Historisk avkastning globalfonder

Hej,

I forumet hänvisas det ofta till att globalfonder (MSCI World index eller något liknande) ger ca 7 procent årlig avkastning. Är det reell avkastning som avses i sammanhanget?

Jag noterar nämligen att ovan nämnt index historiskt har givit 10.68% mellan 1978 och 2022 (se curvo.eu/backtest/market-index/msci-world). Detta ligger även i linje med vad som redovisas för i rapporten Fondmarknadens utveckling 1979-2019 - Så blev Sverige världsmästare i fondsparande, Rapportförfattare: Fredrik Pettersson, Gustav Sjöholm och Fredrik Hård 13 maj 2019).

Således, var finns det belägg för att en globalfond i genomsnitt avkastar 7 procent per år?

2 gillningar

Enligt Inflation rates in the United States of America. har USD-inflationen varit cirka 3.4% 1978–2021. Det ger 7% real avkastning om den nominella är 10.68%.

1 gillning

Okej, här kommer en bekännelse, jag menar ofta 7 % nominellt - väl medveten om att den historiskt varit bättre. Svenska börsen har ofta nominellt legat på runt 9 - 10 % och globalt har det också legat närmare 8 %.

Genom att säga 7 % så har jag lite säkerhetsmarginal, det är dessutom harmoniserat med LYSA som också säger 7 procent (och jag tror också att de menar nominellt) och att man blir positivt överraskad när det blir högre.

7 gillningar

Samtidigt vattnar det ut tioårsregeln till någon slags 12-årsvariant, helt i onödan :upside_down_face:

1 gillning

ssch… det får vara forumets illa dolda hemlighet att det egentligen är en 10-regel. :joy::grin:

3 gillningar

Det klokaste är väl att prata i reala termer. Nominell avkastning är ju egentligen helt värdelös.

zimb

7 gillningar

Du har helt rätt, men de flesta tänker ju nominellt och det är ju så det redovisas i tex nyheter, tidningar, avanza etc.

Sedan ligger ju det jag säger med 7 procent inte långt från det reala även om man skulle missförstå. Så det är väl en tydlig otydlighet.

Sedan funderar jag ibland på Pensionsmyndighetens rekommendationer som jag tror ligger på 2.1 realt om jag inte minns fel, men det känns lite för lågt… eller som den ultimata safe:ningen.

2 gillningar

Jag kanske gör mej helt till åtlöje nu, men är inte det för att dom tar höjd för inflationen 2,1% (som är målet)
Genom att endast göra så är det den förväntade köpkraften som avses inte utveckligen.
Typ, så man ska få känslan av vad pengarna kommer att räcka till.
Risken är annars att gemene man/kvinna tror att man får mer än man får.
Man kanske hurrar om man får 40 000:- i pension om 30år, men i själva verket motsvarar det 20 000:- i köpkraft.

Genom att då visa 20 000:- i prognosen idag förstår man lättare hur mycket pengar det i verkligheten kommer att motsvara.

2 gillningar