Vad har ni för upplägg och strategier för att klara långa arbetsveckor och samtidigt hinna med resten av livet?
Vad för tidsspill har ni trimmat bort och vilka regler samt principer följer ni?
Vad har ni för upplägg och strategier för att klara långa arbetsveckor och samtidigt hinna med resten av livet?
Vad för tidsspill har ni trimmat bort och vilka regler samt principer följer ni?
Det här fungerar för mig, men jag är inget bra exempel.
Jag skiljer inte på arbetstid och fritid. Därför “går” det att jobba dessa timmar eftersom det inte kostar mig energi och det är frivilligt.
Jag har kontoret hemma dvs inget tidsspill i pendling.
Jag fokuserar mycket på energimanagement. T.ex. på förmiddagen har jag lärt mig att jag är bäst på komplexa uppgifter. Så här 23:18 när jag svarar på det här gör jag mer “lätt-koncentrations”-uppgifter som t.ex. svara här i forumet eller mejl.
Möten - jag har alltid hatat möten. Fördelen med digitala möten är att det är okej att ett möte tar 27 minuter. Medan om man träffats så skulle samma möte garanterat tagit en timme.
Jag försöker synkronisera saker. T.ex. när jag tar promenad har jag ofta planerat in ett telefonsamtal.
Mycket kommunikation med Caroline så att vi är överens när det jobbas och inte.
Fyller på om jag kommer på fler saker. 
Tusen tack Jan! Väldigt behjälpligt att höra hur du hanterar det 
Par saker genom åren som funkat för mig:
Sen är jag dock en person som aldrig jobbat mer än 40h/vecka. Är nog mer en person som optimerat allt så det inte blir mer än 30h/vecka. Men ser inget intresse att slita framför en dator majoriteten av min vakna tid. Så kanske inte är kanon-tips att bjuda på
Men jag mår prima av det här upplägget!
Väldigt roligt att se så mycket överlapp. Har faktiskt aldrig pratat med någon annan om det här. Tack @Alex006 för frågan. Superspännande.
En annan sak som jag tänkte på som jag ofta upplever folk missar:
Fokus är på att verkligen tycka om det man gör. Jag får idag sjukt bra betalt för saker jag för 10-20 år sedan gjorde “gratis”. Jag tror att det är en nyckelfaktor. Lägg fokus på sådana saker som är så roliga att du hade gjort dem även om du inte fick betalt. Hitta sedan på ett sätt att få betalt för det. Andra hållet fungerar inte.
När det gäller tjäna pengar - lägg fokus på att hjälpa andra få vad de vill ha och så kommer de att hjälpa dig att få det du vill ha. Även om du idag inte har en aning om hur det ska gå till. Ha tillit.
Mycket fokus på att bara göra det som jag är bäst på. Försöker outsourca allt annat. Verkligen outsourca dubbelt så mycket man tror.
Sedan tror jag lite @Johann delade i en annan tråd. Alla framgångsrika har på något sätt jobbat hårt. Jag är en sucker för inspirationsvideor och den här gillar jag med Arnold. Särskilt t.ex. den “sleep faster” ![]()
Hej Jan. Jag har hört dig flera gånger nämnde att du jobbar 70-80h per vecka.
kan det verkligen stämma?
Jag gissar på att du på helgerna umgås med din familj och vänner så att du inte jobbar mer än max 5h per dag lördag och söndag.
Även vid en 70 timmars vecka skall du då jobba 12h per dag måndag - fredag.
Börja jobba 8, iaf 1h rast totalt sett inkl lunch, då slutar du jobba 21 varje dag.
Eller så tar du 2 timmar ledigt för att umgås med familjen runt middag och läggning, då jobbar du alltså till 23 varje varje dag. 80 timmars veckor så kör du på till 01.00. Utan rast.
Ja, det här ju tyvärr den stora återkommande stenen i skon i mitt och Carolines förhållande med mitt jobb. Ta t.ex. igår, då jobbade jag från 08:30 till 16:30 och sedan från 21:00 till 02:30. Det vill säga 13.5 timmar. Det är inte ovanligt att det är så mina dagar ser ut så.
