Att låta en LLM generera förslag på portföljer och komma till RT-forumet och fråga vilken som är bäst är litegrann samma sak som att spontant besöka en simhopp-tävling och göra kanonen från 3-m svikten och fråga efter en pokal. Utan att ha bytt om till badkläder.
Men visst, portföljallokering kan diskuteras här. Då är det också bra att veta vad omständigheterna är.
Hur ser din privatekonomiska situation ut?
Vad är din sparkvot?
Vad är din skuldkvot?
Vad är ditt sparmål?
Vad är ett rikt liv för dig?
Vilken risk är du beredd att ta på investerat kapital?
Kan vi inte kasta pil istället. Vem tror att chatgpt vet ngt om börsen. Varför överlåta det till en AI funktion och tro att den vet ngt om börsen framtid.
Jag använder många AI-tjänster dagligen och är väl införstådd i allt hallucinerande man får uppleva. Men i det här fallet tror jag inte man ska läsa det som att ChatGPT förutspår framtiden. Ponera att AI-tjänsterna lusläser sajter såsom Rikatillsammans med forum och föreslår lösningar baserat på forskning. Självklart måste man granska allt som en AI säger, precis som man behöver om BestInvestor2000 säger något på ett forum.
Jag blir faktiskt numera ofta positivt överraskad de gånger jag testar en AI på dessa områden. Det brukar oftast stå tydligt att det inte är ett finansiellt råd etc och råden brukar numera ligga relativt väl i linje med vad som rekommenderas på detta forum.
Så principiellt ser jag inget fel i att bolla lite idéer mot en AI och sedan göra sin DD genom att ställa frågor på ett forum med rätt inriktning och publik.
Den optimala akademiska verkar dels inte vara optimal då den har överviktat Sverige, dels verkar den ha lagt in en fond med USA-bolag som “global small cap”. Kan du fråga varför den gjort de valen?
Eftersom den är “akademisk” borde du kunna be om källor som stöder portföljena upplägg.
Sverigeövervikten
Du har helt rätt i att 10 procent Sverige inte är marknadsviktat. Ur strikt akademisk synvinkel är det en övervikt. Det valet är inte teoretiskt nödvändigt, utan ett praktiskt antagande:
• hemmavaluta minskar valutavolatilitet i konsumtionsfasen
• Sverige har haft stark långsiktig aktieavkastning
• hemmabias kan öka sannolikheten att investeraren faktiskt håller portföljen
En strikt akademisk version hade haft 0 till 5 procent Sverige, eller ingen explicit hemmakomponent alls.
USA Small Cap som ”global small cap”
Även här är invändningen korrekt. USA Small Cap är inte global small cap. Det är en proxy, vald av praktiska skäl:
• USA utgör den största delen av den globala small cap-marknaden
• bättre likviditet och längre historik
• lägre avgifter än tillgängliga globala small cap-alternativ i Sverige
I en ideal akademisk modell skulle small cap-exponeringen vara globalt viktad, inte USA-centrerad.
⸻
Vad i Portfölj 4 som faktiskt är akademiskt
Det akademiska ligger inte i exakt fondval eller viktning, utan i principerna:
• global marknadsexponering som bas, CAPM, Sharpe
• erkännande av riskpremier, småbolag, Fama French
• bred internationell diversifiering, Solnik
• låga avgifter, aktiv forskning från Vanguard och DFA
Exakta procentsatser är alltid kompromisser mellan teori, tillgängliga produkter och beteende
Det är väll kul med lite nya idéer, även om dom kommer från GPT. Men sen som andra redan har påpekat så blir det ju missvisande med horisonten osv, men man kan ju alltid diskutera själva idéerna. Det tycker jag är kul iaf! Men det innebär ju mycket mer jobb
Du menar att du skriver in nåt på chatgpt och sedan låter du andra göra jobbet med att kontrollera?
Det där är jag principiellt mot, det är lite som att posta en fråga som ny användare på ett forum utan att läsa “läs det här först”-tråden. Det skalar inte att “forumet” ska behöva ta ansvar för att verifiera allt skräp som kan komma från AI-bottar, utan lite jobb måste man göra själv också.
Jag är väl helt enkelt en glaset halvfullt typ av person. Efter fyrtio år i olika typer av online-forum är det ett fall framåt att så pass mycket förarbete har genomförts innan frågan ställs i ett forum.