4,40% sparränta för 1år bundet, mystiskt?

Aroskapital höjde idag sparräntan för 1år låst sparkonto till 4,40%. (Rörlig sparränta höjdes till 4,00%)

Samtidigt har vi sen en tid rörlig ränta på bostadslånet hos storbanken på 4,37%. Rörlig ränta känns som många anser kommer gå ner framöver.

Hur hänger det här ihop? Tror Aroskapital på höjda räntor närmaste året? Har de inlåningsproblem så de måste sockra erbjudandet? Nåt annat? :thinking:

(Har haft de i många år för både företaget och privat och de har alltid funkat klockrent och haft konkurrenskraftiga räntor)

2 gillningar

Med tanke på att de primärt pitchar företagslån just nu, så tror jag att de har en större efterfrågan än de har kapital. Med en årsränta på lånen på 9-11% så har de ett räntenetto på över 100% mot en inlåning på 4.40%.

Jag känner ju inte till dem sedan tidigare, men insättningsgaranti verkar de ju ha:

Intressant eftersom på t.ex. 4.40% kan jag neutralisera mitt bolån (om jag inte har otur när jag tänker så här sent på kvällen).

1 gillning

Om man tänker på FED, så har de under de senaste dagarna inte fått indikationer på att man kan sänka räntan. Snarare tvärtom.

Kanske kan spela in?

Saldo bank har ju ännu mer med 4,5 och hade för några veckor sedan 5 %

Saldo Bank verkar dock inte ha insättningsgaranti.

Dom uppges har Litauisk insättningsgaranti på upp till 100 000€.

2 gillningar

Jag tror på detta, samt ränteskillnadsvinsten och en generell positionering på marknaden.

2 gillningar

Jag har också noterat att de högsta inlåningsräntorna ligger väldigt nära eller över bolåneräntan för likvärdig period.

Antar att detta är att leva på kapitalet.
Ger i alla fall minimala incitament till extraamortering när man kommit till de förmånliga nivåerna.

1 gillning

Det var det jag tänkte på. Vår egen bolåneränta som är rörlig (och troligtvis på väg ner) är alltså lägre än den 1 åriga bundna sparräntan vi får. Därav att det känns mystiskt på något sätt.

Har ju aktivt valt att bibehålla ”likviditet” istället för att amortera. Med tanke på svårighet ta nya lån och ev hjälpa med lån till döttrarnas boende då KALP snabbt slår i taket för de. KALP gör att döttrarna med normalt jobb inom handel/cafe/hotell osv kan låna dryga miljonen och resten behövs lösas på annat sätt om de vill bo här i storstan. Japp finns billigare ställen att bo på och man måste inte bo här men nu är det som det är.

Jag är helt med dig. Inte bara Aros, utan jag tycker de flesta av nischbankerna ligger kvar med höga sparräntor på kort och medellång sikt, vilket skvallrar om att räntesäkningarna sannolikt inte blir så många i närtid… Storbankerna med SBAB i spetsen vet jag inte vilken självuppfyllande profetian de försöka uppfylla. Personligen tror jag inte Riksbanken kan göra annat än vänta in sänkningar från ECB/FED. Agerar de före lär de sänka kronkurs än mer och “importera” inflation. Jag tycker snarare de skulle höja räntan mer:
MSGA - MAKE SEK GREAT AGAIN

1 gillning

Kan också vara att sänkningen beräknas komma senare än man trott. De sista jag har hör är att det ändras från maj till nästa år.