För att svara på din ursprungliga fråga:
Nej, det här är inte försvarbart utan det är fullständigt idiotiskt beteende.
För att svara på din ursprungliga fråga:
Nej, det här är inte försvarbart utan det är fullständigt idiotiskt beteende.
Visst är det ett stort evenemang, men det hindrar inte beteendet du beskriver från att vara idiotiskt. Det skulle vara intressant att se vilka mer långtgående konsekvenser dessa beslut fick för de inblandande.
Hur mycket har du sparat i nuläget? Hur mycket sparar du per månad? Dessa frågor avgör hur mycket marginal du har i din ekonomi och hur länge det skulle ta att betala av ett kortsiktigt och potentiellt mycket dyrt lån. Om svaret är att du inte har något sparat och inte sparar regelbundet varje månad tar du potentiellt en väldigt stor risk med långsiktiga konsekvenser om du tar ett dyrt lån för att åka.
Sälja en njure?
Åker man dit bara för gruppspelet och sen ser man Sveriges första VM-final på bortaplan fr o’Learys. Eller säljer man andra njuren för slutspelet?
Vi kan ju förvisso glömma en VM-final ![]()
Men man är ju på plats när det avgörs om Sverige går vidare, då får man väl bara stanna. Sov på en bänk. Gör nåt lite smådumt så kanske herr konstapeln ger dig betalt tak över huvudet för natten ![]()
Svaret är i princip samma som för frågan “Vad gör jag om bergvärmepumpen havererar ? ”
Jag trodde du skojade först..
Det här handlar om vanligt folkvett, inte huruvida man har mycket pengar och hänger på RikaTillsammans.
Om man kommer på att man vill börja spara idag för VM så är man nog lite trög. Man har haft fyra år på sig att spara. Det var ju inte helt otänkbart att Sverige skulle komma med till VM.
Och är man trög som konstaterats ovan är man nog också benägen att köra med SMS-lån. Helt kört för personen, lika bra att söka till Lyxfällan redan idag.
Här kommer nog aldrig (lyx-)konsumtionslån förespråkas eller läggas fram som ett alternativ. ![]()
Finns ett forum med folk som gjort detta och alla är olyckliga med beslut och resultat. Du hittar dessa arma stackare på lånforum.se.
Se ett hemsidebesök som en form av studiebesök i hur man inte gör med lån.
För att svara din fråga:
SMS-lån för lyx-konsumtion? Nej det är aldrig någonsin försvarbart. Alls. Punkt.
Ett blankolån med rimlig ränta och betallösning för cashflow-hantering är väl möjligen försvarbart. Förutsatt man har krigskassa att hantera hela lånet på dagen om det krisar.
Sms-lån för nöjesresa? Nej! Sälj prylar eller jobba extra i stället.
Sen, se till att ha ”USA vänliga” spår på internet och sociala medier, annars finns risken att få vända på flygplatsen.
Sen har vi flygbränslekrisen som lägger på en extra filt av otrevligheter.
Tänk, SMS-lån, sen avvisad på flygplatsen i USA och sen ställs flygen hem in på grund av bränslebrist. ![]()
Jag skulle dragit ihop kompisgänget och fixat kul fotbollsfest hemma, eller på stan. ![]()
Kunde kanske mjukstartat lite med: ”är det ok att minska sparandet en månad för att åka till fotbolls-VM”.
Att eskalera direkt till SMS lån utan förvarning är ett hårt slag mot vår verklighetsbild..
Belåna investerat kapital.
De som ens överväger SMS lån för att åka på VM har givetvis inte tillräckligt investerat för att kunna belåna upp på…
Eller är det en slags weird flex? ![]()
Jag tycker Jan och Rikatillsammans försöker inspirera även personer med låga inkomster att börja spara. Det finns på forumet gott om exempel på personer som har det ganska knapert och ändå sparar varje månad.
Har man en låg inkomst handlar det om att varje månad kunna offra något litet så att man i framtiden slipper göra den där stora uppoffringen och missa något viktigt som t.ex. fotbolls-VM.
Ju tidigare man börjar desto bättre och nu har du fyra år på dig att spara ihop till nästa VM ![]()
Det var bara ett dumt svar…
Låter ju sinnessjukt dyrt för mig som knappt vet hur en fotboll ser ut. ![]()
Det är det naturligtvis! Lite chockartat som fotbollsfan att av de 3 senaste VM turneringarna i Ryssland, Qatar och USA så känns mästerskapet i USA på många sätt smutsigast! Iallafall enbart sett till hur de agerar mot fans och besökare!
Låter ju som riktigt pantade människor? Finns ju absolut inget konsekvenstänk bakom det. Och ser inget inspirerande alls i det du skrev? Men sen är väl supportrar vanligtvis inte raketforskare heller så det är väl lite Darwin nivå på hela grejen kanske.
Jag skulle inte göra det. Men jag skulle vilja vara någon som gjorde det.
Detta är inte en platt TV som kommer vara större, billigare och plattare nästa år.
Nästa gång detta händer kanske du inte kan.
Inte för pengarna utan för att livet ville annorlunda.
Du har varken rätt eller fel – men du har något som jag saknar.
Är inte FIFA korrupt som tusan? Lite kosmisk logik att genomkorrupta länder lyckas muta sig till eventet.
USA kanske inte är på samma skala som Ryssland men ambitionen finns definitivt där!