Är schablonavkastningen 7-8% inflationsjusterad?

Hej! Enkel första fråga för mig.

Ofta pratas det om att index historiskt har gått upp med 7-8% per år. Det är därför lockande att räkna med denna faktor mot framtiden också.
Men jag undrar ifall denna siffra 7-8% är justerad för inflation eller ej? Om inte, så bör man räkna med 5-6% istället, med antagandet 2% inflation?

Detta har stor inverkan på min sparstrategi. Hur tänker ni andra kring detta?

2 gillningar

https://curvo.eu/backtest/market-index/msci-world

Jag tror att 7-8% är inflationsjusterat. Mellan 1978 och 2023 hade MSCI World index en cagr på 10,76% enligt länken ovan.

2 gillningar

Det skulle dessutom vara intressant att se statistik på ifall börsens avkastning följer inflationen hyfsat väl eller om den (inflationsjusterat) avkastar mer eller mindre under perioder av hög resp. låg inflation. Någon som vet?

2 gillningar

Nej, Längsta tidserien jag hittar så ligger inflationsjusterade snarare runt 5% :slight_smile:

3 gillningar

Så läser jag allt också. Lite grovyxat matematiskt brukar jag tänka: 7% avkastning - 2% inflation - 1% ISK-skatt = 4% att leva på under FIRE. :slight_smile:

9 gillningar

Ja, det är inflationsjusterat.

Här går tankarna isär. Lite hård fakta och tydliggörande kring att vi pratar om samma sak i tråden är nog bra. :slight_smile:

1 gillning

Bra begrepp att använda är nog:
“real avkastning” = inflation borträknad.
“nominell avkastning” = inflation ej borträknad

T.ex.

“Sedan 1918 har svenska aktier genererat en real avkastning om 7,1 % per år”

“Equities 6.4% per year” s.14 (kumulativ real avkastning för US + UK 1900-2022)

2 gillningar