8% före eller efter inflation?

Hej!

Har lärt mig väldigt mycket under min relativt korta tid här på bloggen men det finns en sak som har gör mig förvirrad.

Läste i en artikel att man i snitt av börsen (genom 90/10 fördelning) borde få en avkastning på ca. 8%. Men är inflationen inräknad i dessa?

Alltså får man 8% i avkastning efter inflationen eller får man ca. 6?

Vill gärna ha ett svart på vitt svar, då jag ej är alltför kunnig i dagsläget. =)

Mvh. Berra

De menar exklusive inflation.

Det beror på vad du menar med börsen. Kollar man amerikanska börsen (100% aktier) 1871 - 2019 så är genomsnittlig avkastning 9 %, och 7 % inflationsjusterad. (se: https://dqydj.com/sp-500-return-calculator/). Sen är det nog svårt att säga med säkerhet om du ska räkna med 5, 6, 7 eller 8 procent kommande 100 + åren.

8 % med en 90/10 portfölj skulle jag därför vilja påstå är avkastning utan hänsyn till inflation och således 6 % realt.

Stämmer bra!

Vad kan man tänka sig att framtida avkastning blir efter inflation och skatt med bloggens rekomendering av en 60/40 portfölj? Tycker vi hör mycket att ”pengarna dubblas var 10nde år” samtidigt som ”räkna inte med 8% avkastning, glöm inte skatten och ha mer räntefonder”.

Borde vi säga ”pengarna dubblas efter 15 år”?