Det är ganska lätt att associera vidare:
![]()
Men hade du inte en massa semester som du tog ut på slutet?
Jo, från 240614 till 240831, om det är den du menar. ![]()
Så ja, jag är inne på andra året, så man kan ju se det som två om man vill. Precis som man gör bibliskt (“På tredje dagen uppstånden”) eller som folk skrev i brevvänspalterna på 80-talet: “En kille på sitt femtonde jordsnurr” för att man vill låta äldre än man var. ![]()
Kan ju meddela om att det där sättet att uttrycka ålder, alltså att säga att man är 15 när man har fyllt 14, är standard på turkisk landsbygd och generellt bland bland den mer konservativa befolkningen i Turkiet. Jag har haft så många missförstånd kring detta. Så Turkiet och brevspalterna på 80-talet (vilka jag också kommer ihåg).
51, ska fylla 52.
Femtioettochetthalvt
Ja, snart! ![]()
Nu har ni satt en strof ur Sound of Music i huvudet på mig också.
(Och den fanns som gif också!)

När trådar börjar spåra ![]()
Ska vi försöka ta den tillbaka till om topic? Tycker synd om någon utomstående och vill ändå åtminstone ibland hålla skenet uppe av ett seriöst forum. ![]()
![]()
Vi var färdiga ändå.
Tack för avsnitten. Dom var inspirerande. En vacker dag ska jag också gå i FIRE ![]()
![]()
Alltså frågan om sysselsättning.
Kan man inte fördriva tiden har man ju antigen för lite kreativitet eller för lite pengar. Eller en kombination.
Definitivt brist på kreativitet. Kanske kombinerat med brist på lekfullhet och lust.
Mycket pengar behövs bara för att kunna göra större utsvävningar.
Jo men har man dålig kreativitet kan man ju köpa det för pengar. Typ jordenruntresa som nån annan planerar
Risken är att det ger massa intryck, men inte mening.
Problemet kommer lite när det man kan göra känns meningslöst/tråkigt, trots att man kan göra det.
Problemet är inte för få alternativ. Jag har aldrig behövt hjälp att hitta på ny skit att kasta bort tid på i alla fall - problemet är att prioritera. För många alternativ.
Pengar är en praktisk måttståck. När det inte är en faktor får man börja väga psykologi, olika moralsystem, filosofier och viljor mot varandra. Ta hansyn till massa juridiska, materiella och sociala aspekter. Valet jobba eller dö är mycket enklare.
Hur står sig ditt mest kreativa tidsfördriv i ett utilitaristiskt perspektiv?
Detta ^
Det är iofs så att när man jobbar och har familj finns det mycket som strukturerar tiden åt en. Barnen ska till skolan, alla ska ha mat, osv. Det finns en ram.
En helt ledig tid utan yttre krav och tydlig ram tänker jag mig tar tid att vänja sig vid. Man kan ju lika väl påbörja det där projektet i eftermiddag, eller om en vecka. Jag tror att man kan behöva skapa en ny ram för att det inte ska bli alltför konturlösa dagar.
Väldigt trevligt avsnitt! Kommentaren om att det är skönt att slippa tidsoptimering som en höll på med under arbetslivet träffade. Har tills nu känt mig lite klipsk för jag städar diskbänken eller tömmer diskmaskinen medan jag kokar tevatten.
Förstår inte. Du får det låta som ett problem. ![]()
![]()