gått upp) ökar en egna kapital så man borde ju vara mindre orolig, men känslan är konstant.

Sjukt viktig insikt. Det är ganska tuff förväntning att ha på sin partner att man ska vara allt för en. Så du har rätt, kanske borde hitta någon annan att kunna fira den med. Men då dyker det ju direkt upp hjärnspöken kring det också…

Håller helt med. En insikt för mig var när en kompis sa: “Ett firande behöver inte vara en konsumtion.” Men jag är så otränad i något annat att jag famlar.

Absolut. Det handlar ju också om att låta livet kännas lika bra som det är. Men för mig där jag är just nu och har varit i snart ett år, så tycker jag att det är jätteklurigt. Jag fattar rationellt att det är sjukt mycket som är så bra, men jag kommer inte ifrån att en viss nedstämdhet eller längtan efter något ospecifikt annat.

Ja, detta. Är något som jag försöker och mitt angreppsätt är att tacka ja till mer av sådant som har med relationer att göra. Men jag har ju också lite målat in mig i ett hörn där mycket av mitt liv har kretsat kring jobb, dvs. att jag inte har haft andra intressen utanför jobbet.

Liksom, varför ska jag spela dataspel som inte skapar något, när jag kan jobba med något som jag tycker är lika kul och dessutom ger pengar och dessutom bygger ett långsiktigt värde. Problemet blir ju att nu står jag ju där utan hobbies och är lite famlande (vilket också är okej, så klart).

Förlåt! Funderade på att klippa bort det, men i brist på annat som liksom illustrerade känslan från 1994 när man var 13-årig kille och vann en viktig handbollsmatch.

Hahaha… Sirenernas sång är ju lockande…

(Och har ett möte idag med ett företag om förmånscyklar… :joy:)

Hahaha, tack för ett gott skratt! Kan se det lite framför mig. Hälsa henne!

Kan du inte omdesigna dem till “ett rikare liv”-möten utan penga-biten?

Insåg inför del 2 att jag själv inte räknade med alternativkostnaden (eller intäkten) på att investera pengar som nu står i huset. Så jag kommer få komma med mössan i hand och ge Caroline rätt - och äta upp att inte heller jag kan skilja på en resultat- och balansräkning. :joy:

Ser framför ett stort: “Men, vad var det vi sa?” Eller som på korridoren för 20 år sedan där alla fattade att det var något på gång mellan mig och Caroline långt innan jag fattade… Känns ibland som återkommande tema i mitt liv att jag är sist med på tåget. :joy:

Alltså, på riktigt, jag är lite livrädd för det här. :scream: Har hört så många skräckhistorier.

Tack! Ska prata med lite mer @RicardNylund som jag tycker ha bra smak som man. :heart:

6 gillningar

Har velat se och lyssna på avsnittet men haft problem med att se det. Vet inte varför mitt lösenord inte fungerar. Är patreon sedan flera år. Verkar vara ett väldigt intressant avsnitt.

1 gillning

Hon är småländska. Skulle jag inte prata pengar skulle hon bli misstänksam :sweat_smile:

Däremot att vara väl förberedd, lite som en pitch för ledningen på jobbet, kort tydlig bakgrund, big picture och sen till beslutspunkterna. Frågar hon om mer detaljer så får hon det, och då har jag ju lyckats fånga intresset.

Har jag iofs hört om alla typer av boenden, inkl hus där det visar sig att fd ägaren gjort både egna el, avlopps och taklösningar.

Jag tog fram en XLS mall där jag utvärderar ekonomin för BRF över 3-5 år med ett antal KPIer så att man kan få en bra överblick, så inte låg belåning och avgift uppstått pga undvikt underhåll. Jag kan mejla den till dig om du vill.

Sen måste man såklart läsa 3-5 årsrapporter och prata med grannar och styrelse. En ”due diligence” helt enkelt. Ganska likt att utvärdera en aktie.

Dessutom är det bra att göra en besiktning om man inte är så kompetent på renovering. Jag passade dessutom på att be besiktningsmannen ta en titt på gjorda och planerade renoveringar för att få hans tankar om det var något uppenbart som saknades för en förening med viss ålder. Utförda och planerade renovering ingår normalt i årsrapporten. Gör det inte det så är det en varningsklocka. Återigen ”due diligence”.

Det jag dessutom skulle göra är att knacka på och prata med närmaste grannar, så där inte finns någon uppenbar problembild.

Jag tror att många problem som folk upplever nu är från den tiden när folk köpte BRF lägenheter utan att kolla ett schmack. Fram till 2020 verkar det ha varit överkurs att ens kolla om föreningen ägde marken eller inte. Nuförtiden verkar folk läsa på mer.

