Jag är ny på forumet och tänkte dela några tankar. Jag har inte sett att just detta diskuterats så mycket och blev nyfiken på om fler kände likadant efter avsnittet. Först och främst: tack för ett tänkvärt avsnitt.
När jag hör Jesper beskriva sig själv inser jag att vi är ganska diametralt olika. Han säger att han inte är så social, inte gillar att resa, inga fester och så vidare. Jag är mer åt andra hållet. Den enda gemensamma nämnaren jag kan komma på är att vi båda gillar gamla vintage-syntar.
Jag vet att Jesper flera gånger säger att han inte dömer någon och inte uppmanar alla att gå hans väg, vilket är fint. Men jag vill ändå lyfta några andra perspektiv.
Jobbet:
För mig är jobbet en självklar del av vem jag är. Om det enda man går runt och tänker på är hur man ska kunna sluta jobba, då har man kanske valt fel jobb från början. Jesper säger att man “bara” är där 8 timmar om dagen, men det är runt 35 % av ens vakna tid.
På jobbet träffar man kollegor, får energi, utvecklas och jobbar mot gemensamma mål. Man blir bra på något och man bidrar. Varför skulle det vara fel att identifiera sig med sitt yrke?
Jag har jobbat som högre chef inom finans i Stockholm i över 20 år och har nog ett ganska annorlunda perspektiv här.
Boende:
Varför skulle det vara ett självändamål att flytta från stadskärnan? Jag bor mitt i city och älskar det. Jag älskar att kunna gå till restauranger, träffa folk spontant och ha allt nära. För mig är det livskvalitet.
Ekonomi och livsstil:
Här skiljer vi oss nog mest åt. Jag älskar att resa och lägger gärna pengar på upplevelser. Jag gillar fina bilar och dyra prylar. Det är sådant som ger mig glädje. Det är såklart svårt att kombinera fullt ut med FIRE-tänket, och det är helt okej för mig.
Som ni hör finns det inte så många likheter. Men det är också det som är intressant. FIRE är ett spännande koncept, men jag tror verkligen inte att det är “one size fits all”. För vissa är det drömmen, för andra är ett aktivt yrkesliv, stadsliv och hög konsumtion av upplevelser minst lika mycket livskvalitet. Men den viktigaste take-awayen för mig är att synen på jobb och identitet är extremt olika. Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan leva med sig själv och sitt jobb om det enda man egentligen vill är att sluta.