ChatGPT (AI) skapade den perfekta indexportföljen! Här är resultatet 🎁

Ser inget problem i det?

1 gillning

En sak att ha i bakhuvudet är att ChatGPT inte ger bättre svar än det data den är tränad med.

Lite grovt kan man säga att det svar vi ser i trådstarten är ett slags medelvärde av vad som skrivits i det träningsdata som GPT tränats med.

Med medelvärde ovan avses helt enkelt de vikter i nätet som ger det minsta “felet” under träningen.

1 gillning

Någon beskrev chatgpt som den ultimata mansplainern: den svarar självsäkert och övertygande, men tyvärr inte alltid helt korrekt.

2 gillningar

Vet inte det är en helt rättvis bild, tycker det finns riktigt värde bara man förstår besten. Den har en enorm kunskap, men begränsad slutledningsförmåga. Och skriver hellre ett svar som låter rätt än “vet inte”.

1 gillning

Det jag saknar är nog en bra källförteckning.
Kanske har jag missat ngt, men typ: Här är portföljförslaget och det baseras på källorna x, x, x, x.
Läs mer…

Nu är det som en anonym källa som ibland säger geniala saker; men jag vet inte om jag kan lita på informationen och således kommer jag ej fatta ett beslut därifrån.

Däremot “inspireras av det”. Man kan ta inspiration och säga, låter coolt, jag ska kolla vidare.
Man får ta AI med en stor nypa salt… Helt enkelt.

1 gillning

Du kan lätt köpa en EU UCITS ETF (handlas i Euro) med US innehav (USD basvaluta).

Jag använder CSPX för S&P500 istället för lek hink. Det finns många på justETF.

Amerikanska ETF följer inte den dokumentation som krävs för att få säljas i EU till retail, jag tror det är anledningen till att vi får köpa UCITS istället.