Min sparhorisont är ca 25 år. Med tanke på skatten som ska betalas igen, om jag skulle köpa fonder som senare ska säljas, är det kanske smartast att njuta av pengarna och köpa en resa till familjen?
Du frågar indirekt om du ska amortera (betala av ett lån på en bostad) eller investera låter det som. Lyssna på avsnittet ovan och bilda dig en egen uppfattning av vad du tycker är bäst
Jag hade nog investerat på Lysa med så lång sparhorisont.
Hej! Du skriver att pengarna behövs inte längre. Och att du har sparkonto hos Avanza. I detta fallet borde Du investera i Din sambos lägenhet. I Stockholm givetvis med bevis från banken att det var Du som betalar in den summan. Lysa som allt annat upplyser tydligt “citerar” “En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade beloppet.” Så om du har så bra ställt att dessa pengar behövs inte längre. En annan variant att resa med Din sambo. I Ditt fall vackra minnen är värt mer antar jag. Den tredje variant som är säker att öppna en sparkonto hos SBAB, deras ränta är ganska bra och säker. Reserv för outsädda utgifter kan förekomma då är mer behagligt med reserv pengar.
Förstår inte hur skatten påverkar hur du ska använda pengarna. Förklara gärna.
Om det var en ISK du hade pengarna i innan årsskiftet och de ska tillbaka till en ISK så blir skatten samma som om du inte tagit ut pengarna alls ur din ISK.
Det är goda nyheter! Utgick från att en vinstskatt från försäljning av aktierna som gjordes innan jul måste betalas, samt att en vinstskatt måste betalas igen - ifall pengarna placeras på Lysa - när dem säljs om ca 25 år.
Jag kanske missat något, men menar du köpa in dig som i reglera andelstal genom köp av din sambos bostadsrätt?
Det är väl ändå lite meck kopplat till det? Om hon lånar pengar behöver hennes bank godkänna att hon delvis säljer egendom som är pantsatt. Nya lånehandlingar måste upprättas. Bostadsrättsföreningen måste ändra i lägenhetsregistret. Allt ovan är sannolikt kopplat till en avgift.
Om det inte är ett krav från din sambo verkar det som att det blir mycket administration för förhållandevis liten förändring.