Sedan har jag aldrig skiljt så mycket på vardag och helg, även om det blir mindre jobb på helgen eftersom barnen är hemma. En ganska vanliga lördag ser ut, jobb 09.00 - 11.00 och sedan 18.00 - 02.00, det vill säga 7 - 10 jobb på lördagen också.
Man kan absolut argumentera för att det är ett beroende (typ om man byter ut droger mot jobb i sådana kontrollfrågor, kan du vara utan det i 14 dagar, påverkar det ditt välmående om du inte får göra det etc), men å andra sidan så vet jag inte vad jag skulle gjort annars. Nu tror jag det kommer bli lite mindre de kommande veckorna eftersom jag har lovat mig själv: “Bättre form i 40 än vid 30”. Så träning kommer få ta mer tid.
Men ja, det är inte normalt, kanske till och med lite tvångsmässigt, men jag gillar det på någon nivå och har alltid gjort det.
Inte så nyttigt i längden när man bli lite äldre. Lite sömn och mycket arbete. Ingen bra kombo för kroppen och välmående. Det vet du kanske Jan
? Tror du att räcker med 1 vecka på avslappnings hem som du går 1gång om året?
@janbolmeson Så det ingår i jobbet att ha långa diskussioner med Caroline om den första punkten? 
Jag delar upp uppgifter i så små delar jag kan. Därefter gör jag superviktiga sakerna först. Sedan kollar jag om något på listan kan spara mig tid i framtiden. Då åker de upp i prioritetslistan och jag gör dem. Resten brukar jag beta av efter hand och vissa skiter jag i. Många gånger försvinner de uppgifter som ligger lägre prio. Ofta blir de inte viktiga längre eller det löser sig själv.
Jag sätter av tid för motion. Rör jag inte på mig dagligen blir jag tröttare och mer ofokuserad. Är gymmet stängt och det ösregnar ute, kör jag något pass hemma. Finns massor gratis på Youtube, från cross-fit till yoga.
Möten. Jag vill ha syfte och förväntad output innan jag tackar ja till mötet. Om det inte finns brukar jag fråga efter det och även lägga till ett “varför”. Väldigt ofta får jag tillbaka så mycket information att jag kan svara på det i mail och mötet ställs in.
Outsourca. Jag köper mig tid. Vi har städerska, jag hatar damma och skura badkar. Fönsterputsare kommer också regelbundet och kör alla fönster ute och inne. Linas matkasse - sparar massa tid. Ingredienserna är i kylen och vad vi ska äta är bestämt. Trädgård ger mig energi så det vill jag lägga tid på själv.
Hemmaarbete är guld, även efter Covid. Sparar pendling och ger en fokuserad arbetsdag. En eller två dagar i veckan = jobba hemifrån för mig. Försöker även hålla mötesfria fredagar.
Jag har också bra kommunikation med maken/familjen. Så att vi vet varandras scheman och viktiga aktiviteter för barnen. Familjen går först. Jag vill inte sitta med massa pengar och sen har familjen försvunnit för att jag inte haft tid med dem under tiden jag samlar alla mina pengar, hehe. Jobbar hela tiden med att vara 100% där när vi gör saker. Min man har samma filosofi så det fungerar väldigt bra.
Jag har mitt vanliga 8.30 till 16.30 jobb, men har de senaste två till tre åren drivit ett separat företag (webb) som jag som oftast spenderade två timmar innan arbetsdagen och två timmar efter med att jobba med, och de flesta helgerna blev det en del. Det var otroligt givande då jag startade upp det från noll till att bli något. Och jag tog mig igenom en massa milstolpar på vägen som motiverade mig (ranka 1a på Google och lära mig SEO, ta fram engagerande artiklar och videos, webbutveckling, signa deals med olika företag, etc).
Sen kom en unge och mitt fokus försvann och har sen dess inte hunnit ta upp det igen.
Det som jag kände gick bra för mig att göra så här i två år ungefär var bland annat:
Det jag kände som var tufft:
När du brinner för något och det ger resultat som du kan se så har jag svårt att se problematiken med långa arbetsdagar och veckor. Sen så klart behöver man lösa det andra med familj, vänner, etc.