437. Fyra-hinkar-modellen klädd i en snittsvensks siffror | Del 2 av 2

Ja, tex inkomstpensionen räknas om med ett delningstal, men jag kan ha fel här. Ni som är i pension, eller Monica, hur bilder på minpension.se med premiepensionen och inkomstpensionen?

Tjänstepensionerna har man kvar i hinkarna, får uppdatera hinkbilderna.

1 gillning

Jaa! Detta verkar vara största fällan för många, i alla fall om man ser till alla trådstartar vid varje dipp eller ny geopolitisk oro.

6 gillningar

Minpension.se visar premiepensionens värde även under uttag, däremot inte inkomstpensionens värde. Tar man bara ut en del av inkomstpensionen (t ex 1/4, 1/2 eller 3/4) så visas värdet av den del man inte tar ut från (3/4, 1/2 resp 1/4).

1 gillning

Vet inte om jag är jobbig eller hjälpsam, men om jag inte missförstår vad som sas/skrevs så råkade det bli premiepension som titel på två pengapåsar istället för en påse med premiepension och en med tjänstepension.

1 gillning

Tror det är ett AI-missförstånd. Så här har jag gjort.

Inkomstpension

För inkomstpensionen utgick jag från dessa siffror:

Premiepension

För premiepensionen utgick jag från dessa siffror:

Tjänstepension

Det finns inga siffor, så jag gjorde ett grovt överslag att om avsättning till premiepension är 2.5% och till tjänstepensoin är ca 5%, då är det inte orimligt att tjänstepensionen för de flesta borde vara dubbelt så stor som premiepensionen.

Avsättning till tjänstepension gjorde jag baserat på:

@janbolmeson: Jag tror att @Frusse menar att ordet premiepension som är markerat med annat typsnitt ovan ska bytas mot tjänstepension.

Sen är nedanstående mening lite skum också, tycker jag. Fattas några bokstäver i sparkon(to), och oklart vad den sista ISKen innehåller.

Sen samma sak: sparkon till 50 000, tillväxt ISK 100 000 och 25 000 på ett ISK.

1 gillning

Ja och det gör det ju lite lättare att diskutera och jämföra upplägg utan att behöva gå in på absoluta tal (som nog många tycker är känsligt) och inte heller livsstil (kostnad)

”Hur mycket har du i buffert?”

”Tja, runt 1 årsbehov”

”Hur stort är ditt totala kapital?”

”Mm, runt 20 årsbehov”

Osv

2 gillningar

Det lyser igenom rätt ofta hur riskavert Jan är :wink::slight_smile:Det skarvas både här och där för säkerhets skull. Till slut blir det så mycket skarvande på så många ställen att man hamnar rätt långt ifrån det som är mest troligt. Målet är väl inte att dö rikast på kyrkogården?

Några exempel;

• Skatten på pensionen beräknas till 30 procent. Den är väl snarare max 20 för en medelpensionär?
  • Årlig medelavkastning på aktier dras ned med några procentenheter från den källa Jan själv refererar till
  • Ett halvt decennium buffert på konto för en som går fire. Och utöver det ska man ha 11 mille, eller vad det var för att klara sig med 25k per månad. Är det inte att ta i?

Med alla dessa försiktighetsåtgärder kommer risker. Risker att man får spara och gneta på tills man dör utan att kunna få nyttja sina surt förvärvade pengar.

7 gillningar

Bättre så väl än tvärtom? Jag säger ju det tydligt hoppas jag iaf. :see_no_evil_monkey:

Vill liksom inte ge glädjekalkyler. Ni som är på andra sidan tex @JFB och @angaudlinn vilka antaganden gör ni kring real avkastning, skatt, burn rate och sådant?

Efter riktålder + 1 år blir det typ 20% ja. Kanske högre beroende på kommunalskatt.

De som vill gå före dess sp blir det drygt 30% som kommunalskatt

RT forumet är kanske inte så många medelinkomsttagare dvs högre pensioner dvs högre skatt

Risk för framtida skattehöjningar (kommun) och/eller borttagande av avdrag? Vi pratar ju om 30-50 års sikt

Hur sätter man en siffra för en så bred grupp? Omöjligt men i min mening är 30% ett hyfsat väntevärde över tid

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Vill man skruva upp den så kan man ju göra det

Kanske men tanken är väl att göra något som kan funka. Varje person kan / ska såklart anpassa för vad man själv tycker

Sen är det ju ofta också så att man tänker lite annorlunda när dagen då inga nya löner kommer in och inga nya avsättningar görs i ens pensioner.

De som inte närmat sig den situationen har ofta lite svårt att relatera till det.

Därför är det väl bra med en lite konservativ kalkyl som inte går fel (drar pluggen för tidigt och svälter som pensionär) medan de som vill vara mer aggressiva gärna får vara det om de anser sig ha goda skäl för det.

3 gillningar

Lite marginal kan man ju ha men när man smyger in marginaler lite överallt blir det till slut orimligt hög marginal. Det är lika fel att räkna på tok för högt som att räkna på tok för lågt.

Jag brukar också själv räkna med goda marginaler men jag vill inte hamna i ett läge där jag är på tok för feg och aldrig tar mig i mål.

2 gillningar

Jag argumenterar inte mot. :+1:

1 gillning

Jag tror jag har 91% aktiefonder och aktier, är det rimligt?

Försökte kopiera Excelkalkylen, men det är svårt att hitta hur mycket pension som avsätts när man är sjukpensionär. Men tror själva siffrorna stämmer ok annars.

Får leka med ränta på ränta kalkylatorn för att se om jag kan uppskatta total pension sen. Men inte idag. :sleeping_face:

1 gillning

Jag skulle säga att det är en bevara-värdet-investering. Eller, vad tänker ni andra? @jfb?

2 gillningar

Jag fyllde i det som det, vet inte vad det består av heller, så låtsas att det är räntor.

Jag tänker att det är den förväntade avkastningen som får avgöra eftersom det är lite en ledtråd. Ofta kan man ju dock kolla vad den innehåller om man vet vilken det är.

Folksam är väldigt hemliga och den kallas bara ” Kapitalförsäkring med traditionell förvaltning”.

Har frågat ett par gånger vad den innehåller, men får aldrig något förståeligt svar. Har haft den sen 2005, men har sålt av det mesta, då avgiften är så hög.

Men då den är värdebevarande, så tänker jag att den är bra att ha kvar när jag ska vikta om, när jag närmar mig pension.

1 gillning

Du har ingen länk eller informationsblad?

Jag skickar dm, ifall det har något privat.

Jag förstår det, i din position med tanke på RT etc. Men som en som också samtidigt hänvisar till forskning i varannan mening (lite överdrivet) så är det ändå intressant att du t ex vill räkna med 35 årsutgifter (var det väl?) fast forskningen talar om 25 och har gjort så i 30 år ungefär? :smiley:

Jag håller mig till Bengens possé, MMM:s crowd och Cederburgs crew. :wink:
Personligen räknar jag enbart på mina FIRE-pengar, att jag över tid klarar mig på inflationsjusterade 4% och att ISK-skatten ingår där. Sedan har jag i värsta scenariot färre än 30 år att brygga innan pensionen kickar in och jag räknar inte med ökade utgifter.

Men, som vanligt, allt är ju så personligt. Detta är mina siffror och jag vet hur det troligast ser ut framöver. Som jag brukar tjata om: Jag lever stort och kan kapa ner det om jag vill. Jag får rum över om ett par år och kan hyra ut. Jag kan ta ett extrajobb om jag vill. Det rasslar in nån extrapeng här och där från tuben, skivor etc.

Allt detta gör att jag inte ser det så decimalfixerat. Sedan kanske jag testar mallen programmet kretsade kring en dag, men sneglar jag på mitt eget kalkylark och mitt FIRE-tal så är jag där jag var i början av februari i år tillika november för ett år sedan.

I skrivande stund är enbart mitt FIRE-kapital (dvs ISK + buffert) 26 årsutgifter och jag har 17 år kvar till den av staten beräknade riktåldern. Det är rejält konservativt för undertecknad.

Så, med en dåres envishet, jag säger att var och en måste känna efter själv och räkna både fram- och baklänges innan man ska vara nöjd. Men 35 årsutgifter och dessutom en 55/45-fördelning till 2,8% (eller vad det var (jag tar det ur minnet)), det är i min bok extremt försiktigt och sitter med både livrem, hängslen, tvåkomponentslim och spikpistol. :smiley:

2 gillningar