420. Rikedomstrappan: en karta för de sex nivåerna av rikedom | Del 1 av 4

Förstår din poäng, men för att vara lite classic-RT-forumit, så är det ju inte riktigt sant. Jämför med en amerikan som inte har pension på samma sätt som vi, då påverkar ju hens avsaknad av pension vardagen väldigt konkret idag, något vi inte behöver tänka så mycket på eftersom vi just har pensionen.

Haha… självklart att just du skulle reagera på det här. :joy:

Ska mejla Nick: "Hey Nick, I know a guy JFB, he says… "

5 gillningar

Men inte utan att det för sin skull gör ett avtryck i ekonomin väl?
De andra nivåernes “restaurangfrihet” och “resefrihet” fungerar ju på samma sätt.
Man kan äta vad man vill på en restaurang på nivå 2, och resa vart man vill på nivå 3 också, om man väljer att prioritera det över annat,
Men, det kommer påverka ens ekonomi signifikant.

4 gillningar

Rikare än den absoluta majoriteten, inte bara i Sverige utan “worldwide”, stämmer väl för hela Sveriges medelklasss också?
De flesta av medelklassens bekymmer kan säkert bagatelliseras som svårigheter endast skapade för att de har mer pengar än de under.
Gick bilen sönder? Problem skapat för att du hade råd med bil.
Vattenläcka i villan? Problem skapat för att du hade råd med villa.
Och så vidare.

8 gillningar

Den viktigaste frågan här: I vilken nivå är det naturliga steget en Lamborghini?

1 gillning

Jag vet inte om jag kan hålla med om det. Jag har labbat lite i MonteCarlo-körningen, och 50 år efter att man kliver in på arbetsmarknaden känns det möjligt att nå mot 100 miljoner inflationsjusterat bara genom idogt sparande, om man har lite högre lön än medianlön. Får man till att börja med ut 30k per månad efter skatt, och har 15k i utgifter, sedan inflationsökar utgifterna och lägger 3% löneökning om året, så hamnar man i de faggorna.

Man kan förstås ha åsikter om den typen av sparkvot, men tittar man på folk i forumet här så är det inte rätt att säga att det är omöjligt/orimligt.

2 gillningar

Ja, det gäller även fonder.

Det är dock reglerat så att en viss procent av totala kapitalet måste betalas ut varje år.

Det gäller alltså att ha högutdelande tillgångar och att man ligger minst ett år ”före” för att inte värdepapper eller fonder ska säljas för att täcka utbetalningarna.

Man kan alltså inte själv välja en väldigt låg utbetalningsnivå.

Jag ser att jag måste reservera mig för möjligheten hos Avanza. Hos Nordnet har jag det skriftligt och har i bakhuvudet att Avanza har en liknande lösning men blir nu osäker.

1 gillning

Det är väl just den sortens reaktioner de vill slippa med uppdelningen, antar jag? Problemen avfärdas.

2 gillningar

Intressant avsnitt, även om jag håller med det många skrivit, att stegen är för breda. Om pension och bostaden ska räknas in tycker inte jag att man i närheten av samma ekonomiska situation om man är omkring 1-2 miljoner i nettovärde, i jämförelse med 8-10 miljoner.

Jag har arbetat deltid 80% i butik i större delen av mitt arbetsliv (är 43), och den totala pensionen är över 2 miljoner. Dvs det blir för lätt att komma upp till nivå 3, utan att egentligen behöva spara något och leva lön till lön.

Jag tycker nog att stegen, iallafall 1 - 3 borde räknas utan den allmänna pensionen, då tror jag den blir mer rättvisande, eftersom den annars ger en för stor skjuss uppåt i trappan.
Husets värde efter borträknat lån tycker jag dock ska räknas med.

3 gillningar

Är inte tid den ultimata valutan?

Jag har gått ner till 80%jobb samt sänkt månadsutgifter. Så otroligt härligt. Månadssparande har dock ökat trotts rejält minskad inkomst

7 gillningar

Ett problem är att man inte har samma sparkvot alla år. Samt att man har en partner som kanske inte har lika bra inkomst eller sparkvot.
Ska man ha gemensam ekonomi med en partner, skaffa bil(ar), boende och barn så urholkar man kanske sina besparingar och slutar spara i perioder.
Antalet personer som skulle klara av det du skriver blir få pga levnadsval man gör i livet.