Vi har refuserat flest lägenheter på föreningen, inte lägenheten :wink:

2 gillningar

Vet inte om mötet skulle bli roligare bara för att man gav det ett annat namn.

1 gillning

Trevlig idé, men känns den nya termen inte lite krystad? Vi har råkat kalla våra möten för familjeekonomimöten, kanske också en lite lång-krånglig term, åtminstone i skrift. I grund och botten spelar det nog ingen roll vad man väljer att kalla dem. Det viktiga är naturligtvis hur man behandlar varandra och sig själv i den situationen. Vi tog mycket inspiration från er.

Men obakade blåbär som vi är är vi nervösa. Vi blev så förtjusta i ert avsnitt “Vår resa som investerare” för det sänkte rädslan för att göra fel, åtminstone för mig.

Nu känner vi oss ändå lite desperata efter Trumps lögner om att ta bort inkomstskatten för amerikaner. Kanske sänker han några skatter för dem men säkert tar han också då bort skattereduktioner mm som inte syns i “skrytfläsket” och låter kanske tullar ta över en del av intäkterna, men den andra “intäkten” kommer att bli en ännu värre inflation för dem, och jag inbillar mig att inflationen kommer att öka även för oss som ett resultat, så vi känner oss lite desperata att på sikt motverka åtminstone inflationen på de pengar vi trots allt fortfarande har. Det är inte lätt att slåss mot världen!

Jag hittade det här kortet på ett café för ett tag sedan:

Tycker det är jättebra att ha med sig sådana strukturerade frågor till ett samtal. Så gjorde vi i Rikatillsammans-programmet också, där jag och min partner hade många givande samtal runt köksbordet med frågor som @janbolmeson förberett. Det kändes inte så krystat faktiskt. Den andra personen vill nog också gärna prata om djupa frågor. :blush:

5 gillningar

Nej, har fortfarande för höga löpande utgifter pga. barn att försörja. Men om du når en summa där du kan täcka de sakerna jag räknade upp utan att behöva förhålla dig till en enda kund, arbetsgivare eller statlig försäkring någonsin igen - vad finns det att oroa sig för på det ekonomiska området? Du är fri. Oro över ekonomi är ju en proxy för att inte kunna göra x eller (kanske i högre utsträckning) vara tvungen att göra y mot sin vilja/mående.

Som du själv brukar skriva - berätta mer :stuck_out_tongue_closed_eyes:

3 gillningar

Kul att läsa all feedback på avsnittet! Kommer en del två nästa vecka på Patreon. Två kommentarer jag slänger in från andra plattformar:

“Hej Jag lyssnade på avsnitt 392 idag och er diskussion om pengar, men ett samtal som jag tyckte handlade om så mycket mer. Jag är verkligen imponerad av er samverkan, både vad gäller lyssnande och att ställa frågor till varandra, av att vilja förstå.Jag tror att modellen kan ge mycket mer i än vad man på ytan kan tro att det enbart handlar om, men för att omfamna hela komplexiteten krävs ett visst mått av mognad. Hatten av för er båda som bjuder så mycket av er själva. Jag hade stor behållning av avsnittet.
Ha det gott”

Hej.
Just lyssnat på avsnitt 392 och vill invända mot din brasklapp i slutet kring att avsnittet var rörigt. Det var levande och alldeles underbart!
Jag antar att jag tillhör en majoritet eller iallafall en stor minoritet när jag säger:
Jag kom till podden för ekonomi informationen(läs: investeringsmodeller osv), men jag stannar för dessa avsnitt.
Hudlöst och äkta! Ett big brother för tänkande om man vill stretcha begreppen lite :wink:
Tack för ert poddande!
// Rasmus

2 gillningar

Nej Caroline och Jan, era samtal om pengar både lärorika och trivsamma att lyssna till. De är inte på minsta sätt sjukt trista. För egen del har jag fått kunskaper i kapitalförvaltning som jag befann mig på en avgrunds avstånd från innan jag under försommaren 2024 bara råkade korsa en RT site. Att följa era pedagogiska och personliga avsnitt om pengar och placeringar innebär för mig att mitt begränsade kapital i finansiella instrument kommer att ge bättre avkastning än utan de kunskaper som ni har bjudit mig på. Men det trots allt är det era personliga avsnitt likt 392 som är den största behållningen av RT för mig. Ni äger båda ett rikt mått av intellektualitet och personlighet som skänker välbehag av få ta del av. Er finstämda interaktion väcker beundran.

1 gillning

Uppskattade avsnittet, gillar att det känns så äkta att ni ibland fräser ifrån på varandra som helt vanliga par men ändå ror hem det till slut. Ni har bra kommunikation med varandra.

