72% av svenskarna har rörlig bolåneränta - Är rörlig ränta (ARM) djävulens påhitt?

Jättebra, men alla är ju inte i den sitsen. Särskilt inte unga.

Det du säger fungerar under rätt förutsättningar. Marknaden, räntor, ekonomin är ständigt föränderlig och situationen vi har nu är objektivt sett inte ett bra läge att vara nybörjare på. Det går ut över unga människor i första hand. Dyrt boende, inflation, ATL räntor som man ständigt undrar "hur länge kan detta fortsätta?”, ATH börsvärderingar som man också undrar “hur länge kan detta fortsätta?”. Det är jättebra att det har gått bra för en hel generation boomers, men låt oss inte blunda för faktum att det är på bekostnad av deras/era barn. I synnerhet på bekostnad av den skara av nästkommande generation vars föräldrar aldrig köpte bostad för att de inte hade råd, inte hade pengar över att investera på börsen, mm. Talar jag emot kapitalismen? Delvis ja, även om jag själv i allra högsta grad bidrar till det kapitalistiska samhället och har dragit stor nytta av det med hela 3M i nettoförmögenhet som 30-åring utan en krona i arv, men det betyder absolut inte att det är en bra situation och att jag inte har mängder av jämnåriga som ligger på minus NW-mässigt och är fast i dystra situationer med eviga hyresbetalningar som inte bygger kapital långsiktigt, månad in, månad ut. Att då skrika åt dessa att belåna sig upp över öronen och erbjuda sänkta amorteringskrav och 10% kontantinsats är ett recept för en skuldsatt generation som aldrig kommer att gå i pension.

Du säger det själv men jag fattar verkligen inte varför du då inte har någon förståelse för problemet med rörliga räntor (ARM)