4 Procents regeln

Hej

Jag har enligt ränta-på-ränta-snurran kommit fram till att jag behöver 7000 000 när jag om 15 år går i pension. Som jag ser det är dessa 7 miljoner baserade på köpkraft per dagens datum.
Hur säkerställer 4%-modellen att dessa 7 000 000 bibehåller sin köpkraft, motsvarande dagens, om 15 år och ej urholkas av inflation? (startkapital idag 1 000 000:-, månadssparande 14 500:-, tid 15 år, avkastning 7%)

Med vänlig hälsning
Göran Dreveborn

1 gillning

Enligt trinity study är 4%-uttaget inflationsjusterat
"
The 4% refers to the portion of the portfolio withdrawn during the first year; it is assumed that the portion withdrawn in subsequent years will increase with the consumer price index (CPI)
"

De 4% du tar ut första året (7Mx0,04=280k) inflationsjusterar du inför år två. Är inflationen 2% så är det 285,6k som gäller året därpå.

tillägg: Eller menar du att du idag räknar med att behöva 7M men att dessa 7M inte motsvarar 7M om 15 år? Det får man nog allt ta höjd för själv, för då är jag med på hur du menar. :slight_smile:

Om vi skulle ha t.ex 2.5% inflation per år i 15 år, så skulle du behöva ca 10 000 000 kr för att det ska motsvara samma köpkraft som idag.

7 000 000 kr × 1.025^15 = ~10 000 000 kr.

7 000 000 kr skulle om 15 år motsvara ca 4 800 000 kr i köpkraft:

7 000 000 kr * 0.975^15 = ~4 800 000 kr

Jag gillar att använda Stefan Theleneus sparkalkylator för att räkna ut hur mycket pengar jag behöver i framtiden. Den tar nämligen hänsyn till både inflation och skatt.
Kalkylatorn finns här: Sparkalkylator - Grand Deluxe ~ z2036

1 gillning

Tolkar jag den fel? Var ser jag det som TS frågar efter? Om jag beräknar att jag idag, 2022, behöver 7M för att flocka ut 280k årligen så svarar ju inte den heller på att jag bör skaka ihop 10M på 15 år för att ha samma köpkraft som jag har idag.

Rekommenderar att läsa utsprungsartikeln av mannen som tog fram konceptet, Mr Bengen. Så förstår man lättare hur det är tänkt och varför.

Rekommenderar också att googla efter podcasts där han varit gäst. Det är en åtminstone på MorningStar som var spännande.

Whoops, det är jag som har läst slarvigt. Jag svarar inte på vad TS frågar efter. Ber om ursäkt.
Jag står dock fast vid att Thelenius kalkylator är bra för att räkna fram hur stort kapital jag kommer att behöva i framtidden.

1 gillning

Japp, Bengen är bra och jag har läst rapporten, men @Marknadstajmarn har ju svarat på det som jag efter initiala feltanken tolkade som TS fråga.

1 gillning