8 situationer då man bör överväga fördelningen aktier / räntor / bankkonto

Trillade över denna läsvärda artikel hos Morningstar:

Egentligen inget nytt för dig som har hängt här ett tag, men jag gillade denna illustrationen där basen utgår från en balanserad portfölj för pensionen:

AI-sammanfattning av artikeln:

• Individanpassad portfölj: Standardportföljer passar inte alltid alla. Anpassa din till dina unika omständigheter för att få bästa möjliga resultat.

• Behov av likvida medel: Om du behöver tillgång till pengar för kortsiktiga utgifter, överväg att hålla 1–2 års kostnader i likvida värdepapper. För större stabilitet, investera i högkvalitativa räntebärande värdepapper för upp till fem år.

• Mål på kort och medellång sikt: För planerade utgifter som husköp eller utbildning, se till att du har tillräckligt i måttligt riskabla tillgångar, såsom obligationsfonder.

• Stor andel företagets aktier: Undvik för stor exponering mot din arbetsgivares aktier, då det innebär hög risk. Begränsa innehavet till högst 10 % av din portfölj och diversifiera.

• Olika åldrar mellan makar: Om du och din partner har en åldersskillnad på mer än fem år, kan det vara klokt att ha olika risknivåer i era portföljer.

• Lång livslängd: Om din familj har en historia av lång livslängd, kan det vara rimligt att öka aktieandelen i din portfölj för att minska risken att pengarna tar slut.

• Allvarliga hälsoproblem: Om du har en sjukdom som förkortar livslängden, håll en mer konservativ portfölj för att täcka höga sjukvårdskostnader och njuta av livskvalitet.

• Oro för att pengarna inte ska räcka: Om du inte har hunnit spara mycket, är det viktigare att minska riskerna snarare än att jaga hög avkastning. En blandning med 25 % aktier kan minska volatiliteten jämfört med att ha enbart räntor.

• Pension och stabila inkomstströmmar: Har du pension eller stabila inkomster, kan du öka aktieandelen i dina övriga tillgångar eftersom dessa inkomster fungerar som en obligation.

• Slutsats: En modellportfölj kan vara en bra startpunkt, men skräddarsy den efter dina behov för bästa resultat.

Rekommenderar även följande här på forumet:

9 gillningar

Det kan vara värt att tänka på att detta är rekommendationer för portföljen man bör ha i pension. Blev lite konfunderad när jag såg 10% kontanter, 45% räntor, och 45% aktier som basscenariot utan att det stod “i pension”.

2 gillningar

Håller med. Inte jättetydligt i artikeln utan står i fotnoten under tabellen.

Kanske @janbolmeson kan förtydliga rubriken? ”Målallokering i pension vid 8 olika situationer” typ

Olyckligt om 30 åringar kör på en 45/55 aktier/räntor portfölj tänker jag :sweat_smile:

1 gillning

Jag har tänkt att börja investera i saab b aktie då jag jobbar där och får värdet dubblerat var 3e år på den summan jag köpt för under dom 3 åren.
Det blir ca 3600kr/månad jag köper för i så fall.
Men här står det att det är en dålig ide alltså?

Utöver det sparar jag i global index 15000/månad.

Jag tycker att du ska ta tabellen med en nypa salt och den tar dessutom inte hänsyn till matchningen i Saab-programmet (jag har själv varit med i det när jag var anställd där). Genom att antalet aktier du har matchas av arbetsgivaren så har du en rejäl uppsida där. Om du säljer av dem efter de tre åren när du har fått matchning och investerar dem brett så ser jag inget problem.

2 gillningar

Det är inte riskfritt, men matchningen ger (borde ge?) en inbyggd årsavkastning på typ 26%, så du har en stor up där direkt. Sälj fortlöpande av och diversifiera så fort du kan och fortsätt utnyttja matchningen så länge de tillåter.

2 gillningar