500 000:- på sidlinjen

Skulle köpa hus tidigare i år och sålde då av 500k till detta. Tyvärr blev det inget med huset och jag står med byxorna nere.

Är det fortfarande in med allt på indexfonder om man har 10 år sparhorisont?

Tänker att saker kanske ändrat sig nu med svenska kronan osv.

Vilken indexfond rekommenderar ni?
Ni kunniga får gärna skriva något matnyttigt om svenska kronan och investeringar i dagsläget.

Mvh

Allt är annorlunda nu. Precis som alltid/vanligt.

10 gillningar

Om du tänkt använda dessa pengar till boende kanske den planen kvarstår? Isf är ju inte tidshorisonten 10 år. Han du däremot tänkt om helt så är det in med allt som gäller. Men tvekar du så dra in 100k i månaden över tid istället, för att sova bättre.

Jag kör LF global indexnära som mitt största innehav. Men det finns ju fler i samma kategori, men de har liknande avkastning.

4 gillningar

Jag gjorde en bra sida att referera till om man funderar på om marknaden nu indikerar att index är fel väg:

Skämt å sido. Om du har lagt upp en strategi som ska hålla 10-20-30 år framåt, då bör du väl kunna följa den strategin nu också. Synd att du missat en hel del avkastning nu under våren, men se till att hamna rätt igen nu.

4 gillningar

Var det den 10åriga sparhorisonten som gjorde att du sålde av aktier för 500k samma år som du skulle köpa hus?

Isf kanske att ha lite pengar på sidlinjen inte är en så dum idé.

1 gillning

Skall du ändå kanske köpa hus inom ett par år?
Sätt allt på högräntekonto. Du får 3.5% eller mer hos de flesta bankar.

Det här är väl lite diskussionsvärt tänker jag. Ofta säger man ju typ “in med pengarna på börsen om du inte behöver dem på tio år”. Men då en sekund senare har man eventuellt en sparhorisont på tio år minus en sekund och bör då inte ha pengarna på börsen (eller balansera om sin risk iaf).

Känns som det är otydligt kommunicerat många gånger att en sparhorisont på x år inte direkt innebär “ha pengarna på börsen i x år och sen ta ut allt”.

1 gillning

Det är väl därför den möjligtvis något förenklade tumregeln om 10% aktier per år du kan låta dem vara är formulerad som den är. Dvs första året har du 100% aktier. Sedan är det bara 9 år kvar, och då går du ner på 90%, osv. Ner till att du ligger likvid när det är 0 år kvar.

Samtidigt så talas det ofta om att man “inte bör” ha pengar man behöver inom 3 år på börsen, vilket ju skulle tala emot den första regeln.

Men å andra sidan kan ju en person som har goda marginaler ändå ha mer pengar på börsen eftersom denna då enbart behöver ta ut en liten andel av kapitalet. Vilket denne också kan göra även om det gått ner 60%.

Så det finns ju ingen perfekt enkel regel som gäller i alla situationer för alla personer.

Att ombalansera på sekundbasis kan man väl däremot ganska enkelt rekommendera i princip alla att inte göra :wink:

1 gillning

Jag var inte ensam om att köpa det här huset och det var personen i fråga som fick kalla fötter/ändrade planer. Då hade vi redan kommit överens om att köpa huset och jag hade sålt mina aktier. Dagen efter i princip kom personen och beklagade sig att han ångrat sig.

Men tack för alla svar, jag följer dig @angaudlinn, in med 300 lakan på LF.

Sista 200k, förslag ? Eller in med allt på LF?

Tror bara det är på RT jag blint följer folks råd :joy:

1 gillning