Jag hör dig. 
Jag har nu suttit med problemet, vridit och vänt på det, hållit upp det mot ljuset, smakat på det, knackat på det, testat spela musik för det och undersökt vad som händer om man släpper det från hög höjd. Jag kan ev. vara redo för ett första närmande mot en lösning med ett förslag på ett safe-to-fail experiment, men jag behöver en ingenjör. 
Detta är verkligen ett provprat - jag skulle älska om förslaget är en katastrof och förkastas fullkomligt då det innebär att jag får massa ny kunskap att använda till nästa närmande/ sondering/safe-to-fail experiment. 
Om det fungerar så behöver du inte ändra något med själva modellen, men kan uppnå en högre precision och individanpassning i resultatet och fokusera på funktion > form, mer likt uppdragstaktik.
EDIT 2: Tror att kontrollsumma kan vara fel lösning. Låter det stå kvar dock.
Närmande #1: Kontrollsumma
- Erbjuda en kontrollsumma att stämma av modellen mot, ev. beroende på fas eller nivå i rikedomstrappan. Om en specifik siffra blir svårt så kanske ett spann?
- Visa hur respektive individ kan räkna för att få fram summan
- Ge exempel på vart de bör tänka om ifall summan inte stämmer (ex. öka/minska X i hink Y)
- Sen får individen själv välja 2, 3, 5 eller 15 hinkar - givet att de får rätt kontrollsumma.
- Individen väljer sedan komplexitetsnivå själv genom att inkludera olika tillgångar i olika hinkar, vill du erbjuda hjälp i att välja tror jag sensemaking är att föredra framför kategorisering.
- På så sätt optimerar du inte en enskild hink på bekostnad av privatekonomin
Ni som kan detta bättre än mig, kan detta funka? Den omedelbara kritiken som bör belysas är att vi kan troligen endast inkludera det som är kvantifierbart, det kvalitativa med möjlighetsutrymme, rikedom i livet, etc. blir svårare, men det kan finns andra kompensatoriska strategier för dessa som går att tillämpa.
Om du lyckas med ovan så tror jag att du kan få något som är betydligt bättre än många alternativ. Låter ovan förståeligt eller vill du att jag försöker konkretisera det ytterligare? 
Feg friskrivning, bättre kan du 
Vi har pratat om det här förut och jag vet att du egentligen är rätt duktig på detta, på att vara mer pedagogisk än att “lämna eleven med ett “det-beror-på” svar” och gå vidare. Vad ska anpassas? När? För vem? Hur då? Du är för bra på detta för att ducka den utmaningen. 
Detta
@janbolmeson
Detta uppenbarade sig för mig när jag stod och krattade löv efter att ha lyssnat om på alla fyra-hinkar-avsnittet, från #47 till #346. Om du någon gång verkligen vill prioritera meningsfullhet framför produktivitet, och påverkan framför pengar, så är detta något jag tror ni bör utforska.
Med tanke på att du bor tillsammans med någon som läst mer biologi än vad de flesta tittat på netflix så bör ni kunna rita upp RikaTillsammans ekosystem med alla dess relationer inkluderat, för att synliggöra för er själv och era följare hur alla teorier, koncept och modeller hör ihop och påverkar varandra - hur blir fyra-hinkar-modellen påverkad av att intjäningen spelar större roll för ekonomin än portföljen när portföljen/avkastningen är liten när man avser att die with zero i stealth wealth om man är i ett tidsfönster där mor-och farföräldrar fortfarande är i livet? osv.
Om detta skapar kognitiv friktion så var det meningen @janbolmeson

EDIT 1: Tur att sambon är bortrest i helgen, detta blev alldeles för intressant