Har lite oväntat fått ut 4000 kr på en försäkring för ett mindre olycksfall (inga bestående men) Nu är jag i valet och kvalet vad jag ska göra med dessa “extrapengar”. Hade jag fått 4000 extra på lönen så hade jag bara tänkt att “Schysst, 4000 extra i sparande denna månad!”, men nu har jag ju fått dem pga lite olyckliga omständigheter och därför känns det som om pengarna kanske borde gå till något annat? Om jag bara sparar dem så försvinner de ju rätt obemärkt.
Frågan är då vad jag ska göra med dem? Jag har inget jag verkligen behöver i nuläget och har därför haft köpstopp i år. Visst, jag skulle kunna unna mig nåt jag villhöver, men jag försöker komma bort från det tänket (är dock rätt kass på den biten och ser massor jag vill ha, men jag vet också att om jag väntar ett tag så försvinner begäret)
Någon som har några tankar? Det är ju ingen jättesumma, men i vårt nya tänk räknas varje krona och ska ha ett syfte/mål, inga mer pengar ska glida mellan fingrarna eller spenderas på “skit”…
Jag är inte ett fan av mental bokföring, så de 4 000 kronorna hade varit lika anonyma som resten på kontot för mig. Således hade jag nog sparat dem i aktiefonder
Jag tänker en massa hela tiden. Men du verkar bestämt dig, livet ska levas snålt och i så fall skulle jag väl följa samma strategi som du säkert redan har vad gäller överskott, investera dom på samma sätt?
Hade jag varit du kanske jag skulle bjudit dina barn på något gott och stoppa undan resten.
Räcker till ett riktigt fint spö om du fiskar. Håller livet ut om du är rädd om det. Själv är jag sugen på ett poison adrena men kan inte riktigt motivera det än
Det finns flera trådar på ämnet här, där sparandet blir en livsstil och man ifrågasätter sig själv när man har extra pengar och vill spendera dem på något onödigt.
Detta oavsett om det är 400, 4 000, 40 000 eller mer.
Några funderingar:
Har man fått en livsstil som innebär att spendera pengarna på något relativt onödigt faktiskt inte innebär någon märkbar lycka? Varför då spendera dem?
Finns det saker i tillvaron som man snålat in på för mycket, där de där 4000 kr skulle kunna göra inte bara nytta utan ge glädje?
Du kan ju alltid köpa en god middag, eller en stol från IKEA?
Finns ju inte så mycket saker som är billiga nog för 4 000 kr, du kan tanka bilen 3 gånger kanske? En resa - bussbiljett till Halmstad och sen middag på Harrys är väl ungefär vad du kan få.
Lägg pengarna på separat investeringskonto mot där du har ditt vanliga sparande och bestäm att du ska ta ut alla pengar utöver 4000 när ett år har gått och köpa något du villhöver.
Kanske iofs är för lite för att det ska bli något att prata om men personligen gillar jag tanken på att ha en mer kortsiktig pengamaskin som ger gratis pengar varje år vid sidan om mitt livslånga sparande.
Tack för era svar! Jag har faktiskt kommit på något jag behöver; ett par nya friluftsbyxor i mindre storlek. När vi la om ekonomin förändrades även våra matvanor och fritidsintressen och jag har vandrat en hel del. Till följd av det så har mina byxor blivit för stora.
Nackdelen är då att jag bara för någon vecka sen skrev i tråden om att inte handla kläder under året…
Investera i fonder (eller aktier) och unna dig i framtiden. Eventuellt i en bransch relaterad till olyckan så kan du komma ihåh varifrån och varför investerat du i just det bolaget eller fond.