Kommentarer, synpunkter? ![]()
Merry christmas, ho ho ho
![]()

Här är motiveringen också ![]()
Kan jag som småsparare köpa en amerikansk ETF?
Dvs motsvarande:
80% Avanza global
10% Avanza EM
10% Captor Iris
Svårt att argumentera mot
Enkel och egentligen riktigt bra portfölj för allt långsiktigt sparande!
Dock undrar jag om inte en enkel S&P 500 indexfond kommer slå denna på sikt. T.ex. hårda tider i omvärlden kan skaka portföljen en hel del, särskilt i utvecklingsländer. S&P500 står sig mer eller mindre alltid stabil. Jag tippar faktiskt på S&P 500 ironiskt nog.
Men ja, den är fin
Enkel och kraftfull.
Även om detta är kul att leka med ska man förstå att chatgpt är mindre intelligent än man först får en känsla för. Efter mycket experimenterande och användning i jobbet börjar landa i känslan av att chatgpt framförallt har extremt mycket kunskap, men har begränsad förmåga att både värdera denna kunskap eller dra slutsatser från den. När man ber den om den optimala portföljen, kommer man i princip få en portfölj baserat på hundratals tyckares artiklar och portföljer. Det man får är alltså varken en direkt uppslagning som Google, eller någon djupare analys utan något slags snitt av vad internet och all träningsdata tycker i ämnet.
Det är ju dessutom en språkmodell. Intelligensen består i att den kan bygga upp text genom att välja nästa bäst lämpade ord i en ordföljd och modellen bygger på kopiösa mängder data. Att den skulle komma på något nytt och smart är en känsla man får för att man i så fall inte vet bättre själv. ![]()
Ska man vara helt ärlig vet man inte helt hur “smart” den är. Tänk så här, en perfekt “autocomplete” kommer lära sig även aritmik och logiska resonemang. Om den gör det kommer den nämligen bli en bättre autocomplete.
Dagens teknik visar en början på den resan, den kan göra vissa saker som visar på en viss slutledningsförmåga. Men o det stora hela är den betydligt mer kunnig än smart. Och frågan ovan är typexempel på en fråga som egentligen inte är så meningsfull att ställa. Det bästa, mest värdefulla, är att ställa frågor där den kan visa dig ny kunskap du inte redan har. Att använda den för att utforska nya domäner.
Efter en ganska noggrann koll på portföljförslaget är jag beredd att hålla med.
Det är en väldigt bra långsiktig portfölj.
VTSAX/Total stock market har t.ex. presterat högre än S&P 500 i genomsnitt.
Jag tror ~ är 10% per år.
Här är också ett exempel där den troligen bygger mer på extremt bred kunskap än att den blivit en stark schackdator. I träningsdata kan man garanterat hitta tusentals registrerade schackmatcher. Det blir väldigt svårt att bedöma hur smart ett system är när den har så mycket kunskap.
Inte en dum portfölj om man inte bryr sig om SEK-kursen. Men tappar USD 5% mot SEK så måste portföljens avkastning upp lite mer för att du inte ska förlora. Lägg lite mer SEK-exponerat nu.
Man får baka in Home bias i portföljen. ChatGPT utgår ifrån en amerikansk investerare.
Så blir lite annorlunda för en svensk. 1-40% svensk Home bias är rimligt att addera i en portfölj, för en svensk. T.ex:
70% Global Index
10% Tillväxtmarknad index
10% Svensk Index
10% Räntefond med långa statsobligationer
Lite skönt att ChatGPT pekar på liknande portfölj som vi. Då är vi nog inte helt ute och cyklar ![]()
Du säger " a very safe index portfolio". På 20 år så är portföljen sannolikt det men du behöver klara av att hantera kraftiga nedgångar på kortare sikt om du ska ha den allokeringen. Om du inte kan klara det så är förslaget inte passande för dig. I sig är det dock ett ganska bra förslag allokeringsmässigt.
Låter inte som en toppenportfölj enligt mig.
Varför är det annonslänkar till Avanza i vartannat inlägg som postas här?
Sorry har ej tänkt på det!
Det är rätt begränsat med bra källor i Sverige.
När jag länkat till t.ex. Avanza så är det p.g.a. att det är en av få större aktörer där ute.
Typ “här kan ni läsa mer”. Det var goda intentioner.
Olof