1 gillning

Jo, men man kan också ha mer lön, och massa andra saker kan skilja sig. Men det är inte orimligt.

Folk slutar ju för att de tycker de har tillräckligt med pengar nu, så som du säger, få kör hela vägen till det målet.

1 gillning

Är det bostaden som gör att dom flesta hamnar i Nivå 1? (nivå 0 då skulderna överstiger tillgångarna).
Många har ett boende på 3 miljoner (eller mer) med nästan max belåning (80-85%). När man amorterat ner en del då kommer ett bilköp eller något annat som måste fixas i huset, som drar upp belåningen igen.
80% av 3 miljoner är 2,4 miljoner.

Om man är 20 år bor hemma tills man är 30. Jobbar och sparar under denna tid för att ha råd med bostad. Sedan köper man en bostad. Då går man från nivå 2-3 till nivå 1 igen och troligtvis överstiger skulderna allt så man har minus igen (Nivå 0).

Kan verkligen förstå att man är top 10% i världen om man har mer än 1 miljon kronor i nettoförmögenhet.

Du sänker inte din nettoförmögenhet om du lånar för att köpa något som behåller värdet. Det ökar pengarna på båda sidor om beräkningen.

3 gillningar

Tack @janbolmeson för ett bra avsnitt och framtida avsnitten för att anpassa trappan till en svensk kontext! :+1:

Såg i poddflödet att Nick Maggiulli gjort en intervju med pensionshjälten Christine Benz inför boksläppet;

Nick Maggiulli: Climbing the Wealth Ladder

The author and blogger discusses how financial priorities should change with income and net worth, the money/happiness connection, and why deciding how to spend is just as important as deciding how to invest.

Bra genomgång av resonemangen kring nivåerna och kommentar från Nick om hur sammansättningen av nettoförmögenheten i termer av likvida vs illikivda tillgångar samt geografisk sammanhang för hög vs låg cost of living (CoL) spelar in för hur man kan tänka kring nivåerna.

Har beställt boken och förhoppningsvis kommer den redan i veckan. :money_mouth_face:

2 gillningar

Det var väldigt optimistiskt räknat. För de flesta tar det ganska många år i arbetslivet för att komma upp i en lön på 30k netto. Du måste hinna utbilda dig, få juniora roller och sedan bli senior i din roll. När det gäller löneökning så är det troligare att du får under inflationen i löneökning (1,6 % är ganska vanligt). Du behöver byta arbetsgivare/roll för att öka lönen så mycket. Din beräkning bygger alltså inte på någon medelperson, utan någon som verkligen maxar sin karriär genom rätt yrke och konsekvent jobbat med att få upp lönen. Samtidigt som personen hållit ner utgifterna till löjliga 15 tkr (ingen familjen, inga resor, ingen ägd bostad). Dessutom ett iskallt psyke som kan lägga allt på börsen och ignorera alla nedgångar.

7 gillningar

Absolut! :slight_smile:

• Att nyttan av pengar inte är linjär. Den insikten har flera implikationer, exempelvis det jag kallar “badrumsrenoveringsfasen”. Att i ett visst skede av rikedom är det mycket värt att ta sig till nästa nivå, medans många fastnar eller blir kvar på en nivå länge då man spenderar pengar på sådant som kanske inte riktigt ger lycka eller reellt värde i livet. Lätt att säga, svårt att göra såklart. Vilket leder till…
  • …att ha insikt om vilka nivåer man har i just sin trappa (i min/den bokens version är ju nivåerna individuella och inte fasta) kan leda till bättre och mer aktiv livsdesign.
  • Sist men inte minst som företagare tycker jag konceptet var guld värt för mig. Om man har identifierat sin nivå 5 är det dit man ska sträva och när man når dit i företagsvärde är det rationellt att sälja så mycket aktier, eller hela bolaget, för att säkra den nivån. Resonemanget gäller kanske mindre för livsstilsföretagaren men för grundare till bolag med externa ägare tycker jag det är klockrent.
2 gillningar

Det här kan bli det mest betydelsefulla avsnittet för RT sedan de fyra hinkarna introducerades som koncept. Tack för att ni “svenskifierat” modellen som Nick presenterar i sin bok. Det kan bli en suverän modell för att resonera & presentera förhållningssätt till ett rikare liv på RT-hemsidan utifrån läsarens nuvarande nivå i pengaspelet

Det är förstås frustrerande och nästan något kränkande i att nivåerna fullständigt ignorerar disponibel inkomst och enbart utgår från nettoförmögenhet.

