78% av alla NFL-spelare lever i en finansiell stress 2 år efter att de slutat spela

Jag träffade Svennis en gång, en genuint trevlig, generös och jordnära person. Javisst väldigt ledsamt men samtidigt så glad att han fick uppleva hyllningarna inte minst i England i livet strax före sin bortgång. Jag tror inte han hade bytt bort det mot alla miljonerna i skulder. Fotbollen var allt för honom. Men det kom till ett pris. Få i Sverige fattar hur stor han fortfarande är och förblir i både England och Italien. En legend.

Sen kunde man ju önska sig att artister, vare sig det är i musik eller sport, kunde skyddas bättre mot scharlataner.

5 gillningar

Spännande - det ser jag fram emot!

Men, jag är inte förvånad, för lite insyn har jag själv. Jag vill inte gissa på vem jag tror det kan vara, men jag har en idé. Hursomhelst, den branschen har alltid varit sunkig, men av olika anledningar. På senare tid dränks vi av det enorma utbudet och de som tillhandahåller det online pressar ner ersättningarna ännu mer. Släng sedan på bajsmackan AI-“musik”. :popcorn:

4 gillningar

Just därför får inte mina barn träna fotboll eller kampsporter.

Jag tror branscher där man kan tjäna stora pengar, men där intjäningsförmågan har lite att göra med ekonomi och företagande, t.ex. boxning och musik, lätt drar till sig ondsinta personer som blir managers etc och blåser begåvade talanger.

Jag tänker ofta när jag ser klipp från säg Hollywood eller Miami, att det där handlar inte om hållbar konsumtion. Ta lyxbilar eller ett lyxhus i Hollywood, det köps eller kanske hyrs när artisten / skådespelaren / idrottaren har sin maximala intjäning, och det känns som om pengarna kommer räcka för evigt, de goda åren kommer vara för evigt. Men så blir det tyvärr aldrig.

Men samlar man en tillräckligt stor grupp av människor som bränner hela sina inkomster när de ligger på toppen av lukrativa men korta karriärer, ja då får man ändå många och lockande klipp som kan visas över hela världen och bidra till dåligt psykiskt mående.

@janbolmeson

En koppling till Sverige kan göras. Svenskar har traditionellt behållit sina bostäder efter pensionen, men med de höga bostadspriser vi har och stora lån folk tar, tror jag att det i framtiden kommer vara många fler som måste flytta vid pensionen.

Bra på sport dålig på pengar. Stor måltavla för sluga rådgivare. #aktaerförbanktjänstemannen

2 gillningar