Det här är en ganska intressant fråga som jag tror att tusentals svenskar funderar över nu. Hur får man ihop pengar till Nordamerika-resan? De flesta människor, speciellt på den här hemsidan, har ju redan ett tungt sparande som rullat i decennier. Men som bekant så är det en stor del av befolkningen som inte har något sparande alls.
Sverige kvalificerade sig till VM den 31a mars.
Den första matchen (Sverige-Tunisien) går av stapeln den 14e juni i Monterrey, Mexiko.
Detta innebär alltså att man endast har på sig två och en halv månad på sig att panik-spara. Det krävs en riktigt tung lön för att på enbart två månader kunna skrapa ihop den typ av summa som krävs - då återstår ju två alternativ, eller hur? Antingen så sväljer man stoltheten och tar ett sms-lån, eller så tigger man av nära och kära. Eller finns det ett tredje alternativ (och nej, kom inte med ett Mr.Smarty-pants svar som “det tredje alternativet är att inte åka alls”). Vill höra om det finns ett tredje alternativ som jag inte tänkt på för att kunna panikspara på knappa två månader.
Man sparar löpande under året för att ha kapital för sina intressen när man behöver det. Lite som att löpande spara för att kunna betala en oförutsedd reparation av bilen och ha kapital när det är dags att byta till en ny? Eller för att kunna åka på semester under sommar/vinter.
Det man inte gör är att ta SMS-lån om man inte tvingats ut i nån sunkig lägenhet i förort under hot och behöver lösa situationen. Behöver du lösa en sådan situation så förstår jag tanken med SMS-lånet.
Jag förstår att många nog funderar över det men jag får bara ångest Vet att matcherna bla ska visas på Ullevi och varenda bar i landet kommer visa matcherna (troligen även den som börjar 04.00 på morgonen).
Tänker att frågan blir lite som om ens drömhus kommer ut på marknaden men man har inte råd.
Liksom sorry men life is life, du får satsa på nästa hus och börja spara idag
Gå till pantbank, om du har saker av värde? Då har du ytterligare lite tid att skramla ihop pengarna.
Förutom biljettpris tillkommer ju resa, boende, mat mm. Varför skulle nån som saknar ekonomiska marginaler vilja skuldsätta sig för att se Sverige och Tunisien spela fotboll på andra sidan jorden? Jag har noll förståelse för den tanken.
Att ta mer lån för att ha kul är spontant en dålig idé, inte för att det egentligen är så dumt att göra en gång, utan för tankesättet “jag behöver inte spara till nöjen utan kan låna” lätt sätter en i fördärvet. Det börjar med ett lån för fotbolls-VM, sen måste man ju hänga med grabbarna till Rhodos även om VM-resan inte riktigt är betald än… och sen är det bröllopsresan, husbilssemestern osv tills skulderna dominerar ens ekonomi.
Men om man nu absolut måste titta på när folk sparkar boll och TVn inte duger så är SMS-lån i princip sista utvägen. Bättre att använda lån med säkerhet (utöka bostadslån/billån) eller vanligt blancolån.
Om man kan betala av skulden rätt fort är kreditkort också potentiellt bättre (första 30+ dagarna är lånet gratis).
Under förra VM så lyckades tiotusentals argentinare ta sig till Qatar, trots att det är ett fattigt land med hög inflation. De reste under en paroll: “Vamos a Qatar.”
De skulle bara dit, spelade ingen roll hur. De sålde allt de ägde, maxade krediterna, använde varje knep i boken. En dråplig story jag hörde av Erik Niva var hur ett fan skiljde sig från sitt fru taktiskt innan turneringen för att kunna betala resan (då hon tydligen hade mer pengar än honom och han fick, antar jag, hälften av hennes pengar på ett bräde).
Jag vet inte om det går att understryka hur stort det här evenemanget är.
Jag har inget direkt svar på den konkreta frågan. Kan dock uppskatta att du lyfter frågan. Det är bra för alla på forumet att tryckas ut ur RT-bubblans sätt att tänka emellanåt.
Tror att de summorna är i lägsta laget, det har börjat poppa upp videor på YouTube nu som visar på helt sjuka prishöjningar för inte bara boende under vm. För en arena där bara en kortare tågresa var aktuell för fansen för att ta till sig arenan kommer kosta 150 dollar enkel väg istället för 15 är bara ett exempel. Priserna för hotell och motell har mångdubblats och det finns exempel på sunkiga motel som man kommer behöva betala 3000 plus för per natt. I normala fall brukar länder underlätta för fansen ofta med gratis kommunaltrafik, fanzones för liten eller ingen kostnad etc. USA verkar köra på motsatsen och mångdubbla priserna! Även biljettpriserna är betydligt dyrare än de varit tidigare.
Ska man se alla 3 matcherna så får man nog räkna med minst premiumsumman för en ”budget” resa!
Frågan är om man kommer under 85000 för enbart resor?
Billigaste biljetterna jag hittade nu för Sveriges matcher blir totalt nära 20000!
Jag ör väldigt fotbollsintresserad och har mer än väl pengarna men frågan är om jag tycker det är värt det ? Svårt att se att om man inte vill resa , bo och äta väldigt spartanskt att man kommer under 150000 per person!
Är det av sådan vikt så tänker jag att man kan klämma ur sig 35’, allt behöver ju inte betalas i en klump heller, ta på kreditkortet så vinner man 30 dagar extra, kanske lyckas man pricka så att en del kommer nästa månad, och en del månaden därefter.
Hotell blir ju för 1 person samma som för 2, få lär väl åka ensamma.
55’ och 82’ är rimligtvis svårare för gemene man.
Sälj bilen och köp en ny sen när du sparat ihop till det, efter drömresan är betald.
Semesterdagar ger extra klirr i kassan.
Även om jag inte delar intresset så är jag väl införstådd med hur viktigt en sådan sak kan vara. Vi lever bara en gång och detta kan mycket väl vara någons sista chans att uppleva en sådan händelse, och något de kommer minnas för evigt. Det finns ingen prislapp på det.
Men inte sms-lån, bättre lån finns, kreditkort finns, ta det som går på faktura. Många bäckar små.