I den här diskussionstråden och i avsnittet upplever jag att flertalet kommentarer fastnat på beskrivningen av nivån, exempelvis @janbolmeson när du i andra meningen av beskrivningen för nivå 4 påstår:

Men om 6 av 10 personer på nivå 4 har halkat över till nivå 4 på grund av ägt boende och pensionstillgångar… med en i övrigt ganska ansträngd disponibel inkomst / balansräkning i sin privatekonomi. För dessa 6 personer så stämmer inte ditt påstående och modellen känns inte autentisk för dessa personer.

Här skulle det vara önskvärt att ha ett tillägg till modellen som också tog hänsyn till disponibel inkomst / balansräkningen i den löpande privatekonomin.

Jag tycker också att nivå 0 borde införas för min övertygelse är att vi har fler personer som besöker RT på nivå 0 än på nivå 5. Även utanför RT i ett nationellt perspektiv. @janbolmeson ni sa i inledningen till avsnittet att den här modellen fortfarande kan behöva justeras lite för att passa i en svensk kontext; jag tror ni vinner mycket på att byta ut nivå 6 mot en nivå 0 i modellen. Eller åtminstone föra in nivå 0 i alla resonemang om privatekonomi för att vi ska kunna bli RikaTillsammans.

5 gillningar

Är inte detta egentligen en vidareutveckling av det ni pratade om i avsnitt 132? :smiley:

Där kom ni fram till följande modell med dessa nivåer:

6 nivåer av rikedom

• Nivå 1: Alla utgifter spelar roll – 0 till 100 000 kr
  • Nivå 2: Det spelar ingen roll vad livsmedel kostar – 100 000 till 1 miljon kr
  • Nivå 3: Det spelar ingen roll vad restaurangbesök kostar – 1 till 10 miljoner kr
  • Nivå 4: Det spelar ingen roll vad resor kostar – 10 till 100 miljoner kr
  • Nivå 5: Det spelar ingen roll vad boendet kostar – 100 miljoner till 1 miljard kr
  • Nivå 6: Inga utgifter spelar någon roll – 1 miljard kr och uppåt
8 gillningar

Jäklar vad imponerande, snyggt jobbat! Så pass ung och redan på de nivåerna. Utan att gå för off-topic; hur lyckas du med detta?
Jag har många gånger disskuterat med vänner om att det inte går att komma upp i de summorna med arbete i Sverige. Kul att man blir motbevisad. Jag är lite äldre än dig och är i mitten någonstans på nivå 4, och kommer ev. nå nivå 5 inom 3-5 år. Men det är enbart genom eget företagande, som jag (fram till nu) alltid trott varit den enda vägen till att uppnå de summorna i Sverige.

Tänker att det beror på vad man vill med sitt liv. Många känner sig nöjda och kör en FIRE vid låg nivå 4. Andra är långt över nivå 5 och gasar på med 60-timmarsveckor fortfarande.

FIRE-entusiasterna kallar nivå-5 människorna för galna, giriga och att de kommer ångra sig när de blir äldre.

Nivå 5-människorna kallar FIRE-klicken för lata och omotiverade dagdrivare som inte gör något med sitt liv.

Om och när man känner sig nöjd eller inte har enligt mig inte bara att att göra med pengar. En större faktor är hur ens liv ser ut i övrigt. Har man 50 miljoner och avskyr sitt jobb och har en hobby/passion som tar upp mycket tid och man älskar att ägna sig åt, samt små barn hemma som man vill spendera mer tid med, då kan man säkert känna sig nöjd.

Är man en 28-årig singel i storstad som älskar dyra sportbilar, umgås med förmögna människor, vill åka på 3-4 lyxresor per år och drömmer om en egen privatjet - då kommer man troligtvis inte känna sig nöjd vid 50 miljoner.

6 gillningar