Hej Sazina, tack för dina tankar om svårigheten att ta plats i en podd där det behöver gå snabbt fram ibland. Ja, hehe…det är inte så lätt men ibland är det bra att jag får ta beslut snabbt. Det känns inte så jobbigt för mig, och gör det det, så stannar vi upp och klipper. Kram på dig och tack för att du lyssnar!

1 gillning

JFB, alltid intressanta tankar från dig!

Nu har jag varit på ett par visningar på lägenheter här i Malmö och det var inte så himla spännande som jag hade trott. Det kändes instängt på något sätt. Har jag vant mig vid att bo i hus och kunna blicka bort i trädgården, 15 meter bort genom köksfönstret mot kirskålsinfernot? Ja, vem vet. Och nu har jag börjat räkna i kalkylen och en 5:a verkar vara lika dyrt som ett hus (det är min känsla) men vi vet inget förrän beräkningarna är klara och Jan har slagit en kik på dem. Det är lätt att glömma kostnader. Kram på dig

5 gillningar

Hej Nathalie,

tack för dina viktiga tankar. Jag har gått och grunnat på dem, så därför har det tagit lite tid att svara. Jag håller med om att barnen väl kommer att minnas att vi körde till träningar, bakade paj och andra vardagliga saker. När det kommer till konst, hantverk och vackra saker så känner jag faktiskt stor uppskattning över den lilla konst vi har på väggarna. Jag måste nog ha mer ändå! Inget dyrt nödvändigtvis, men det finns något väldigt trivsamt och fint med bra designade lampor på rätt ställen i huset och konst lite här och var. Så skönt att fatta hur viktigt detta är för mig. Tack för insikten Nathalie :slight_smile: Kram

1 gillning

Hej Guldfeber,
jag håller helt med dig nu när jag har varit på ett par visningar och dessutom pratat med en god vän. Hon har en fantastisk lägenhet men tänker flytta pga. härskartekniker och annat dåligt i bostadsrättsföreningen. Kanske inte exakt det du menade, det var väl mer åt det ekonomiska hållet, men oavsett kan bostadsrätt vara vansinnigt på fler sätt tydligen. Jag skrev ett annat svar här i forumet att jag kanske ändå faktiskt gillar vårt hus, det är rymligt och det är faktiskt skönt att inte titta ut genom fönstret och se en massa fönster och tak. Nejdå, istället har vi vår lite misskötta trädgård, men jag vet ju hur snabbt man kan ordna med en sådan sak.

Tack för ett väldigt bra avsnitt. Mest intressant på länge. Fick bara ett par reflektioner i skallen som tar Carolines parti.

Jan vill att Caroline ska vara mer delaktig i den ekonomiska resan/planerandet. Men vänta nu, minns jag fel när jag drar mig till minnes att Jan var inne och skruvade på hennes pensionsplaceringar utan att ta upp det med henne? Det handlar om att bjuda in också.

Sedan att hon skulle vara en undvikare. Visst, jag förstår vad ni menar. Men samtidigt sitter hon vecka efter vecka och diskuterar sin syn på pengar i en podd. Per definition kan hon knappast vara en undvikare. En sådan skulle aldrig sätta sig i den situationen.

Diskussionen kring glasögonen tyckte jag var intressant. Vill minnas att Peter Englund beskrev konsumtionens psykopatologi i stil med att “det jag har är intet värt och det som fattas mig är allt”. Och lite känns det som att Jan har den här synen på pengar. De som är intjänade är “i hamn” och dessa kan man gärna lägga på solglasögon, samtidigt som man är orolig för hur man ska få in pengar nästa månad. I det här fallet blir jag definitivt Team Caroline (även om jag annars fungerar som Jan) och tycker att 5 000 kr är 1, en jäkla massa pengar och 2, de vet vi att vi har och de måste inte tjänas in om vi inte köper solglasögon.

Vad det gäller punkten att avsätta pengar för utbildning misstänker jag att det kommer ifrån att det från början är en amerikansk bok? Där kostar utbildning pengar. Mycket pengar.

2 gillningar

Precis detta är det jag kommer fram till också. Så enda alternativet som jag ser det, om man vill kapa kostnader, är att flytta till ett billigare hus, inte en lägenhet, just pga kraven på yta.

(I mitt fall är ett alternativ såklart att flytta ihop med särbon, men det är ju mer ett specialfall och inte applicerbart på er situation. :joy: )

3 gillningar

Det behöver inte vara så perfekt i trädgården, bara den uppfyller syftet med att vara en grönyta som man kan vara i.

1 gillning