4 hinkar aktier/räntor skillnad 2019 och 2021?

Jag kollade in tabellen för 4 hinkar i avsnitt 133 (2019) samt 190 (2021) och ser att sektionen för fördelning aktier/räntor är förenklad 2021. Men att rekommendationen är kanske också delvis förändrad? 2021 står det att hög risk kan vara 100/0, medans 2019 går det mellan 80-100/20-0, samt att det finns ett 90/10 förslag för lysa.
Är det Jans generella förslag nu att köra renodlat 100/0 i hög risk? Jag har lysa 90/10 och funderar då på att justera till 100/0. @janbolmeson.

Allas åsikter kan ändras och kommer ändras efter hur mycket mer man lär sig och vad vilket läge man själv ligger i sina ekonomiska tro just nu.
Så att ibland känna sig mer riskavert och ibland lite mer restriktiv till sina investeringar är inget konstigt, det svänger.

Nu handlar det om väldigt små justeringar egentligen på 10% och som inte kommer vara det slutgiltiga i ens avkastning på lång sikt utan som kan vara lite mer för hur bekväm man kommer vara i sina investeringar och i sin risk ekonomiskt.

Skulle säga att det beror på egentligen hur du själv vill investera och om du själv klarar av en känslan av en 100/0 portfölj, den kommer vara mer volatil men troligtvis avkasta mer på väldigt lång sikt, ingen garanti men historiskt så har aktier varit det som avkastat mest.

Så känner man att en 100/0-portfölj går bra och att man kan sova om natten så hade jag absolut valt det på en tidshorisont på minst 10 år.
Sedan som Jan har varit inne på i flera avsnitt att implementera olika krockkuddar i form utav räntor & guld för att sova bättre så man kan följa sin uppsatta strategi när det svänger kan absolut vara ett alternativ.

Jag hade utgått ifrån ett långsiktigt sparande på 100/0 om man känner sig bekväm med det :slight_smile:

Är du inne på att köra en 100/0-portfölj så kanske du ska göra en egen portfölj på t.ex Avanza för att slippa betala en extra avgift för en ombalanseringstjänst du inte riktigt behöver längre :slight_smile: