4%-regeln för belåning

Hej alla kunniga :waving_hand:t3:

Jag har en fråga till er som är lite mer teoretisk orienterade än vad jag själv är i ämnet, angående 4 %-regel.

Enligt 4%-regeln, så ska man ju kunna leva på de 4 % man säljer av årligen.

Jag undrar om samma princip även gäller för portföljbelåning?

Alltså att man, enligt samma teori, ska kunna leva på att belåna 4 % av portföljen, varpå denna belåning därefter “äts upp” av portföljens avkastning årligen.

Lite tunt förklarat kanske, säg gärna till om något i frågeställningen behöver förtydligas.

2 gillningar

Menar du stt du ska belåna dig upp till ditt FIRE-belopp och sedan leva på 4%?

Problemet är ju att du betalar ränta på lånet så avkastningen måste då bli större, så du får låna mer och risken ökar, liksom räntenivån,

Men i teorin finns det nog en nivå där det kan vars rimligt, även om jag personligen inte skulle vilja leva FIRE beroende av stora värdepapperslån.

1 gillning

Det finns ingen säker årlig avkastning.

Oavsett blir det en konstant belåning på inflationsjusterade 4%, vars ränta blir en kostnad som gör att du måste börja med mer pengar än utan belåning.

1 gillning

Det finns till att börja med en felaktig premiss i frågan, då 4%-regel inte handlar om att ta ut 4% av kapitalet varje år.

Om vi bortser från den aspekten, så är väl svaret ja det kan du i teorin, men du utsätter dig för en enorm risk att stå överbelånad vid en sättning och därför tvingas sälja av allt och stå barskrapad.

Här är en trivial simulering där inflationen är 2%, nominell avkastning efter skatt och avgift 7%, och belåningsränta 3% (och vi använder 4%-regeln som den är definierad, dvs vi börjar med en kapital motsvarande 25 årsutgifter och räknar sedan upp denna utgift med inflation). Får du en sättning här efter 10 år kommer du plötsligt stå med en väldigt hög belåningsgrad, för att inte tala om vad som skulle hända vid 25 år.

4 gillningar

När jag ströräknade på detta för åratal sedan (fast med konstant procentuttag) kom jag fram till att belåningsgraden tenderade att stabiliseras vid tio gånger uttaget. Så tar man ut 4 % genom belåning tenderar man att landa på runt 40 % belåningsgrad efter lång tid. Lite udda att det var såpass lika under olika antaganden, och du fick liknande resultat här.

Till TS: Det här är ju hur många riktigt rika lever på sina tillgångar. ”Köp, låna, dö”, kallas det ofta. Har man inte ISK utan vanligt depåkonto (vilket är normen i andra länder) så kan man på detta sätt helt slippa skatt. Kruxet är att man som simulationen visar måste ha en rejält låg uttagsnivå. Kan du leva på 1 % årligen så är detta en attraktiv strategi. Men på 4 % blir det ruskigt riskabelt.

Early Retirement Now har en genomgång om att använda belåning för att hjälpa 4%-regeln. Orkar inte leta rätt på den nu, men från minnet var det inte helt lätt att använda det för att förbättra uttagen.

Generellt är det bättre att låna upp allt på en gång och investera det som är över, då får man avkastningsnettot under längre tid.

4 gillningar

Tycker ändå att den här frågan var intressant och en frisk fläkt. Jag har aldrig tänkt eller läst belåning på belåning på detta sätt tidigare.

Säg att man har 7 miljoner obelånat så kan man belåna den portföljen med stegvis till åtminstone 20 procent och därmed få ut 1,4 miljoner till. Det motsvarar isk-skatten på hela isk-beloppet i 16 år. 20 procents belåning torde vara relativt riskfritt. Räntan på ett sånt lån på montrose är 1,6 procent vilket också skulle kunna betalas med lånade pengar.

Du kan bara slippa skatt om landet tillämpar “step-up basis” (avkastningen “nollställs” när tillgången ärvs), vilket Sverige inte gör.

Personligen förstår jag inte varför det finns överhuvudtaget.

1 gillning

Om jag uppfattar din fråga rätt så är svaret ja.

Du får räkna med räntekostnader för lånet samt skatt men i övrigt spelar det ingen roll om du väljer att spendera dina uttag på ränta eller på modellflygplan.

Men som andra har skrivit, det är 4% av kapitalet när du börjar dina uttag du ska räkna med hela tiden, inte 4% av kapitalet vid varje givet tillfälle.

Du justerar bara upp uttagsbeloppet med inflationen varje år, så efter ett år med 2% inflation 0,04 x = 1,02 = 4,08% av det ursprungliga uttagsbeloppet osv.

Men med stor hävstång vid större nedgångar kan det bli dyrt p.g.a. höjd ränta och kanske t.o.m. tvångsförsäljning, och det senare är ju verkligen inte något man vill behöva göra i FIRE.

Så det bör i så fall vara en väldigt liten hävstång med låg ränta, vilket kan bli fallet om portföljen växer och du inte får en riktigt kass och långvarig nedgång.

Det kanske inte funkar för vissa perioder om du ska öka på lånet med flera procent varje år.

Det känns som att din sequence of returns risk borde öka med ett låneupplägg där du har mer investerat i nedgång och sen lån på det.

2 gillningar

Är inte en stor del av poängen att man skulle kunna göra en sån låneaktivitet vid början av Fire/pension till exempel. Och hålla pengarna på depå istället för IDK för att slippa isk skatten. Vid ev. nedgång i början av pensionen kan man ta ut pengar av kapitalet utan att skatta. Vid uppgång lånar man på kapitalet och tar ut skattefritt.

1 gillning

I många länder med sådant system så finns arvskatt. Arvskatten fungerar då som en slags “schablonbeskattning” på vinsten.

Vilket som är bäst från olika ståndpunkter kan man såklart diskutera.

1 gillning

Fast det ena utesluter inte det andra? Den latenta skatten borde väl rimligen betalas först, och sen arvsskatten efteråt.

Ser inte varför det skulle vara mer rättvist eller bättre på något sätt att någon som sålde huset eller aktierna och kolade vippen två minuter senare betalar mycket mer skatt.

Man kan såklart även ha båda, mig veterligen fungerade det så i Sverige innan arvskatten avskaffades. Av någon anledning så ansågs det vara för mycket och ena togs bort, och det blev arvskatten.
Där jag bor så är det tvärtom, arvskatt finns men kontinuitetsprincipen tillämpas ej.
Vid diskussioner om borttagandet av arvskatten här så skulle det medföra att kontinuitetsprincipen skulle börja tillämpas.
Så, det verkar inte helt ovanligt att olika länder väljer att implementera antingen eller.

Skattesystem är inte alltid utvecklade för att vara rättvisa, eller bättre för alla parter.
Vilket system som är “bäst” beror på situation, och vem du frågar.

Nja, om jag kör det upplägget så behöver jag inte betala skatt. Men ja, mina eventuella arvingar behöver betala.

1 gillning

Det blir rätt mycket skatt på inflation då.

En del av grejen bakom stepped up basis är inflationsjustering av anskaffningsvärdet.

Vi har faktiskt en del inflationsjustering med 22/30 reglerna i Sverige. Men det gäller ju t.ex. inte ärvda aktier.

Ser fortfarande inte vad poängen är med att ha olika skatter beroende på vem som realiserar vinsten dock, det öppnar bara för skatteplanering (och andra negativa sidoeffekter som att arvingar har ekonomiska incitament till att förmå arvlåtaren att avstå från att realisera värdet av tillgångar, även om det vore bra för arvlåtaren).

Att man betalar mycket skatt på inflationen finns det bättre sätt att lösa det på tycker jag.

Jag förstår inte vad du menar här.

Om arvlåtaren realiserar vinsten innan hen dör så betalas mer skatt än om arvingarna realiserar vinsten direkt efter arvskiftet. Arvtagarna kan alltså tjäna miljoner på att se till att arvlåtaren inte realiserar någon vinst innan arvskiftet.

Det gäller ju bara om du har stepped up basis och ingen arvsskatt. Vanligtvis har man antingen eller.

Arvsskatt är irrelevant i sammanhanget, eller hur menar du?

Exempel: hus värt 10 mille.

Realisera vinsten innan arvsskifte: 8 miljoner kvar efter vinstskatt på 20%. Sen arvskatt på 10% ger 7,2 miljoner kvar.

Realisera vinsten efter arvskifte (ingen vinstskatt): 9 miljoner kvar (arvsskatt på 10%).

I praktiken brukar det såklart finnas lite gränsvärden och annat skoj för arvsskatt, men poängen kvarstår även om det i vissa fall kan vara sak samma.